ברניקי הרביעית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברניקי הרביעית
Βερενίκη
לידה 77 לפנה״ס
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 55 לפנה״ס (בגיל 22 בערך)
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Irypatet Werethesut Berenice IV Epiphaneia עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת בית תלמי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אלכסנדריה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ארכלאוס
סלאוקוס השביעי עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית תלמי
אב תלמי השנים עשר עריכת הנתון בוויקינתונים
אם קלאופטרה החמישית עריכת הנתון בוויקינתונים
מלכה (ראש מדינה) ממלכת בית תלמי
58 לפנה״ס – 55 לפנה״ס
(כ־3 שנים)
קלאופטרה השישית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברניקי הרביעיתיוונית: Βερενίκη; נולדה בשנת 77 לפנה"ס, נרצחה בשנת 55 לפנה"ס) הייתה מלכה מצרית מבית תלמי לתקופה קצרה בין השנים 55-58 לפנה"ס.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברניקי הייתה בתו של תלמי השנים עשר מקלאופטרה החמישית. כנראה בתו הבכורה. היא הייתה אחותה של קלאופטרה השביעית שהייתה אהובתם של יוליוס קיסר ומרקוס אנטוניוס וכן ארסינואי הרביעית, תלמי השלושה עשר ותלמי הארבעה עשר. ייתכן והייתה לה אחות נוספת בכורה קלאופטרה השישית אבל קיומה של זאת אינו מוסכם על דעת כל החוקרים. המלומד היווני סטראבון שהיה בן תקופתה קרא לברניקי בת בכורה, וזה כינוי שניתן רק לילד הבכור החוקי של השליט.

בשנת 58 לפנה"ס העביר טריבון הפלבס פובליוס קלודיוס פולכר שהיה בן חסותו של מרקוס ליקיניוס קראסוס, חוק ברומא ההופך את קפריסין לפרובינקיה של רומא. ההצדקה של רומא למעשיה הייתה שתלמי מלך קפריסין היה מאוד עשיר ולא השתמש בעושרו. כדי לדחוק את רגליו של מרקוס קאטו, שהתנגד לטריאומווירט, שקראסוס היה חלק ממנו, נשלח קאטו לקפריסין ומונה למושל האי. לפי הגרסה הרשמית קאטו הציע למלך קפריסין בתמורה לממלכתו את תפקיד הכהן הגדול במקדש אפרודיטה בפאפוס. תלמי סירב להצעה והתאבד. כל אוצרותיו הועברו לרומא.[1]

העם המצרי לא היה מרוצה מחוסר תמיכתו של תלמי השנים עשר באחיו ובמניעת הכיבוש ומרד בו. הרקע למרידות היו גם המיסים הגבוהים שהוטלו על העם המצרי כדי לשלם שוחד לרומא והגידול המשמעותי ביוקר המחיה. המרד הביא לבריחתו של תלמי לרומא כנראה יחד עם בתו קלאופטרה השביעית כדי לחפש מקום מבטחים. במקומו עלתה לשלטון במצרים בתו ברניקי הרביעית היא שלטה ביחד עם אחותה (ואולי אמה) קלאופטרה השישית טריפיאנה. בשנת 57 לפנה"ס, שנה לאחר מכן מתה קלאופטרה טריפיאנה וברניקי הרביעית בגיל 20 הפכה להיות השליטה היחידה במצרים. כנראה שהיא שלטה לבדה עד שנת 55 לפנה"ס.

בגלל היותה שליטה יחידה, הציפייה ממנה הייתה שהיא תינשא כדי שתוכל למלוך במשותף עם גבר לצידה. כשלא עשתה זאת היא הוכרחה על ידי הקונסולים שלה להינשא לנסיך מבית סלאוקוס, סלאוקוס השביעי ("פילומטור" או "קיביוסאקטס"), אבל היא רצחה אותו זמן קצר לאחר נישואיהם ונשארה שליטה יחידה. העם באלכסנדריה דאג ששלטון בית תלמי ייפול בגלל התנהגותה הטיפשית של ברניקי וכן בגלל תשומת הלב הרבה שהיא הקדישה לנושאי אופנה ומותרות שהביא לעליה בהוצאות. בשנת 56 לפנה"ס היא נישאה לארכלאוס (אנ') שהיה הכוהן הגדול בקומנה (Comana) בקפדוקיה. על פי סטראבון הוא היה בנו של המצביא היווני ארכלאוס. הוא טען שהוא בנו של מיתרידטס השישי, מלך פונטוס. לא ברור האם היה שותף לשלטון.

בשנת 55 לפנה"ס שילם תלמי למצביא הרומי אולוס גביניוס סך של 10,000 טאלנטים כדי שיפלוש למצרים ויסייע לו לחזור לשלטון. כשנכנס לארמון הוציא את ברניקי הרביעית ואת תומכיה להורג. על פי סטראבון ארכלאוס שהיה מיודד עם גביניוס נהרג בקרבות.

לא ידוע על ילדים שנולדו מנישואים אלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברניקי הרביעית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]