בשבילה גיבורים עפים (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בשבילה גיבורים עפים
מבוסס על "בשבילה גיבורים עפים"
מאת אמיר גוטפרוינד
סוגה דרמה
יוצרים עומרי גבעון
כותבים עומרי גבעון
בימוי עומרי גבעון
שחקנים נינט טייב
תומר קאפון
מיכאל אלוני
נדב נייטס
משה אשכנזי
פרסים הסדרה הטובה ביותר (פסטיבל קאן)
פסקול איציק כהן
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
ספרדית
אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 10
הפקה
מפיק איתן מנצורי
יהונתן דובק
מפיקים בפועל כפיר יונסוף וייס
חברת הפקה Spiro Films
הפצה Keshet International (אנ')
עורכים עמית גנתון
אמיר וינקל
אסף זכאר
אתר צילומים ישראל
קולומביה
צלמים ניתאי נצר
מוזיקה רועי נושא
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור קשת 12
נטפליקס
תקופת שידור מקורית 13 במאי 20189 ביוני 2018 (45 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.mako.co.il/tv-when_heroes_fly
דף התוכנית ב-IMDb

בשבילה גיבורים עפים היא סדרת טלוויזיה, ששודרה בערוץ קשת 12 מ-13 במאי 2018 ועד ל-9 ביוני 2018. את הסדרה יצר וביים עומרי גבעון, בהתבסס על סיפור מסגרת המופיע בספרו של אמיר גוטפרוינד, "בשבילה גיבורים עפים". באפריל 2018 זכתה הסדרה בפרס "הסדרה הטובה ביותר" בפסטיבל Canneseries הראשון בקאן[1]. הסדרה נמכרה לנטפליקס העולמית וזמינה לצפייה על גבי הפלטפורמה. ביולי 2020 פורסם כי הסדרה נמכרה לתאגיד אפל לרימייק בינלאומי שהופק על ידי קשת אינטרנשיונל.[2]

ב-2022 עלתה הסדרה האמריקאית Echo 3, המבוססת על הסדרה הישראלית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוסקת בארבעה חברים (אביב, דובי, בן דוד -"בנדה", ודותן - "הימלר") ששירתו יחד כצוות לוחמים בסיירת גולני, עליו פיקד סגן צחי אזולאי, וכן ביעלי (נינט טייב) - אחות של דובי, ואקסית של שניים מבני החבורה. ב-2006 הארבעה לחמו כמילואימניקים במלחמת לבנון השנייה, ובעקבות מותו הטראומטי של מפקדם בסיום המלחמה, הקשר ביניהם ניתק, והחיים לקחו אותם לכיוונים שונים לחלוטין. במקביל ב-2008, יעלי הוכרזה כמתה בתאונת דרכים בטיול בקולומביה.

11 שנים לאחר המלחמה, ותשע שנים לאחר שיעלי הוכרזה כמתה, "בנדה" (משה אשכנזי), שכעת מתגורר בקולומביה עם חברתו הקולומביאנית מריה, אותה פגש בסצנת הסמים המקומית, נתקל בעיתון בתמונה עדכנית של יעלי. שלושת החברים שנותרו בישראל נוסעים יחד לקולומביה על מנת לפתור את התעלומה, למרות יחסיהם המתוחים של דובי (נדב נייטס) ו"הימלר" (מיכאל אלוני) עם אביב (תומר קאפון). הם מצטרפים ל"בנדה", ומגלים בעזרת צלם מקומי, שיעלי ככל הנראה שוהה ב"כת היתומים" החיה ומסתתרת בג'ונגל. אביב מוצא קריאת מצוקה נסתרת ממנה בשירותים.

