בתי קברות יהודיים בבודפשט שפורקו ונסגרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עדויות לקבורה יהודית בעיר בּודָה שבהונגריה נמצאו עוד מהתקופה של הכיבוש הרומאי של פרובינקיה פאנוניה (טרנסדנוביה-מערב הונגריה של היום). עדות ראשונה לבית קברות יהודי בבודה נתגלתה מהמאה ה-13. מאז היו אתרי קבורה רבים ברחבי הערים, פשט, בודה ובודפשט. רובם ככולם נסגרו, פורקו ומחלקם הועברו השרידים לבתי קברות אחרים, בעיקר לבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה.

בתי קברות יהודיים בבודה בימי הביניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקברות היהודי מימי הביניים בעיר בבודה היה ממוקם בפינת רחובות אַלַגוּט (Alagút utca) ופַּאוּלֶר (Pauler utca), מחוץ לחומה לשעבר של העיר. הוא התגלה בשנת 1894 והמצבה העתיקה ביותר בו (אלול ה'ל"ח - אוגוסט / ספטמבר 1278) הייתה מונחת במקומה המקורי. השם שנכתב עליה הוא "ר' פסח בר פטר". בית קברות זה היה בשימוש כנראה עד סוף המאה ה-15 כי המצבה האחרונה הידועה לנו היא משנת 1492. לגבי קיום בית הקברות נשתמרו כמה אזכורים בכתב מימי הביניים ואחד ששרד מהזמן המודרני. יהודי בודה התייחסו למצבות בית הקברות בחיבור ששלחו בשנת 1713 למלך הונגריה קרל השלישי שהוא קרל השישי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה. בתקופת הכיבוש הטורקי בית הקברות היהודי היה כנראה מחוץ לחומת המבצר. מצבותיה שולבו מאוחר יותר בבתים שנבנו במקום, באחת הקפלות של כנסיית סטפן הקדוש ובמנזר הכרמליתים לשעבר.

בתי קברות באובודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקברות ברחוב לַקְטַאנְיָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה ממוקם צפונית לבודה, מחוץ לעיר ומעבר לטירת זִיצִ'י. את השטח רכשה הקהילה היהודית מבעל האדמה בשנת 1737, הקימו במקום בית קברות והשתמשו בו עד 1870. כאן נקברו גם הקורבנות היהודים של מגפת הכולרה השנייה שהגיעה להונגריה בשנת 1831. בית הקברות היה ממוקם באזור העיר הרומית לשעבר וסיבה זו הביאה בין היתר לסגירתו. כיום הבתים הדרומיים ביותר של השכונה עומדים על שטח בית הקברות לשעבר.

בית הקברות בספוולדי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הסדר ההיסטורי, זהו בית הקברות היהודי השני באובודה. שמו הרשמי היה בית הקברות היהודי סֵפְּווֹלְדִיִ. הוא היה בשימוש בין 1831 לבין 1888. במפה משנת 1909 הוא עדיין מסומן בצד שמאל של דרך סֵפְּווֹלְדִיִ (Szépvölgyi út). סביב 1938 הוא פונה סופית. על פני השטח ניתן היה למצוא אפילו בשנות ה-90 פיסות אבן שהזכירו מצבות.

בית הקברות הישן[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודי אוֹבּוֹדָה התחילו להשתמש בבית קברות זה בשנת 1888, אך לא לזמן רב. בשנת 1909 נסגר בית הקברות בשל תנועות מתמידות של הקרקע. מבנה בית הלוויות האורתודוקסי נהרס כמעט לחלוטין עם הזמן, עד שבסופו של דבר שופץ בשנת 1998 והוסב לבניין משרדים.

בית הקברות היהודי בוויזיווארוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיוון שלקראת סוף המאה ה-18, תושבי בודה נזקקו לבית עלמין חדש, מיקומו נקבע באזור המיוער שבין שלוש דרכים של היום. בית הקברות היהודי של וִיזִיווַארוֹש (Víziváros) נחנך ליד בית העלמין הנוצרי שנפתח בשנת 1785 . בית הקברות היהודי היה בשימוש מסוף המאה ה-18 ועד שנת 1885, אבל פורק סופית רק בסביבות 1930.

בית הקברות היהודי בדרך ואַצִי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקברות היהודי בדרך ואַצִי שימש משנת 1808 ועד לפתיחת בית הקברות היהודי ברובע 8 ברחוב שַלְגוֹטַארְיַיני (Salgótarjáni) בשנת 1874. בשנה זו בית הקברות כבר התמלא אפילו בכמה שכבות ונסגר מסיבות הגנה על בריאות הציבור. למרות ההחלטות לגבי פירוקו מספר פעמים על ידי עירית בודפשט, הוא פורק סופית רק בשנת 1910. המצבות ועצמות המתים הועברו ונקברו בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קינגה פרוימוביץ' - זכרונות מבודפשט היהודית, טקסים, היסטוריה - 1995 Frojimovics Kinga – Komoróczy Géza – Pusztai Viktória – Strbik Andrea, A zsidó Budapest Emlékek, szertartások, történelem, I-II. (Budapest: Városháza, 1995)
  • ההיסטוריה של בתי הקברות של בודפשט - 1933 Fehér Jolán Antónia, Budapest székesfőváros temetőinek története. Bölcsészdoktori értekezés (Budapest, 1933)
  • היהדות של בודה בימי הביניים ובתי הכנסת שלה - 1987 Zolnay László, Buda középkori zsidósága és zsinagógáik (Budapest: Budapest Történeti Múzeum, 1987)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]