ג'וני אייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ונתן אייב)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: לשון וויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: לשון וויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
ג'ונתן אייב
Jonathan Ive
ג'ונתן אייב, מאי 2012
ג'ונתן אייב, מאי 2012
לידה 27 בפברואר 1967 (בן 57)
לונדון שבאנגליה
מדינה ארצות הברית
מקום מגורים בסמוך לסן פרנסיסקו, קליפורניה
פעילות בולטת סגן נשיא לעיצוב תעשייתי ביצרנית המחשבים אפל
השכלה אמנות ועיצוב בבית הספר הפוליטכני בניוקאסל
תקופת הפעילות מ-1992
מקצוע מעצב תעשייתי
מעסיק אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד סגן הנשיא הבכיר לעיצוב בחברת אפל
תואר "סר ג'ונתן אייב" ותואר מפקד (CB) ממלכת בריטניה
בן או בת זוג Heather Pegg (1987–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת גטבורג (2008)
  • מדליית בנג'מין פרנקלין (2004)
  • מדליית הנשיא (2005)
  • המעצב המלכותי לתעשייה (2003)
  • פרסי העיצוב הלאומיים
  • האקדמיה המלכותית להנדסה
  • אביר מפקד במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר ג'ונתן אייבאנגלית: Jonathan Ive; נולד ב-27 בפברואר 1967) הוא מעצב תעשייתי אנגלי אשר שימש כנשיא לעיצוב (CDO - Chief Design Officer) בחברת הטכנולוגיה העולמית אפל. אייב אחראי לכמה עיצובים פורצי דרך ביניהם מחשב האיימק, האייפוד, דגמי האייפון והאפל ווטש המזוהים עם החברה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייב נולד בלונדון שבאנגליה. הוא למד אמנות ועיצוב בבית הספר הפוליטכני בניוקאסל. הוא קיבל תואר אבירות מבריטניה וכן תואר מפקד (CB) ממלכת בריטניה, ולאחר מכן היה בין מקימי סטודיו טנג'רין לעיצוב. התרשמותה של חברת אפל, אחת מלקוחותיו של הסטודיו שהקים, הייתה רבה מאוד. ב-1992, אפל הציעה לאייב להצטרף אל מחלקת העיצוב שלה שבקופרטינו. בשנת 1996, אייב מונה למנהל מחלקת העיצוב ב-אפל. מחלקת העיצוב בראשותו של אייב עיצבה, בין היתר, את מחשב האיימק המקורי, את דורות ההמשך של ומוצרים בולטים אחרים המזוהים היטב עם החברה עד היום.

הוא זכה בפרס מעצב השנה של מוזיאון העיצוב בשנים 2002 ו-2003.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייב הושפע מהמעצב התעשייתי הגרמני דיטר ראמס (ששימש כמעצב עבור חברת בראון). כמו כן, הוא הושפע גם מהסגנון הבינלאומי שהופיע בגרמניה בשנות ה-20.

טנג'רין[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנה עם רוברטס וויבר, הצטרף אייב לסטודיו לונדוני מתחיל בשם טנג'רין, הממוקם בכיכר הוקסטון, שם עיצב מגוון רחב של מוצרים, כגון תנורי מיקרוגל, בתי שימוש, מקדחות ומברשות שיניים. אך עם זאת, התסכול שלו מהתפקיד הגיע לנקודת מפנה לאחר שעיצב אסלה, בידה וכיור עבור לקוח סטנדרטי, והבוס של החברה דחה את העבודה של אייב, וקבע כי המוצרים היו יקרים מדי ונראו מדי מודרניים. אייב לא שמח לעבוד עבור לקוחות שלא אהב ושלא היו בעלי אותם העקרונות שלו.

אפל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייב עבד כיועץ של ראש מחלקת העיצוב התעשייתי של אפל באותו הזמן, רוברט ברונר, ובסופו של דבר הפך לעובד במשרה מלאה של אפל בשנת 1992[1][2]. הוא עיצב את הדור השני של מחשב כף היד ניוטון ואת ה-MessagePad 110. זמן קצר לפני שובו של סטיב ג'ובס, אייב כמעט התפטר מהחברה. ג'ון רובינשטיין, הבוס של אייב באותה עת, הצליח לשמור את אייב בתפקיד, והסביר לו כי אפל "הולכת לעשות היסטוריה" בעקבות תחייתה של החברה.[3]