בני החבורה מגששים אחר זהותו של "האב החיוור", מנהיג הכת. הם מבקשים עזרה מאיש השגרירות הישראלית בבוגוטה, ומסתבכים. איש השגרירות, יחד עם חוקר משטרה מקומי, קשור לאנשי הכת ולעברייני הסמים, הישראלים והמקומיים. הם מפיצים סם חזק, אותו המציא מנהיג הכת, וסוחטים את בני הכת להכין אותו. העבריינים פותחים במרדף אחרי החברים. כדי לדעת מיהו מנהיג הכת, הארבעה פונים ל"דון קרלוס", סוחר סמים, שיש ל"בנדה" היכרות מוקדמת אתו, אך אנשי הכת שבעקבותיהם, פותחים ביריות ורוצחים את סוחר הסמים, ובני החבורה נעצרים בחשד לרצח. בכלא דובי מתפרץ על "הימלר" ומכה אותו קשות לאחר שהתגרה בו. קצין המשטרה ובכיר השגרירות הקשורים לעבריינים, משחררים אותם ממעצר בתנאי שהם יגורשו מקולומביה, אך החברים בורחים לג'ונגל בסיוע מריה (בת הזוג של "בנדה"), מתחמשים בכלי נשק שמביא דוד שלה, וממשיכים לחפש את יעלי ברחבי הג'ונגל.

במהלך החיפושים, "הימלר" ודובי שוב רבים, ואז מגלים לחבריהם, שלאחר התאונה הם הגיעו לקולומביה, ואף על פי שלא מצאו את הגופה של יעלי, "הימלר", לבקשת דובי, שילם למשטרה המקומית, כדי שיודיעו שנמצאה גופה. זאת מתוך הנחה שיעלי נהרגה, וכדי לאפשר למשפחה מקום להתאבל עליה. אביב מכה את "הימלר", וזה מגלה לחבריו שיש לו סרטן ושהוא עומד למות בקרוב. בהמשך אביב רואה את דמותה של יעלי, אך היא נעלמת, והחבורה מוצאת בג'ונגל שרשרת שאביב נתן לה בעבר, וכן פריטים מהתאונה.

החבורה מוצאת גופה ועליה פתק עם מספר טלפון של ההורים של יעלי, וסם. הם אינם יודעים שזהו חבר הכת שניסה לברוח בתמיכת יעלי, שציידה אותו בסם אותו מפיקים בכת, ובמספר, על מנת שיידע את קרוביה על מקום הימצאה ועל פעילות הכת. מעט לאחר מכן, החבורה מתגלה על ידי שומרי הכת. בירי ההדדי נהרגים שני שומרים, ו"בנדה" נפצע ברגל. בתקרית הירי החבורה מתפצלת לשניים.

בינתיים, רונן, איש השגרירות, נעצר ונכלא במתחם השגרירות, בעקבות מידע על שותפותו עם העבריינים. גם קצין המשטרה נעצר. משטרת ישראל שולחת בלשית בשם נגה (יעל שרוני) למקום, והיא חוקרת את רונן. נגה שעקבה אחרי מעשי התאבדות של אנשים שנטלו את הסם בישראל, מצמצמת פערים ועולה על עקבותיו של העבריין וסוחר הסמים בוארון, הסוחט את הכת, ואף מגלה שהוא קשור לרצח בנה ובעלה. היא משכנעת את המפקד המשטרתי לצאת אל הג'ונגל, אך זה מתעכב.

דובי מטפל ב"בנדה" הפצוע, ומציל אותו מירי של שומר. בטלפון של השומר הוא יוצר קשר עם מריה, מדווח על מיקומם, ושיש עברייני סמים במקום. דובי מגלה ל"בנדה" שהוא חוה משבר רוחני בעקבות המלחמה, ולא הניח תפילין מספר שנים. "הימלר" שהסתיר מפה של המתחם שמצא על הגופה, נתפס על ידי חברי הכת ומובא ל"אב החיוור", אלישע - ישראלי בעצמו, המזהה שהוא חולה, הוא מבקש עזרה. יעלי באה לפגוש אותו. בוארון, החושש שבני הכת מסתירים משהו, מתפרץ למתחם, תוך צעקות על אלישע, הוא מגלה את "הימלר" ומכה אותו נמרצות בניסיון לדלות מידע.

