ג'ון ואן ולק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ואן ולק
לידה 13 במרץ 1899
מידלטאון, קונטיקט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 באוקטובר 1980 (בגיל 81)
קיימברידג', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה, מתמטיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט אדווין סי. קמפבל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Richard Bersohn, Chun Chia Lin, John V. Breakwell, הארווי ברוקס, Keith Bradford MacAdam, Julian Knause Knipp, Arianna W. Rosenbluth, Edward Lee Hill, H. Eugene Stanley, Roy G. Gordon, Robert Finkelstein, פיליפ אנדרסון, רוברט סרבר, תומאס קון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון הסברוק ואן ולקאנגלית: John Hasbrouck Van Vleck; ‏ 13 במרץ 1899 - 27 באוקטובר 1980) היה פיזיקאי אמריקאי, חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1977 (יחד עם פיליפ אנדרסון ונוויל מוט) על תרומתו להבנת התנהגות אלקטרונים במוצקים מגנטיים. כן עסק בחקר כאוס קוונטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במידלטאון, קונטיקט וגדל במדיסון. אביו היה מתמטיקאי וסבו אסטרונום. בשנת 1920 סיים את אוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון. בשנת 1922 קיבלת תואר דוקטור מאוניברסיטת הרווארד.

ב-1923 הצטרף לסגל אוניברסיטת מינסוטה לאחר מכן עבר לאוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון לפני שקיבל משרה באוניברסיטת הרווארד.

במחקריו ביסס את יסודות חקר המגנטיות המודרנית, המבוססת על עקרונות מכניקת הקוונטים ותרם לתחומי חקר הקשרים הכימיים בקומפלקסים מתכתיים, שבירת ניוון פיזיקלי בגבישים ותאוריית שדה הליגנד.

במהלך מלחמת העולם השנייה עבד במעבדות MIT בתחום המכ"ם. מחקריו ותגליותיו בתחום התנהגות אורכי גל שונים בעת מעברם דרך האטמוספירה תרמו לפיתוח הרדיו-אסטרונומיה.

ביוני 1942 היה אחד משמונת המשתתפים בכינוס מיוחד של פיזיקאים שכינס רוברט אופנהיימר באוניברסיטת קליפורניה בברקלי על מנת לדון בפיתוח נשק גרעיני בארצות הברית. כינוס זה הוביל לפרויקט מנהטן במעבדה הלאומית לוס אלמוס, בה השתתף ואן ולק כחבר ועדת התכנון של פצצת האטום "ילד קטן" שהוטלה על הירושימה.

בשנת 1966 הוענקה לו המדליה הלאומית למדעים, ב-1967 נבחר עמית זר של החברה המלכותית, ב-1971 הוענקה לו מדליית אליוט קרסון וב-1974 הוענקה לו מדליית לורנץ.

בשנת 1977 הוענק לו פרס נובל לפיזיקה, יחד עם עמיתיו פיליפ אנדרסון ונוויל מוט.

הוא נפטר בקיימברידג' (מסצ'וסטס) בגיל 81.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ואן ולק בוויקישיתוף