ג'אנג דזה יי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'אנג דזה יי
章子怡
ג'אנג דזה יי, 2019
ג'אנג דזה יי, 2019
לידה 9 בפברואר 1979 (בת 45)
בייג'ינג שבסין
סוגה מועדפת דרמה, וושיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • Central Academy of Drama
  • Beijing Dance Academy עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Wang Feng (2015–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2
פרסים והוקרה
  • פרס סוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר (2013)
  • פרס הקולנוע האסייתי לשחקנית הטובה ביותר (2014)
  • אביר מסדר האמנויות והספרות (27 ביוני 2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא ג'אנג.

ג'אנג דזְה ייסינית: 章子怡; בפין-יין: Zhāng Zǐyí; נולדה ב-9 בפברואר 1979) היא שחקנית קולנוע ודוגמנית סינית, אשר מוכרת בעיקר מתפקידה בסרטים "נמר, דרקון", "מחול הפגיונות", "גודזילה: מלך המפלצות" ו"זכרונותיה של גיישה"; עבורו קיבלה מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'אנג נולדה וגדלה בבייג'ינג, הרפובליקה העממית של סין. אמה, לי ג'אושנג, היא מורה בגן ילדים, ואביה, ג'אנג יוּאֶנְשַׁאו, כלכלן.

בגיל 11 הצטרפה ג'אנג לאקדמיה למחול של בייג'ינג. לבקשת הוריה למדה בבית ספר, וזאת למורת רוחה, שכן לא הייתה להוטה למדי ללמוד במסגרת זו. בגיל 15 התקבלה ללימודים באקדמיה המרכזית לדרמה בבייג'ינג.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999, בהיותה בת 19, קיבלה ג'אנג את תפקידה הראשון בסרט "הדרך הביתה", בבימויו של מי שנחשב אחד מגדולי במאי הקולנוע הסיני מאז ומעולם, ג'אנג יי-מו, הסרט זכה בפרס "דב הזהב" בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין. שנה לאחר מכן כיכבה ג'אנג בדרמה המרהיבה זוכת פרס אוסקר של אנג לי "נמר, דרקון". ג'אנג גילמה בסרט את ג'ן יו, לוחמת אמיצה ממשפחה אריסטוקרטית המתנגדת לניסיון הוריה לכפות עליה נישואין לגבר שאינה אוהבת, ורוצה להינשא לאהובה המסתורי. היא זכתה לביקורות נלהבות ביותר בזכות הופעתה ואף הייתה מועמדת לפרס באפט"א, זכתה בפרס אינדפנדנט ספיריט ובפרס ה־MTV בקטגוריית הקרב הטוב של השנה, כמו כן הייתה מועמדת בקטגוריית פריצת השנה באותו טקס. הבחירה הראשונה המקורית של אנג לי לתפקיד של יי הייתה השחקנית הטייוואנית קי שו שאף עבדה על התפקיד בסט הסרט במשך כמה שבועות. במפתיע, שו עזבה את הסט להצטלם בפרסומת של "פפסי" ביפן.

ב-2001 השתתפה ג'אנג בסרט ההמשך לקומדיית הפעולה "שעת שיא", שם גילמה את הו לי מפקדת ארגון זייפני דולרים. ב-2002 חזרה ג'אנג לשתף פעולה עם הבמאי ג'אנג יי-מו בסרט ההרפתקאות המרהיב "גיבור" לצד ג'ט לי.

ב-2004 שיחקה ג'אנג בשני סרטי מופת, "2046" הרומנטי העתידני שם גילמה את דמותה של באי לינג, אמנית יפהפייה שגרה בחדר 2046 ואהובתו של גיבור הסרט צ'או מו יאן. כמו כן גם שיחקה בסרטו של ג'אנג יי-מו המבוסס על הימים האחרונים של שושלת טאנג בסין, "מחול הפגיונות". בסרט גילמה את דמותה של הרקדנית העיוורת מיי שלדעת השוטרים קשורה למחתרת בשם "בית הפגיונות המעופפים", על תפקידה הייתה ג'אנג מועמדת בשנית לפרס באפט"א.

תפקידה הגדול והמוערך ביותר של ג'אנג היה בשנת 2005 בדרמה של רוב מארשל ("שיקגו") בהפקתו של סטיבן ספילברג "זכרונותיה של גיישה" שבו גילמה את צ'יו, ילדה בת תשע מכפר דייגים עני אשר נמכרת לבית אירוח מצליח המנוהל על ידי גיישה קשוחה המתעללת בה בלי הפסקה בשל יופייה. היא ניצלת על ידי בית אירוח מתחרה שם היא משנה את שמה לסיורי ולומדת את כל המנהגים החברתיים והאומנותיים שגיישה חייבת להתמצא בהם כדי לשרוד בעולם האכזרי של המקצוע. לבסוף היא מגשימה את שאיפותיה ומצליחה לחדור לעולמם עמוס התככים של העשירים וחיה חיי מותרות. לדאבונה אז פורצת מלחמת העולם השנייה, ועולמה משתנה לחלוטין. על התפקיד קיבלה ג'אנג מועמדות לפרס גלובוס הזהב ומועמדות שלישית לפרס באפט"א. התפקיד של ג'אנג עורר מחלוקות וויכוחים ביפן וזאת בשל הטענה שלא ראוי שאישה סינית תגלם דמות של גיישה יפנית.

ב-2007 דיבבה ג'אנג בסרט ההנפשה ממוחשבת "צבי הנינג'ה", המבוסס על קומיקס שבמרכזו קבוצת גיבורי-על בשם צבי הנינג'ה. יי דיבבה את דמותה של קראי, בכירה בארגון פשע ניו-יורקי בשם שבט הרגל, תחת פיקודו של אורוקו "שרדר" סאקי.