אביב שנגע בסם שהיה בכלי שעל הגופה, הוזה, ומנהל שיחות עם אזולאי המת. הוא נתפס על ידי השומרים ונזרק בחדר סמוך ל"הימלר". ברגע של גילוי לב, אביב אומר ל"הימלר" המתגרה בו, שהוא אוהב אותו מאוד. יעלי באה לפגוש את אביב ומגלה לו שהילד, בו הבחין מקודם בג'ונגל, הוא ילדם המשותף, ושמו "בן", כפי שרצה לקרוא לבנו. אביב מפציר ביעלי לעזוב אך היא מסרבת היות שבנם נותר במקום.

בוארון ועובדיו השוהים במתחם הפקת הסם לפני הברחה גדולה, אורזים את ציודם ומתכוונים להשמיד הכל ולעזוב, מחשש להגעת המשטרה. הם יורים במספר אנשי הכת שבמקום. "בנדה" ודובי לא יכולים להתקדם עקב פציעתו של "בנדה", ודובי מבעיר אש כדי שהעשן יאותת על מיקומם. האש נקלטת במסכי המשטרה המקרינים את צילומי הג'ונגל. צוות משטרתי יוצא למקום במסוק, מלווה בנגה.

השוטרים פורצים למתחם הכת ובינם לבין עוזריו של בוארון מתפתח קרב יריות. השוטרים מגיעים אל דובי ו"בנדה". בינתיים אלישע משחרר את יעלי ובן יחד עם "הימלר", בתמורה לכך שאביב הסכים לקבל ממנו טיפול בסם, הכרוך בסכנת מוות. אביב עובר את הטיפול תוך כדי המולת הקרב בחוץ, ומתעורר ויוצא ממנו בחיים. כוחות המשטרה מצליחים לגבור על עוזריו של בוארון והורגים בהם, אך אביב שמתעורר, פורץ לקו האש. "הימלר" חוזר עם נשק להציל אותו, ונהרג מירי עוזרו הפצוע של בוארון. בוארון עצמו נמלט, ונגה מנהלת מרדף אחריו, הוא מצליח לקחת עמו את בן שאבד ליעלי, כבן ערובה, אך נגה יורה בו והילד ניצל.

"הימלר" מובא למנוחות בישראל, ו"בנדה" מטופל בבית חולים בקולומביה. דובי חושף בפני אשתו את מצבו הדתי. אביב, יעלי ובנם חזרו לישראל, אך אביב חי בנפרד מהם. הוא מציע ליעלי לחזור להיות יחד, אבל היא חוששת.