הוא הפך לסגן נשיא בכיר לעיצוב תעשייתי ב-1997 לאחר חזרתו של ג'ובס, ולאחר מכן עמד בראש צוות העיצוב בתעשייתי האחראי על רוב מוצרי החומרה העיקריים של החברה. משימת העיצוב הראשונה של אייב הייתה האיימק, דבר שעזר לסלול את הדרך עבור עיצובים רבים אחרים כגון האייפוד, ובסופו של דבר גם האייפון והאייפד.[4] ג'ובס הפך את העיצוב למוקד עיקרי של אסטרטגיית החברה, ואייב המשיך לבסס את מעמדה המוביל עם שורה של מוצרים פונקציונליים, נקיים, אסתטיים ומצליחים מבחינה מסחרית. אייב הסביר את הקשר ההדוק שהיה ביחסי העבודה שלו עם ג'ובס: "כשהיינו מסתכלים על אובייקטים, מה שהעיניים שלנו ראו ואיך שתפסנו את זה היו בדיוק אותו דבר. ואנחנו היינו שואלים אותן שאלות, יש לנו את אותה הסקרנות לגבי דברים". אייב תיאר את ג'ובס כ-"כל כך חכם", עם רעיונות "נועזים" ו"נהדרים".[1]

העבודה והעקרונות של דיטר ראמס, המעצב הראשי של בראון משנת 1961 עד 1995, השפיעו על עבודתו של אייב. בסרטו התיעודי של גארי הוסטווייט, (Objectified (2009, אומר ראמס כי אפל היא אחת מקומץ החברות הקיימות כיום, המתכננת מוצרים על פי "עשרת העקרונות של ראמס ל'עיצוב טוב'".[5][6].

אייב מנהל את משרד העיצוב שלו באפל, בו הוא מפקח על העבודה של צוות העיצוב שלו, והוא המעצב היחיד באפל שיש לו משרד פרטי.[7] רק צוות הליבה שלו – המונה כ-15 עובדים מבריטניה, ארצות הברית, יפן, אוסטרליה וניו זילנד ומנהלים בכירים של אפל מורשים להיכנס למשרד. אייב מסרב אף לאפשר לילדיו להיכנס למשרדו.[7] על פי הביוגרפיה של סטיב ג'ובס, סטודיו העיצוב של אייב מכיל מכונות חיתוך והדפסה, בעוד חלונות החדר צבועים. ג'ובס אמר לביוגרף וולטר אייזקסון: "יש לו יותר כוח ביצועי מאשר כל אחד אחר באפל חוץ ממני".

ב-26 במאי 2015 הודיעה אפל כי אייב קודם מתפקיד סגן הנשיא לעיצוב תעשייתי לתפקיד קצין עיצוב ראשי. אייב הוא אחד מארבעה חברי מנהלה ברמה 'C' באפל, יחד עם המנכ"ל טים קוק, סמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי ומנהל התפעול הראשי ג'ף ויליאמס.

ב-28 ביוני 2019, הודיעה אפל בפרסום רשמי באתר הבית שלה כי אייב עוזב את אפל לאחר 26 שנים בהן עבד בחברה. אפל הדגישה כי אייב, אשר עוזב את החברה לטובת חברה לעיצוב משלו, ימשיך לעבוד עם אפל כאחד מלקוחותיו העיקריים.

אייב, שעמד בראש קו העיצוב של אפל במשך כ-30 שנה, היה נתון בשנותיו המאוחרות בחברה לביקורת באשר לעיצוב השמרני עליו החברה מקפידה לשמור במשך תקופה ארוכה, דבר שמביא לאובדן עניין מצד משתמשים ברחבי העולם המחפשים רענון ושינוי באשר לעיצוב המוצרים.[8] אולם, קיימים גם משתמשים רבים שהביעו את שביעות רצונם מן העיצוב שהוביל אייב בחברה, שלטענתם היווה את הפרפקציוניזם הנדרש אותו הם חיפשו בשילוב פשטות ומינימליזם.

בשנת 2023 עיצב את סמליל אירועי הכתרת צ'ארלס השלישי וקמילה.[9]

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייב נשוי ואב לתאומים, הזוג חי קרוב לסן פרנסיסקו שבקליפורניה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וני אייב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Apple Designer Jonathan Ive Gives Rare, Remarkable Interview, TIME.com
  2. ^ "Inside". נבדק ב-2018-09-29.
  3. ^ Fiegerman, Seth. "10 Things You Didn't Know About Apple Design Chief Jony Ive". Mashable (באנגלית). נבדק ב-2018-09-29.
  4. ^ 100 Most Creative People in Business: #1 - Jonathan Ive | Fast Company, ‏2011-12-27
  5. ^ Braun offers high performance hair removal products for men and women., www.braun.com (באנגלית) (ארכיון)
  6. ^ Diaz, Jesus. "1960s Braun Products Hold the Secrets to Apple's Future". Gizmodo (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-09-29.
  7. ^ 1 2 "How did a British polytechnic graduate become the design genius behind £200billion Apple?". Mail Online. נבדק ב-2018-09-29.
  8. ^ "Has Apple Lost Its Design Mojo?". Fortune (באנגלית). נבדק ב-2018-09-29.
  9. ^ Jay Peters, Jony Ive’s latest design is the emblem for King Charles’ coronation, The Verge (אנ'), ‏11 בפברואר 2023