סרטה האמריקני הבא היה "The Horsemen" משנת 2009, שם היא כיכבה לצד דניס קווייד. בחזרה לסין, היא גילמה את הדמות הראשית בקומדיה הרומנטית "Sophie's Revenge"; אמנית קומיקס המבקשת להעניש את בן זוגה הלא נאמן. בהמשך השנה היא כיכבה בסרט הדרמה ההיסטורית "הולדתה של הרפובליקה".

בשנת 2011 היא כיכבה בסרט "Love for Life" אודות מחלת האיידס.

בשנת 2012, ג'אנג כיכבה בקופרודוקציה הסינית-קוריאנית "יחסים מסוכנים" עיבוד של הרומן הצרפתי בעל אותו שם המספר על שנגחאי של שנות ה-30. על פי הדיווחים, ג'אנג קיבל 20 מיליון רנמינבי (כ-3.5 מיליון דולר) עבור התפקיד.

בשנת 2013 שיחקה בסרט "גראנד מאסטר" מה שגם מציין את חזרתה לז'אנר אמנויות הלחימה לאחר 7 שנים מאז "The Banquet"‏(2006). הסרט היה הבחירה של סין לפרסי האוסקר עבור הסרט הזר הטוב ביותר. המבקרים שיבחו את הפועתה של ג'אנג כ"הופעה הטובה ביותר שהיא סיפקה אי פעם בתולדות הקריירה שלה." מה שהוביל לזכייה במספר פרסים ברחבי אסיה. באותה שנה, היא חזרה על תפקידה כסופי בסרט "My Lucky Star", המשך לסרט "Sophie's Revenge". הסרט, שתואר כ"תפקיד קומי פורץ דרך" עבור ג'אנג, הגיע לראש הקופות הסיניות בשבוע של יציאתו לאקרנים.

בשנת 2015, הפיקה ג'אנג את סרטה השלישי "Oh My God", בו היא גם הופיעה בהופעת קמע. לאחר מכן בשנת 2016, כיכבה ג'אנג בסרט האנתולוגיה הרומנטית "Run for Love" ובאפוס הפשע "The Wasted Times".

בשנת 2018 שיחקה בסרט ההתבגרות "Forever Young" של הבמאית פאנגפאנג לי. הסרט הוקרן בבכורה בינואר 2018.בהמשך השנה שיחקה במותחן המדע-בדיוני האמריקאי של ג'יי ג'יי אברהמס "פרדוקס קלוברפילד".

בשנת 2019 שיחקה בסרט המפלצות "גודזילה: מלך המפלצות" בתור ד"ר לנג, הסרט עוקב אחר גודזילה, כשהוא נלחם לצד מות'רה נגד רודאן וקינג גידורה. בהמשך השנה כיכבה בסרט ההרפתקאות הסיני "The Climbers".

בשנת 2021 שיחקה בסרט האנתולוגיה "My Country, My Parents", בו גם ביימה סרט אחד מתוך ארבעת הסרטים המוצגים בו. באותה שנה החלה לגלם את דמותה של וונג שואן בסדרת הדרמה התקופתית "Monarch Industry" המשודרת ביואוקו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר הופעת הבכורה שלה בסרטו של ג'אנג יי-מו נפוצו שמועות על רומן בין השחקנית הצעירה והבמאי המבוגר, אולם מערכת היחסים מעולם לא אושרה על ידי אף אחד מהצדדים.

בשנת 2007 ג'אנג התארסה עם המולטי-מיליונר הישראלי אביב נבו וכעבור שנתיים נפרדו.[1]

במאי 2015 ג'אנג התחתנה עם מוזיקאי הרוק הסיני וואנג פנג. ב-27 בדצמבר 2015, ג'אנג ילדה את בתם, וונג שינגשינג. בינואר 2020, ג'אנג ילדה את בנם.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
1999 הדרך הביתה זאו די הצעירה
2000 נמר, דרקון ג'ן יו
2001 שעת שיא 2 הו לי
לוחמי הזו ג'וי
Musa הנסיכה בי-יונג סרט דרום-קוריאני
2002 גיבור מון
2003 Purple Butterfly סינת'יה
My Wife Is a Gangster 2 גנגסטרית סרט דרום-קוריאני
2004 2046 ביי לינג
מחול הפגיונות מיי
Jasmine Women מו / לי / הואה
2005 Princess Raccoon הנסיכה טאנוקי סרט יפני
זכרונותיה של גיישה צ'יו
2006 The Banquet וואן
2007 צבי הנינג'ה קראי דיבוב
2008 Forever Enthralled מאנג שייאודונג
2009 Horsemen קריסטן
Sophie's Revenge סופי גם מפיקה
הולדתה של הרפובליקה גונג פנג
2011 Love for Life קין קין
2012 יחסים מסוכנים דו פאניו
2013 גראנד מאסטר גונג
Better and Better עצמה
My Lucky Star סופי
2014 The Crossing Part 1 יו זן
2015 The Crossing Part 2
Where's the Dragon? פיניקס דיבוב
Oh My God עצמה גם מפיקה
2016 Run for Love סו לאקי
The Wasted Times שיאו לו
2018 Forever Young וונג מינג'יה
פרדוקס קלוברפילד תאם
2019 גודזילה: מלך המפלצות ד"ר לנג / לי צ'ן
The Climbers שו יינג
2021 My Country, My Parents אמא גם במאית

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1996 Touching Starlight צ'ן ווי סרט טלוויזיה
2021 Monarch Industry וונג שואן תפקיד ראשי; 61 פרקים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]