הסדרה נעה לכל אורכה בין ההווה, לפלשבקים מהשנים 2005, 2006, 2008 ו-2015. כמו כן לפלשבק של אלישע, מטראומת הקרב בשירותו הצבאי במלחמת לבנון הראשונה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אביב דנינו (תומר קאפון) - בן הזוג-לשעבר של יעלי, אבא של בן, וחבר בצוות של דובי, "בנדה" ו"הימלר". בעלים של מועדון. סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומטית בעקבות מלחמת לבנון השנייה, ומאשים את עצמו במותו של מפקדו, אזולאי. ההפרעה גרמה לו להיפרד מיעלי. בסוף העונה מגלה שהוא אב לבן ממנה.
  • יעלי אשכנזי (נינט טייב) - אחות של דובי, אמא של בן, ואקסית של אביב ו"הימלר". גדלה במשפחה דתית אך יצאה בשאלה. לאחר הפרידה מאביב טסה לטיול בדרום אמריקה (קולומביה), שם נהרגה לכאורה בהתהפכות ג'יפ. 9 שנים לאחר מכן, מתגלה תמונה שלה בעיתון, וסימני השאלה אודות מותה גורמים לחבריה לצאת בעקבותיה. גילתה בקולומביה, לאחר התאונה, שהיא בהריון מאביב וילדה ילד בשם "בן".
  • דב "דובי" אשכנזי (נדב נייטס) - אח של יעלי וחבר צוות של אביב, "בנדה" ו"הימלר". טיפוס מופנם. נשוי ואב לשנים. מורה במקצועו. יחסיו עם יעלי ידעו עליות ומורדות בעקבות עזיבתה את הדת. בעקבות הטראומה במלחמה עבר משבר דתי בעצמו.
  • דותן "הימלר" פרידמן (מיכאל אלוני) - חבר צוות של אביב, דובי ו"בנדה". קר מזג, וכאשכנזי היחיד בחבורה, מכונה "הימלר". איש עסקים ובן למשפחה עשירה מהרצליה. בפרק הראשון מתבשר שהוא חולה בשנית בסרטן ונותרו לו כחודשיים לחיות[3]. היה האקס הראשון של יעלי, והתאכזב שנטשה אותו לטובת אביב. יחסיו עם אביב מתוחים על רקע מותם של אזולאי ויעלי, ואת דובי האשים בטיוח "מותה" של יעלי. בסוף העונה נהרג כשהציל את אביב.
  • יקיר "בנדה" בן דוד (משה אשכנזי) - חבר צוות של אביב, דובי ו"הימלר". ה"ליצן" של החבורה. לאחר מלחמת לבנון השנייה עבר להתגורר בקולומביה, והתמכר לסמים. מפגש עם בחורה קולומביאנית בשם "מריה", הוציא אותו מהמשבר. הם הופכים לזוג ופותחים חומוסיה מצליחה.
  • יצחק (צחי) אזולאי (דן מור) - המפקד של בנדה, אביב, דובי והימלר. נהרג במהלך מלחמת לבנון השנייה בהיתקלות עם מחבלים. דמותו מלווה את החברים, ובעיקר את אביב, בשנים שלאחר מכן.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מריה (ונסה שאלוט) - בת הזוג הקולומביאנית של "בנדה", שפתחה איתו חומוסייה בקולומביה. חוששת שהמפגש של בנדה עם חבריו יערער אותו, ועם זאת עוזרת רבות לחבורה, ואף מספקת להם, בסיועו של דוד שלה, כלי נשק ומפות לג'ונגל.
  • נגה אברהמי (יעל שרוני) - בלשית משטרה החוקרת רצף מקרי ההתאבדות בישראל כתוצאה משימוש בסם שמקורו בקולומביה. בעקבות חקירתו של קנטור - בן דודו של בוארון, ומעצרו של רונן לוינגר, מגיעה לקולומביה בחיפוש אחר בוארון. שם היא מגלה שהוא אחראי גם למות בנה עידן ובעלה אופיר, שנהרגו כשרכב המשפחה התפוצץ בחניית ביתם.
  • אלישע (האב החיוור) (גיל פרנק) - ישראלי, ראש "כת היתומים" החיה בבידוד בג'ונגל בקולומביה. נפצע כחייל במלחמת לבנון הראשונה. מנסה לסייע ברקיחת סם שהמציא, לאנשים הסובלים מטראומות שונות, אך חלקם מעדיפים למות בעקבות הטיפול. נסחט על ידי בוארון. מחזיק את יעלי ובנה בכת שלו כבני ערובה.
  • מושיקו בוארון (עודד פהר) - עבריין וסוחר סמים ישראלי שעבר לקולומביה תחת חסותו של עבריין בכיר. סוחט את "האב החיוור" ומשתמש באנשי הכת שלו שייצרו עבורו סמים. נורה על ידי נגה. אחראי למוות של בעלה ובנה של נגה לפני אירועי הסדרה.
  • רונה אשכנזי (נילי רוגל) - אשתו של דובי ואם שני ילדיו. דתייה. דובי מנסה להסתיר ממנה במשך שנים שהוא לא מניח תפילין.
  • אמא של אביב (ריטה שוקרון) - אמו של אביב, אלמנה. בעלה נפטר מהתקף לב בילדותו של אביב.
  • רונן לוינגר (מולי שולמן) - עובד בכיר בשגרירות ישראל בבוגוטה. מסובך עם הכת ובוארון, יחד עם חוקר משטרה מקומי. בניסיון לטייח את מעשיו משחרר את החברים מהמעצר בתנאי שיצאו מקולומביה. נעצר במתחם השגרירות ונחקר על ידי נגה.
  • בן (ארנון שוורצמן[4]) - בנם של יעלי ואביב שנולד בג'ונגל. בעקבות ניסיונות הבריחה של יעלי מהכת, הופרד מאמו והוחזק כבן ערובה. בסוף הסדרה ניצל כשנגה ירתה בבוארון שלקח אותו כשבוי.

