ברטראנד פייטנוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברטראנד פייטנוד
פייטנוד (שורה ראשונה, שלישי משמאל) בתמונה קבוצתית עם נבחרת ארצות הברית במונדיאל 1930
פייטנוד (שורה ראשונה, שלישי משמאל) בתמונה קבוצתית עם נבחרת ארצות הברית במונדיאל 1930
פייטנוד (שורה ראשונה, שלישי משמאל) בתמונה קבוצתית עם נבחרת ארצות הברית במונדיאל 1930
מידע אישי
לידה 4 בנובמבר 1909
פול ריבר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 בנובמבר 1974 (בגיל 65)
פול ריבר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.86 מטרים
עמדה חלוץ עריכת הנתון בוויקינתונים
נבחרת לאומית כשחקן
1930 נבחרת ארצות הברית בכדורגל ארצות הברית 4 (6)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברטראנד "ברט" ארתור פייטנוד (אנגלית: Bertrand "Bert" Arthur Patenaude; תעתיק: /ˈpætnoʊd/‏; 4 בנובמבר 1909 - 4 בנובמבר 1974) היה כדורגלן אמריקאי ששיחק בעמדת החלוץ המרכזי. פייטנוד הוכר על ידי פיפ"א באופן רשמי כמבקיע השלושער הראשון בתולדות המונדיאל לאחר שנים רבות שהישגו היה שנוי במחלוקת, וב-1971 נבחר להיכל התהילה של הכדורגל בארצות הברית.

קריירת מועדונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייטנוד החל את הקריירה המקצוענית שלו בקבוצת פילדלפיה פילד קלאב מליגת הכדורגל האמריקנית, והבקיע שישה שערים בשמונה משחקים. למרות זאת הוא עבר לקבוצת פוטאקט ריינג'רס, וכבר לאחר משחק אחד עבר לקבוצת פול ריבר מרקסמן מעיר הולדתו שבמסצ'וסטס. הוא שיחק בפול ריבר עד קיץ 1930, עת זכה בגביע ארצות הברית הפתוח. לאחר מכן עבר לניוארק אמריקנס. בתחילת עונת 1930/1931 הוא הבקיע שבעה שערים בחמישה משחקים, אך גם הפעם עזב את הקבוצה וחזר למרקסמן. ב-1931 התאחדה פול ריבר מרקסמן עם מועדון הכדורגל ניו יורק, והקבוצה המאוחדת נודעה כניו יורק ינקיס. אולם, פול ריבר כבר החלה להשתתף במשחקי הגביע הפתוח, ולפיכך בעוד שהינקיס היו אלה שזכו בגביע, בטבלת ההישגים רשום שמה של פול ריבר. במשחק הראשון בגמר הגביע הוא אף הבקיע חמישה שערים בניצחון 6 - 2 על קבוצת בריקליירס אנד מייסונס משיקגו, והיה האחראי העיקרי לזכיית קבוצתו בגביע. הוא שיחק עם הינקיס גם באביב 1931, ובסתיו עבר לשחק בשורות הניו יורק ג'איינטס.

בעקבות בעיות ניהוליות בליגה לא ברור מה אירע עם פייטנוד החל משלהי 1931, אך ידוע כי ב-1933 הוא חתם בשורות פילדלפיה ג'רמן-אמריקנס מהליגה השנייה. כעבור שנה הוא חתם בשורות קבוצת סנט לואיס סנטרל ברוריס מליגת הכדורגל של סנט לואיס, שבאותה עת הייתה הליגה המקצוענית היחידה במדינה. סנטרל ברוריס, בשורותיה שיחקו כדורגלנים שהיו עתידים להיכלל בהיכל התהילה, זכתה באליפות הליגה ובגביע ארצות הברית הפתוח ב-1935. באותה שנה נטשה הקבוצה הליגה, דבר שהוביל לאיבוד חסותה של המבשלה המרכזית של העיר. פייטנוד המשיך לשחק בקבוצה, שכעת הייתה ידועה כסנט לואיס שמרוקס. הקבוצה הצליחה להעפיל לגמר גביע ארצות הברית ב-1936, אך פייטנוד לא הצליח לכבוש כלל וקבוצתו הפסידה בסיכום שני המשחקים לפילדלפיה ג'רמן-אמריקנס.

פייטנוד הבקיע למעלה מ-100 שערים בכל הקריירה שלו, חלק ניכר מהם בקדנציה הראשונה (1928 - 1930) בפול ריבר מרקסמן.

נבחרת ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייטנוד זומן לסגל נבחרת ארצות הברית לקראת המונדיאל הראשון, שהיה עתיד להיערך באורוגוואי ב-1930. ארצות הברית פתחה את הטורניר במשחק מול בלגיה, בו הבקיע פייטנוד את שערו הראשון בנבחרת. לאחר מכן פייטנוד היה האחראי להבקעת כל השערים בניצחון 3 - 0 על פרגוואי ב-17 ביולי, שבזכותו העפילה ארצות הברית לחצי הגמר. פייטנוד הבקיע את שערו הראשון בדקה ה-10, וכעבור חמש דקות בעט בכדור שהוסט לתוך השער על ידי אחד משחקני פרגוואי. במשך שנים רבות טענה פיפ"א כי מדובר בשער עצמי, אך בשנת 2006 שינתה את החלטתה וזקפה את השער לזכות פייטנוד. הוא השלים את השלושער בדקה ה-50. המחלוקת על השער השני גרמה לבלבול בעניין השלושער הראשון בתולדות המונדיאלים, כיוון שהכדורגלן הארגנטינאי גיז'רמו סטאבילה הבקיע גם כן שלושער, נגד נבחרת מקסיקו, שלושה ימים בלבד לאחר המשחק בין ארצות הברית ופרגוואי.

בחצי הגמר שיחקה ארצות הברית מול ארגנטינה החזקה, ובמשחק שנערך ב-26 ביולי הובסה בתוצאה 1 - 6. בעקבות ביטול המשחק מול יוגוסלביה על המקום השלישי הוחלט כי בדרך חזרה לארצה תערוך הנבחרת משחק ידידות מול ברזיל ב-17 באוגוסט. היה זה משחקו האחרון של פייטנוד במדי הנבחרת, והוא הבקיע שניים מתוך 3 שעריה של נבחרתו, שהפסידה 3 - 4. רק כעבור 68 שנים הצליחה ארצות הברית להבקיע שער נגד ברזיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]