ג'ון וורנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון וורנר
John Warner
וורנר, ספטמבר 2016
וורנר, ספטמבר 2016
וורנר, ספטמבר 2016
לידה 18 בפברואר 1927
וושינגטון הבירה, ארצות הברית
פטירה 25 במאי 2021 (בגיל 94)
אלכסנדריה, וירג'יניה, ארצות הברית
שם מלא ג'ון ויליאם וורנר
שם לידה John William Warner עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות הלאומי ארלינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת וירג'יניה
אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון
עיסוק פוליטיקאי, משפטן
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת הכנסייה האפיסקופלית
בת זוג קת'רין מלון (1973-1957)
אליזבת טיילור (1982-1976)
ג'ין ואנדר מייד (מאז 2003)
סנאטור מטעם מדינת וירג'יניה
3 בינואר 19793 בינואר 2009
(30 שנה)
→ ויליאם סקוט
מזכיר הצי של ארצות הברית ה־61
4 במאי 19728 באפריל 1974
(שנתיים)
תחת הנשיא ריצ'רד ניקסון
פרסים והוקרה
אביר מפקד במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ויליאם וורנראנגלית: John William Warner;‏ 18 בפברואר 192725 במאי 2021) היה משפטן ופוליטיקאי אמריקאי, שכיהן כחבר הסנאט של ארצות הברית מטעם קהיליית וירג'יניה בשנים 1979–2009. טרם היבחרו לסנאט, היה וורנר — חבר המפלגה הרפובליקניתמזכיר הצי של ארצות הברית בממשלו של הנשיא ריצ'רד ניקסון.

וורנר היה בעלה השישי של שחקנית הקולנוע הידועה אליזבת טיילור, אליה נישא לפני שנבחר לקונגרס האמריקאי. הוא יוצא מלחמת העולם השנייה ומלחמת קוריאה, והיה אחד מחמשת החיילים המשוחררים שלחמו במלחמת העולם השנייה שכיהנו בסנאט בעת פרישתו. ב-2008 הודיע על כוונתו שלא להתמודד לכהונה שישית בסנאט, ומאז נותר הרפובליקני האחרון שייצג את וירג'יניה בסנאט.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון ויליאם וורנר השלישי נולד בפברואר 1927 בוושינגטון הבירה למרתה באד וג'ון ו. וורנר. הוא גדל בעיר הבירה, שם למד בבית הספר סנט אלבנס האליטיסטי זאת בטרם סיים את לימודיו התיכוניים בבית הספר התיכון ע"ש וודרו וילסון בפברואר 1945. בינואר אותה השנה, מעט לפני יום הולדתו השמונה עשרה, התגייס וורנר לצי ארצות הברית בעיצומה של מלחמת העולם השנייה[1]. הוא שירת בצי עד לשנה העוקבת, והשתחרר בדרגת נגד שלישי. ב-1949 סיים את לימודיו באוניברסיטת וושינגטון ולי, ואחר כך החל ללמוד בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת וירג'יניה.

באוקטובר 1950 התגייס בשנית לחיל הנחתים של ארצות הברית לאחר פרוץ מלחמת קוריאה, ובקוריאה שירת כקצין אחזקת מטוסים בכנף הנחתים הראשונה (1st Marine Aircraft Wing). הוא המשיך לשרת בכוחות המילואים של חיל הנחתים אחרי המלחמה, ובסופו של דבר הגיע לדרגת קפטן. לאחר מכן חידש את לימודיו האקדמיים: וורנר למד קורסים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, בטרם קיבל תואר במשפטים מאוניברסיטת וירג'יניה ב-1953. באותה שנה היה עוזר משפטי של אלייז'ה בארט פריטמן, שופט בבית המשפט הפדרלי לערעורים במחוז קולומביה[2]. ב-1956 התמנה לעוזר תובע פדרלי, וב-1960 החל לעבוד כעורך דין פרטי והצטרף למשרד עורכי הדין "הוגן והרטסון" (כיום נקרא "הוגן לובלס"). במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1960 היה עוזר בצוות מסע הבחירות של סגן הנשיא ריצ'רד ניקסון.

מזכיר הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהשקיע זמן ומשאבים כלכליים משמעותיים עבור מסע הבחירות של ניקסון ב-1968, מונה וורנר בפברואר 1969 לתת מזכיר מחלקת הצי של ארצות הברית והושבע לתפקידו בידי מזכיר ההגנה מלווין ליירד. ב-4 במאי 1972 החליף את ג'ון צ'ייפי בתפקיד מזכיר הצי של ארצות הברית. אחרי כהונתו כמזכיר הצי, מינה אותו הנשיא ג'רלד פורד ב-1973 להשתתף בשיחות ועידת האומות המאוחדות על אודות משפט ימי בניו יורק, וקודם לכן נשא ונתן עם ברית המועצות על הסכם התקריות הימיות האמריקאי-סובייטי שנחתם ב-1972. פורד הוסיף מנות את וורנר לראש מינהל יובל ה-200 למהפכה האמריקאית. וורנר היה מזכיר הצי הראשון ששירת הן בצי ארצות הברית והן בחיל הנחתים האמריקאי[3].

