ג'ון ברדין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון ברדין
John Bardeen
לידה 23 במאי 1908
מדיסון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בינואר 1991 (בגיל 82)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום קבורה Forest Hill Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט יוג'ין ויגנר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט John W. Wilkins, Michael Francis Millea, Peter Benjamin Miller, Daniel Charles Mattis, Wesley Northey Mathews, Paul John Leurgans, Rolland Albert Missman, William Manos Portnoy, Sang Boo Nam, Wayne Earl Tefft, Kendal True Rogers, Milton William Valenta, Jared Logan Johnson, Jerome Luther Hartke, David William Allender, William Lauchlin McMillan, John H. Miller, Jr., ניק הולונייק, Daniel Warren Hone, Stephen Reynolds Arnold, John Richard Clem, James William Bray, Peter Vance Gray, Richard Elmo Coovert, רוברט שריפר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
בן או בת זוג Jane Maxwell (1938–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים James M. Bardeen, William A. Bardeen עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
המצאת הטרנזיסטור ומחקרים בתחום מוליכים למחצה ומוליכות על
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון ברדיןאנגלית: John Bardeen‏; 23 במאי 190830 בינואר 1991) היה פיזיקאי אמריקאי, וחתן שני פרסי נובל בפיזיקה, לשנים 1956 ו-1972.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במדיסון שבוויסקונסין. אביו צ'ארלס (אנ') היה פרופסור באוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון. כישוריו המתמטיים התגלו כבר בגיל צעיר. בשנת 1923 החל את לימודיו באוניברסיטת ויסקונסין–מדיסון ובה למד עד 1928. באותה התקופה לימדו באוניברסיטה זו כמרצי-חוץ פיזיקאים ידועים כפול דיראק, ורנר הייזנברג וארנולד זומרפלד. בנו היה הפיזיקאי ג'יימס ברדין (אנ').

עם סיום הלימודים החל את העבודה בחברת Gulf Oil בפיטסבורג. אחרי מספר שנים החל בלימודים מתקדמים באוניברסיטת פרינסטון בה התמחה בפיזיקה בהנחיית יוג'ין ויגנר, חתן פרס נובל לשנת 1963. את לימודי הדוקטורט סיים בשנת 1938.

בזמן מלחמת העולם השנייה עבד במעבדת הצי ועל אף שהוזמן להשתתף בפרויקט מנהטן סירב להצעה.

המצאת הטרנזיסטור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1945 החל ברדין לעבוד במעבדות בל בניו ג'רזי. ב-23 בדצמבר 1947 בנו ברדין, וולטר בראטיין וויליאם שוקלי את הטרנזיסטור הראשון. על הישג זה ועל מחקריהם במוליכים למחצה קיבלו פרס נובל לפיזיקה בשנת 1956. הטרנזיסטור היה קטן פי 50 משפופרת הריק, שאותה הוא החליף במכשירי רדיו וטלוויזיה, ובהמשך במחשבים ובמכשירים אחרים. בשנת 1951 עבר לעבוד באוניברסיטת אילינוי. אחד מתלמידיו היה ניק הולוניאק, ממציא דיודה פולטת אור. ברדין לימד באוניברסיטה זו עד לשנת 1975.

בזמן עבודתו באוניברסיטה הוא עבד על תורת מוליכות על ביחד עם רוברט שריפר ולאון קופר. על הפיתוח המשותף של התאוריה של מוליכות על הקרויה תאוריית ה-BCS זכו השלושה בפרס נובל בשנת 1972.

עבד כיועץ בחברת זירוקס ותרם רבות לפיתוח זירוקס פארק בקליפורניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון ברדין בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקאים ובנושא אמריקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.