בקוריאני

בקוריאני
ბაკურიანი
סמל בקוריאני
סמל בקוריאני
סמל בקוריאני
דגל בקוריאני
דגל בקוריאני
דגל בקוריאני
בקוריאני מהר קוֹחטַגוֹרָה
בקוריאני מהר קוֹחטַגוֹרָה
בקוריאני מהר קוֹחטַגוֹרָה
מדינה גאורגיהגאורגיה גאורגיה
מחוז סאמצחה-ג'אוואחתי
נפה נפת בורג'ומי
חבל ארץ תורי
שפה רשמית גאורגית עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1,700 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 1,737 (2023)
קואורדינטות 41°45′0″N 43°32′0″E / 41.75000°N 43.53333°E / 41.75000; 43.53333
אזור זמן UTC +4
www.bakuriani.ge
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בַּקוּריאניגאורגית: ბაკურიანი) היא עיירה במחוז סאמצחה-ג'אוואחתי שבדרום גאורגיה; העיירה מהווה מרכז מנהלתי של המועצה האזורית בקוריאני בנפת בורג'ומי שבצפון-מזרח המחוז. היא הוכרזה כיישוב עירוני בשנת 1926 בתקופת גאורגיה הסובייטית. בזמן המפקד שנערך בשנת 2014, אוכלוסיית העיירה מנתה 1,879 נפש.

בקוריאני היא התחנה האחרונה בקו הרכבת החשמלית בורג'ומי-בקוריאני; אורך הקו הוא 37 קילומטרים. קטע רכבת זה התווסף לרכבת גאורגיה בשנת 1902, בתקופת כהונתו של מיכאיל רומנוב כנציב העליון של מלכות המשנה של הקווקז. התפתחות קו מסילת הברזל השפיעה במידה רבה על התפתחות העיירה, המרוחקת כ-155 קילומטרים מהעיר כותאיסי שמצפון-מערבהּ וכ-179 קילומטרים מהעיר טביליסי שממזרחהּ.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקוריאני ממוקמת במורד הצפוני של רכס תריאלתי שבקווקז הקטן, על גדת הנהר בקוריאניסצקאלי, בגובה 1,700 מ' מעל פני הים. העיירה בנויה על קרקע שנוצרה מהתמצקות הלבה שהתפרצה מהר הגעש מוּחֵרי; העיירה נמצאת בתחתית האגן המבני של בקוריאני ולכן בדרך כלל אין בה משבי רוח. ההרים שחוסמים את הרוחות מכוסים ביער של עצים מחטניים. עם הנחת מסילת הברזל בורג'ומי-בקוריאני בשנת 1902, על מורדות הר קוֹחטַגורַה דרום-מזרחית לעיירה הוקם הגן הבוטני של בקוריאני. הגן נפתח לציבור בשנת 1910.

העיירה ממוקמת באזור מעבר מהאקלים האקלים סובטרופי-לח של מערב גאורגיה אל האקלים המעורב (סובטרופי ויבשתי) של מזרח גאורגיה; בגלל הימצאותה בהרים, האוויר בעיירה צונן לרוב - החורף קר והקיץ קריר. הטמפרטורה הממוצעת של החודש הקר ביותר, ינואר, היא 7,2- מעלות; הטמפרטורה הממוצעת של החודש החם ביותר, אוגוסט, היא 15 מעלות. הכמות הממוצעת של הגשמים בבקוריאני הוא 734 מילימטרים. מתחילת דצמבר עד סוף מרץ, הקרקע בבקוריאני מכוסה בשכבת שלג בעובי 64 סנטימטרים בממוצע שנתי.

סקי ונופש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקוריאני מוכרת כעיירת נופש של עונת החורף בעבור חובבי סקי, אך בזכות אוויר הרים היא מושכת נופשים גם בקיץ.

בשנת 1932 נפתח אתר הסקי הראשון בבקוריאני; בתקופה קיומה של ברית המועצות בעיירה היו נערכות תחרויות כלל-סובייטיות בסללום, בובסליי, ביאתלון וקפיצות סקי.

מרבית תשתיות הנופש וספורט החורף בבקוריאני נהרסו בשנות ה-90 של המאה ה-20, אך הן מוקמות מחדש מתחילתה של המאה ה-21.

נכון לשנת 2014, בבקוריאני ישנם ארבעה מסלולים לגלישת סקי - כל אחד מהם בדרגת קושי שונה; מסלולים נוספים נמצאים בשלבי הקמה. בבקוריאני פועלים שני קווי רכבל: להר קוֹחטַגוֹרַה (באורך 1,3 ק"מ) ולמעבר ההרים צחראצקארוֹ (3,5 ק"מ); סמוך לעיירה ישנו גן בוטני של המכון הבוטני הגאורגי.

האקלים בבקוריאני מיטיב עם החולים בלימפדנופתיה ובמחלות כרוניות של מערכת הנשימה (חוץ משחפת) וכן עם הסובלים מאיסכמיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בקוריאני בוויקישיתוף