עיסוק בפוסט טראומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוסקת בהרחבה בסוגיית הפוסט טראומה מהצבא, וכחלק מההכנה לצילומים, צוות השחקנים ערך תחקיר מקיף בשיתוף עמותת "רסיסים"[6]. גבעון עסק בסוגיה גם בעבודות קודמות שלו, כמו בסרטו הראשון "שבע דקות בגן עדן", ומחשיב את העיסוק בסוגיה כהישג החשוב של הסדרה: "יש כאן אלפים שמתמודדים עם הקושי הנפשי והם רוצים לדבר על זה, רוצים שיראו אותם"[5]. גם כוכב הסדרה, תומר קאפון, אמר כי הוא שמח שהסדרה עוררה שיח בנושא: "אין מישהו במדינת ישראל שלא חווה בדרך כזו או אחרת משהו שקשור לעניין הפוסט טראומה. אני שמח שהסדרה הזו באה, הציבה מראה ואמרה: "חברים, צאו החוצה ותגידו 'גם אני חוויתי משהו'". לא משנה אם קטן, גדול, נשים, גברים. רק לדבר על זה, להוציא את זה, אני אוהב את השיח הזה, אני בעד"[7]. גם נינט טייב ציינה כי חשה שהסדרה הותירה רושם עז: "אני חושבת שהיא נגעה בכל אחד במדינה. אנשים הרגישו שאפשר לדבר על מקרים של פוסט טראומה, משהו שלא דובר עליו עד היום בפריים טיים"[8].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה נכתבה בהשראת הספר רב המכר "בשבילה גיבורים עפים", של הסופר אמיר גוטפרוינד שיצא לאור בשנת 2008. יוצר הסדרה, עומרי גבעון, בחר להתמקד בסיפור שבפרק האחרון בספר, ומשם פיתח את עלילת הסדרה בגרסה שונה מהספר[5][9]. במקור כתב גרסה של הסדרה, שבה החבורה נוסעת לשיקגו בארצות הברית[5], עם עלילת משנה שמתרחשת בקרטלים במקסיקו. אך לאחר שהתבררו עלויות ההפקה בארצות הברית, הוחלט להעביר את כל העלילה לדרום אמריקה ולקולומביה[9][5]. הפקת הסדרה כללה מספר צילומים בישראל, וארכה 7 שבועות בקולומביה יחד עם צוות מקומי, ועשרות שחקנים וניצבים זרים[9]. את סצנת התקרית בלבנון צילמו באזור לטרון, במקום שבו התקיימה הוצאתו להורג של מאיר טוביאנסקי, כאשר הטנק הובא לשם במיוחד[5].

באפריל 2018, זכתה הסדרה בפרס "הסדרה הטובה ביותר" בתחרות הסדרות הבינלאומית של קאן - "Cannes Series", מסגרת חדשה המוקדשת לסדרות טלוויזיה מרחבי העולם[1]. את שיר הנושא של הסדרה ביצעה נינט טייב, המשחקת בתפקיד ראשי בסדרה[10].

