בתוך נייר עיתון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"בתוך נייר עיתון"
סינגל בביצוע טיפקס
מתוך האלבום "האחרון בעשירון התחתון"
יצא לאור 1993
שפה עברית
כתיבה קובי אוז
לחן מרוקאי עממי

בתוך נייר עיתון הוא שיר עברי של להקת טיפקס משנת 1993. מילות השיר נכתבו על ידי סולן הלהקה, קובי אוז, ללחן מרוקאי עממי, והוא נחשב לאחד מלהיטיה הגדולים.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר יצא לאור בשנת 1993 ונכלל באלבומה השני של טיפקס, "האחרון בעשירון התחתון". מילות השיר נכתבו ללחן מרוקאי עממי. אוז, שעבד בעברו כקלידן עם להקת שפתיים, חיבר את המילים לקטע ממחרוזת שירים במרוקאית שנקראה "ווחא תמשי לשפיטר" בביצועה של להקת שפתיים.[2] "בתוך נייר עיתון" נחשב לאחד מלהיטיה הגדולים של הלהקה. לדברי קובי אוז, כשיצא השיר הוא לא זכה להשמעות רבות ברדיו; רק כעבור כמה חודשים, לאחר שהלהקה הוציאה וידאו קליפ לשיר, הוא שודר פעמים רבות בשידורי הניסיון של ערוץ 2 והפך ללהיט[3] ומאוחר יותר משרד החינוך הכניס את השיר לתוכנית הלימודים בשיעורי ספרות וחינוך.

השיר מתאר מציאות של עוני ואנשים שהחברה מתעלמת מהם, והם הופכים לנתונים בסטטיסטיקה שמופיעה בעיתונים.[4] אף שמילות השיר הן מילות מחאה, מנגינת השיר רקידה ושמחה.

אוז סיפר על השיר:

אני לא יכול להסתובב כמעט 'על אזרחי'[,] תמיד אני מרגיש איכשהו 'בתפקיד'. יש לי איזו חוויה כפרית כזו תל אביבית. יש לי דף גמרא בבוקר ואז אני הולך לפה ולשם ברגל ומדי פעם מגיע לי איזה שיר לראש. ואז אני מקליט אותו לתוך הטלפון, משמיע אותו לחברים ושואל אם הם מכירים אותו. אם הם לא מכירים אותו כנראה שהוא חדש. זה כמו שנתקע לך שיר מהרדיו כבר חדש. כדי שלא תהיה לי השראה בכלל ואוכל להרגיש חופשי, אני שומע חדשות באוזניות וכל ההשראה עפה לי ואני מרגיש אזרח מהשורה, אדם חופשי. ואז חשבתי לעצמי בוא נכתוב שיר שהוא כמו מבזק חדשות הכי מטורף בעולם, שהוא כמו מין חד־גדיא כזה שלא נגמר, שיש בו את כל המצוקות שלנו, אבל סוריאליסטי לאללה, ובסוף יצא ריאליסטי.[5]

את וידאו הקליפ לשיר ביימו בועז ויורם טל. בחלקו הוא צולם בשחור-לבן.

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 ביצעו צביקה הדר, אתי וקנין, חנה גור והראל מויאל גרסת כיסוי לשיר במסגרת התכנית "כוכב נולד" (ובהמשך ביצע הראל מויאל בהופעותיו את השיר).

במרץ 2021 ביצע צוות השחקנים של "זהו זה" גרסת כיסוי לשיר במסגרת הביצוע השבועי לשיר ישראלי מוכר.[6]

משתתפי השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי טיפקס:

אורחים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]