בסנאט של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיוקן רשמי של וורנר בסנאט של ארצות הברית
יו"ר ועדת הכוחות המזוינים, הסנאטור קארל לוין ממישיגן, והחבר הבכיר בוועדה וורנר, מאזינים לדבריו של אדמירל מייקל מאלן בעת השימועים לפני אישור מינויו ליושב ראש המטות המשולבים, 31 ביולי 2007

לאחר הפסדו של פורד לג'ימי קרטר בבחירות 1976 לנשיאות, החל וורנר לשקול את כניסתו לזירה הפוליטית. ב-1978 התמודד בבחירות המקדימות שנערכו במפלגה הרפובליקנית לבחירת מועמד המפלגה לסנאט של ארצות הברית. למרות הפרסום ממנו נהנה בשל היותו בעלה של אליזבת טיילור וכמויות הכסף הגדולות בהן השתמש וורנר עבור מסע הבחירות שלו בבחירות המקדימות, סיים את בחירות אלה במקום השני אחרי הפוליטיקאי השמרני ריצ'רד אובנשיין. גורם נכבד להפסדו זה היה עמדותיו הפוליטיות שנתפסו כליברליות, ובמיוחד גישתו הרכה כלפי ברית המועצות. לעומת וורנר, היה אובנשיין אנטי-סובייטי כבד ואנטי-קומוניסטי, ומתנגד למדיניות "החברה הגדולה" של הנשיא לינדון ג'ונסון ולחלק גדול מהתנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח. עם זאת, כאשר אובנשיין נהרג חודשיים לאחר מכן בהתרסקות מטוס, נבחר וורנר להחליפו כמועמד הרפובליקני לסנאט וביום הבחירות הכלליות גבר בקושי על מועמד המפלגה הדמוקרטית אנדרו מילר, לשעבר התובע הכללי של וירג'יניה. וורנר הוא הסנאטור השני מווירג'יניה בעל תקופת הכהונה הארוכה ביותר אחרי הארי פ. בירד אך הסנאטור הרפובליקני שכיהן את תקופת הכהונה הארוכה ביותר מטעם וירג'יניה.

הוא היה חבר בוועדת המודיעין, בוועדת הסביבה והעבודות הציבוריות ובוועדת הבריאות, החינוך, העבודה והפנסיונים של הסנאט. כיושב ראש ועדת הכוחות המזוינים, הוא הגדיל את הזרמת מיליארדי הדולרים לכלכלת וירג'יניה בכל שנה באמצעות מימון המתקנים הצבאיים במדינה ומשרדים לבניית ספינות, אשר היו כלי לתמיכה אלקטורלית בכל מחזור בחירות בו התמודד. עמדותיו של וורנר היו יחסית מתונות למרבית הסנאטורים מדרום ארצות הברית. למשל, הוא נמנה בין הרפובליקנים המעטים שתמכו בחוקי פיקוח על כלי נשק וב-2004 היה אחד משלושת הרפובליקנים שנתנו חסות לתיקון של הסנאטורית דיאן פיינסטיין שביקש להאריך בעשור את האיסור הפדרלי על נשק לתקיפה.

וורנר תמך בפסק דין רו נגד וייד ובמחקר על תאי גזע עובריים, אף על פי שקיבל דירוג תמיכה גבוה מקבוצות המתנגדות להפלות מלאכותיות מכיוון שהצביע בעד הגבלות רבות על הפלות. ב-1987 היה וורנר אחד מהרפובילקנים הבודדים שהצביעו נגד רוברט בורק, מועמדו של הנשיא רונלד רייגן לבית המשפט העליון של ארצות הברית[4].

וורנר נבחר מחדש בקלות ב-1984 ו-1990, אם כי רק שש שנים מאוחר יותר, ב-1996, ניצב לראשונה בפני ההתנגדות המשמעותית שלו בבחירות לסנאט מצד מארק וורנר הדמוקרטי, אשר בין שניהם אין קשר משפחתי[5]. מארק וורנר היה מיליונר שהשקיע במסע הבחירות כספים לאין שיעור ביחס לג'ון וורנר המכהן ובכך נוצרה מערכת בחירות צמודה בין השניים, אך ג'ון וורנר גבר על מארק וורנר עם 52% מקולות הבוחרים. לדברי ג'ורג' סטפנופולוס, מי שהיה מקורבו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, וורנר נמנה בין המועמדים הפוטנציאליים שנשקלו להחליף את לס אספין בתפקיד מזכיר מחלקת ההגנה של ארצות הברית בממשל קלינטון, אך לבסוף בחר הנשיא את הסנאטור הרפובליקני ויליאם כהן ממיין.

במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 1996 היה וורנר בסנאט סופר הקולות של חבר האלקטורים יחד עם הסנאטור הדמוקרטי ונדל פורד מקנטקי. וורנר היה בין עשרה סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית שהצביעו נגד האשמתו של קלינטון במתן עדות שקר במהלך משפט ההדחה של קלינטון בין תשעת האחרים נמנים ריצ'רד שלבי מאלבמה, טד סטיבנס מאלסקה, סוזן קולינס, אולימפיה סנואו (שתיהן ממיין), ג'ון צ'ייפי מרוד איילנד, ארלן ספקטר מפנסילבניה ופרד תומפסון מטנסי). וורנר ואחרים שהצביעו נגד הדחתו של קלינטון עוררו את חמתם של רפובליקנים רבים. כמו שהיה תריסר שנים קודם לכן, גם ב-2002 התמודד וורנר מחדש לסנאט ללא התנגדות דמוקרטית, וזכה בתקופת כהונה חמישית תוך שהוא מביס מועמד עצמאי בבחירות הכלליות.

ב-23 באוגוסט 2007 קרא וורנר לנשיא ג'ורג' ווקר בוש להתחיל להחזיר את חיילי הכוחות המזוינים של ארצות הברית אל מולדתם מעיראק עד לחג המולד במטרה להבהיר להנהגה העיראקית כי ההתחייבות האמריקאית לשלום אינה מוגדרת. שמונה ימים אחר כך, ב-31 באוגוסט, הודיע על כוונתו שלא להתמודד לתקופת כהונה שישית בסנאט במהלך הבחירות ב-2008[6]. באוקטובר 2008 הצביע בעד חוק החירום לייצוב כלכלת ארצות הברית לשנת 2008.

לאחר הסנאט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 בדצמבר 2008 העניק משרד מנהל המודיעין הלאומי לוורנר את מדליית שירות המודיעין הלאומי הציבורי הראשונה אי פעם. ב-8 בינואר 2009 הודיע מזכיר הצי של ארצות הברית כי הצוללת הבאה מצוללות התקיפה מסדרת וירג'יניה תיקרא על שמו של וורנר, וב-1 באוגוסט 2015 נחנכה צוללת זו בטקס שנערך בתחנת הצי נורפוק[7]. ב-19 בפברואר 2009 הודיעה שגרירות בריטניה בוושינגטון הבירה כי אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת תעטר את וורנר בתואר אביר מפקד במסדר האימפריה הבריטית על עבודתו לחיזוק הברית הצבאית בין ארצות הברית לממלכה המאוחדת.

ב-28 בספטמבר 2016 הודיע וורנר על תמיכתו במועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון על פני המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, תוך שהוא משבח את קלינטון על פעולותיה למען שיתוף פעולה בין-מפלגתי[8]. בבחירות 2014 הביע את תמיכתו במי שהיה יריבו ב-1996, מארק וורנר, ובהמשך הביע את תמיכתו גם במועמדים דמוקרטים אחרים מווירג'יניה בהם טים קיין.

ב-25 במאי 2021 נפטר וורנר בגיל 94 לאחר אי-ספיקת לב בביתו באלכסנדריה[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון וורנר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קארל הולס, John Warner, Genteel Senator from Virginia, Dies at 94, באתר הניו יורק טיימס, 26 במאי 2021 (באנגלית)
  2. ^ ורוניקה סטראקולורסי, John Warner, longtime US senator from Virginia, dies at 94, באתר CNN‏, 26 במאי 2021 (באנגלית)
  3. ^ ביוגרפיה, באתר Naval History and Heritage (באנגלית)
  4. ^ User Clip: 1987: Sen. John Warner Opposes Robert Bork Supreme Court Nomination, באתר C-SPAN‏, 23 באוקטובר 1987 (באנגלית)
  5. ^ ניק נידזוידאק, Longtime Virginia Sen. John Warner dies at 94, באתר פוליטיקו, 26 במאי 2021 (באנגלית)
  6. ^ AP‏, Sen. Warner won't seek 6th term, באתר NBC News‏, 31 באוגוסט 2007 (באנגלית)
  7. ^ בראד לנדון, New sub Navy's 'most lethal warship', באתר CNN‏, 31 באוגוסט 2015 (באנגלית)
  8. ^ רינה פלורס, Former GOP Sen. John Warner endorses Hillary Clinton, באתר CBS News‏, 28 בספטמבר 2016 (באנגלית)
  9. ^ איילין פוטמן, Former Sen. John Warner dies; married Elizabeth Taylor, באתר AP‏, 26 במאי 2021 (באנגלית)