ברני מרטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברני מרטין
Barney Martin
ברני מרטין
ברני מרטין
לידה 3 במרץ 1923
קווינס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 במרץ 2005 (בגיל 82)
סטודיו סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הולי קרוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1956–2000 (כ־44 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברני מרטיןאנגלית: Barney Martin;‏ 3 במרץ 192321 במרץ 2005) היה שחקן אמריקאי, שנודע בעיקר בשל גילום דמותו של מורטי סיינפלד, אביו של ג'רי, בקומדיית המצבים המצליחה "סיינפלד".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין נולד ברובע קווינס שבניו יורק. הוא שירת כנווט בחיל האוויר האמריקני במהלך מלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן הצטרף למשטרת העיר ניו יורק, קריירה שארכה 20 שנה. מרטין, ששימש כבלש במשטרה נהג להופיע לעיתים כקומיקאי בעת מצגות שנערכו לפני ועדות של המשטרה. בשנות ה-50 החל לשמש גם כתסריטאי, בין היתר עבור תוכנית הבידור "המופע של סטיב אלן". מרטין החל את קריירת המשחק שלו כאשר לוהק על ידי מל ברוקס לתפקיד בסרט הקולנוע "המפיקים" (1967). תפקיד זה הביא למרטין תפקידים במחזות זמר, בהם: "South Pacific" ו-"How Now, Dow Jones". כן הופיע בסדרות טלוויזיה וסרטים רבים. מרטין גילם את דמותו של אביה המובטל של לינדה (לייזה מינלי) בסרט הקולנוע "ארתור" (1981). הוא היה החלוץ בגילום דמותו של איימוס הארט במחזמר "שיקגו". ב-1968 הוא שיחק בסרט "צ'ארלי" לצידו של קליף רוברטסון.

בשנות ה-90 החל מרטין לגלם את דמותו של מורטי סיינפלד, אביו של ג'רי סיינפלד, דמות משנה בקומדיית המצבים "סיינפלד". מרטין החליף את השחקן פיל ברנס, שגילם את מורטי במהלך פרק אחד בעונה הראשונה של הסדרה. ברנס הוחלף לאחר שהמפיק לארי דייוויד החליט כי יש צורך בשחקן יותר אנרגטי. מרטין גילם את דמותו של מורטי הפנסיונר במהלך 21 פרקים של הסדרה, כולל השניים שחתמו אותה, לצדה של ליז שרידן שגילמה את אשתו, הלן.

מרטין, שהתגורר רוב חייו בניו יורק, נפטר מסרטן הריאה בגיל 82 בסטודיו סיטי שבלוס אנג'לס. הוא הותיר אחריו אישה, קתרין, לה נישא ב-1942 ובן. למרטין ולאשתו הייתה בת נוספת שנפטרה גם היא מסרטן (ב-2002).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברני מרטין בוויקישיתוף