הסדרה זכתה לרייטינג גבוה, והייתה תוכנית הדרמה הנצפית ביותר מאז פיצול ערוץ 2, שקיבלה בפרק הסיום 19.3%[11]. בעקבות הצלחת הסדרה פורסם כי קשת אינטרנשיונל תפיק גרסה בינלאומית לסדרה שתתאים גם לקהל האמריקאי ולשידור מחוץ לישראל[12]. בנוסף, הכריזה ההפקה על רצונה להעלות עונה שנייה לסדרה[13].אך בסוף החליטו לותר עליה.

הסדרה נמכרה לנטפליקס העולמית וזמינה מתחילת 2019 ל-139 מיליון מנויי הפלטפורמה בגרסתה המקורית בעברית[14][15].

ביולי 2020 פורסם כי הסדרה נמכרה לתאגיד אפל ותזכה לעיבוד אמריקאי בן 10 פרקים שיקרא "Echo 3" אותו יכתוב התסריטאי האמריקאי מארק בול ואשר יופק על ידי קשת אינטרנשיונל,[2][16] בכיכובם של מיכיל האוסמן, ג'סיקה אן קולינס, אליזבת' אנוויז, לוק אוונס.

השפעה לתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום הסדרה, יצאו מערכונים פרודים על עלילתה. הסרט "לשחרר את שולי" נחשב כפרודיה חלקית לסדרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "בשבילה גיבורים עפים" זכתה בפרס הסדרה הטובה ביותר בפסטיבל קאן, באתר וואלה!‏, 11 באפריל 2018
  2. ^ 1 2 "בשבילה גיבורים עפים" נמכרה לאפל, באתר ynet, 16 ביולי 2020
  3. ^ איתמר רונאל, ‏בשבילו צופים עפים, באתר ‏מאקו‏, 1 ביוני 2018
  4. ^ ארנון שוורצמן, ‏"הנשיקות קצת הביכו אותי אבל עם משה אשכנזי זה היה סבבה", באתר ‏מאקו‏, 14 ביוני 2018
  5. ^ 1 2 3 4 5 6 רחלי מלק-בודה, ‏בגללו גיבורים עפים: ראיון עם יוצר הסדרה הנצפית בישראל, בעיתון מקור ראשון, ‏1 ביוני 2018
  6. ^ [5]
  7. ^ "נדהמתי מהטירוף סביב 'בשבילה גיבורים עפים', חשבתי שלא יאהבו אותה", באתר וואלה!‏, 11 ביוני 2018
  8. ^ נינט טייב: "אנשים כתבו לי שהם חלמו בלילה על יעלי", באתר ‏מאקו‏, 10 ביוני 2018
  9. ^ 1 2 3 ארנון שוורצמן, ‏"לא פשוט לצלם סצנות אקשן בג'ונגלים של קולומביה אבל ניצחנו את זה", באתר ‏מאקו‏, 10 במאי 2018
  10. ^ אסף גולן, ‏נינט טייב: "לקח לי המון זמן לצאת מהדמות שלי בסדרה", באתר ‏מאקו‏, 3 במאי 2018
  11. ^ אלכסנדר כץ, בשבילה צופים באים: הלהיט של קשת סגר עונה וניצח את 'האח', באתר אייס, 10 ביוני 2018
  12. ^ מערכת tvbee, ‏"בשבילה גיבורים עפים" תופק בגירסה אמריקאית לשידור בחו"ל, באתר ‏מאקו‏, 7 ביוני 2018
  13. ^ הודעה בדף הפייסבוק של קשת 12, 7 ביוני 2018
  14. ^ רז שכניק, סדרת הדרמה "בשבילה גיבורים עפים" נמכרה לנטפליקס, באתר כלכליסט, 15 באוקטובר 2018
  15. ^ Yonatan Kitain, [https://twitter.com/YonatanKit/status/1004369964357300226 קשת נערכת להפיק אדפטציה אמריקאית ל"בשבילה גיבורים עפים", על רקע הצלחת הסדרה. עוד עולה מהידיעה:
  16. ^ גאווה מקומית: "בשבילה גיבורים עפים" נמכרה לאפל ותזכה לרימייק בינלאומי, באתר וואלה!‏, 16 ביולי 2020