בריינסוויי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריינסוויי - מוח שרותי מחקר ופיתוח בע"מ
נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה הבורסה לניירות ערך בתל אביב
סימול ברינ
מייסדים פרופ' אברהם צנגן, דר' יפתח רוט, דר' דוד זכות, חגי אבנר
תקופת הפעילות 2003–הווה (כ־21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה הר חוצבים, הרטום 19, ירושלים
משרד ראשי ירושלים, ישראל
שליטה בחברה חברה ציבורית
בעלות חברה ציבורית
ענפי תעשייה ציוד רפואי
מוצרים עיקריים מחקר ופיתוח של מכשיר רפואי לטיפול בהפרעות בתפקודי המוח
שווי שוק 319 מיליון ש"ח (18 באפריל 2024)
הכנסות 27.1 מיליון דולר (2022)[1]
רווח תפעולי הפסד של 12.6 מיליון דולר (2022)[1]
רווח הפסד של 13.3 מיליון דולר (2022)[1]
הון עצמי 45.3 מיליון דולר (2022)[1]
סך המאזן 64.4 מיליון דולר (2022)[1]
מנכ"ל הדר לוי
עובדים 145[2]
 
www.brainsway.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריינסווייאנגלית: BrainsWay) היא חברת מכשור רפואי ישראלית שעוסקת בפיתוח וייצור פתרונות למחלות והפרעות נפשיות ונוירולוגיות. בריינסוויי עושה שימוש בטכנולוגיית גירוי מגנטי מוחי עמוק (DTMS - Deep Transcranial Magnetic Stimluation).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריינסוויי הוקמה ב-2003 וממוקמת בהר חוצבים שבירושלים. החברה פיתחה טכנולוגיה העושה שימוש בסליל אלקטרומגנטי בעל מבנה מיוחד המחובר לספק זרם חשמלי המשתנה במהירות ויוצר שדה חשמלי באמצעותו ניתן להשפיע על אזורים שונים בעומק המוח. הגירוי מכוון לאזורים שונים במוח וחודר לעומק של שישה-שבעה סנטימטרים. זאת לעומת גירוי מגנטי מוחי (TMS) רגיל המבוסס טכנולוגיה ישנה יותר, החודר לעומק של 1.5-2 סנטימטר.

הגירוי העמוק מיועד לעורר פעילות עצבית או לדכא אותה, ובכך לטפל במחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות. בנוסף, במקום להפעיל את השדה המגנטי בנקודה אחת בלבד, השדה מופעל בכיוון זהה בכמה נקודות בהיקף הראש. כך נוצרת התאבכות בונה - הצטברות קבוצה של גלים קטנים המתאחדים יחד לגל אחד גדול. הוגה הרעיון הוא פרופ' אברהם צנגן שפיתח את האבטיפוס עם הפיזיקאי ד"ר יפתח רוט. הפטנט נרשם על ידי החברה וה-NIH. לחברה יש בלעדיות על השימוש בפטנט ובטכנולוגיית ה-DTMS, לפחות עד מועד פקיעת הפטנט ב-2023.

הטכנולוגיה שמפתחת החברה מיועדת לטפל בדיכאון ובהפרעה טורדנית כפייתית OCD ובהתמכרויות שונות: לסמים, להימורים, לעישון ולאוכל. באפריל 2012, הסתיים בהצלחה ניסוי רב מרכזי בטיפול בדיכאון עמיד לתרופות. ב-9 בינואר 2013 הודיעה החברה כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לטפל במכשיר ה-Deep Transcranial Magnetic Stimluation בחולי דיכאון שתרופות נוגדות דיכאון לא הביאו לשיפור במצבם[3]. ב-19 באוגוסט 2018 קיבלה החברה אישור לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית ממנהל המזון והתרופות האמריקאי.[4] בנוסף זו היא טכנולוגיית הגרייה המוחית הראשונה, אשר קיבלה אישור FDA לטיפול ב-OCD ובהתמכרות לעישון ויש לה 13 אישורי CE להתוויות פסיכיאטריות ונוירולוגיות שונות.

לחברה יש אישור לשווק באירופה את המכשיר לצורך טיפול בלוקים בדיכאון, בהפרעה דו-קוטבית, בפרקינסון, בסכיזופרניה ובהפרעת דחק פוסט-טראומטית, באלצהיימר, אוטיזם, כאב כרוני, הפרעה טורדנית כפייתית, טרשת נפוצה, שיקום משבץ, והפסקת עישון. ביולי 2019 פורסם כי החברה תקים מרכז למחקר ולטיפול בהפרעות מוחיות במרכז לבריאות הנפש גהה. המרכז יתמקד בטיפול באנשים הסובלים מדיכאון קליני ומהפרעה טורדנית-כפייתית, וישמש גם כמרכז מחקר להגברת המודעות לשימוש בטכנולוגיית ה-Deep TMS בהפרעות מוחיות נוספות[5].

תוכנית הטיפול הראשונית שמציעה החברה כוללת חמישה מפגשים בשבוע במשך 4–6 שבועות רצופים, עשרים דקות לכל טיפול. ממחקרים עלה שמי שקיבל המשך טיפול של פעמיים בשבוע במשך חצי שנה לאחר תוכנית הטיפול הראשונית, הצליח לשמור על התוצאות שהושגו ולשמר את איכות חייו. תופעות הלוואי הנפוצות הן כאבי ראש קלים שחולפים אחרי הטיפול הראשון או השני. לעיתים נדירות (2 ל-10,000 מטופלים בלבד) יכול להיווצר פרכוס אפילפטי רגעי שעובר עצמאית אחרי מספר שניות.

מנכ"ל החברה הוא הדר לוי, יו"ר הדירקטוריון הוא עמי בם. החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב מאז 2007 ובנאסד"ק מאז 2019.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]