מסד נתונים היררכי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מסד נתונים היררכי הוא המודל הוותיק ביותר לארגון מסדי נתונים. מסדי נתונים ישנים רבים עדיין מבוססים ועובדים לפי מודל זה. על פי מודל זה הנתונים מאורגנים במבנה של עץ לפי היררכיית התפקידים שלהם והיחסים ביניהם. ניתן לגשת לנתונים מהשורש ודרך ענפי העץ, מלמעלה למטה. כל רשומה יכולה לשמש "אב" לרשומה או רשומות ברמה שמתחתיה (בנים). באותה צורה לכל בן ייתכנו בנים משלו. כך נוצר קשר N:1 בין הרשומות. לכל אב יכולים להיות מספר בנים אך לכל בן, אב אחד בלבד.

המודל ההיררכי משמש עדיין במערכות Legacy בעיקר. אלה מערכות ישנות שלא מוחלפות מפאת עלות גבוהה של החלפה או עיצוב מחדש. בנקים וחברות ביטוח הם דוגמאות לארגונים שעדיין משתמשים במערכות אלה. לדוגמה, במסד נתונים של עובדים בארגון, סגמנט האב יכול לכלול את פרטי העובד (מספר זהות, שם משפחה, שם פרטי, כתובת, מחלקה וכו'). אחד מסגמנטי הבנים יכול להיות השתלמויות העובד ואז סגמנט זה יהיה מרובה מופעים (מופע לכל קורס שעבר העובד). סגמנט בן נוסף ("אח" לקודם) יכול להיות חוות דעת תקופתיות.

באבולוציה של מערכות ניהול מסדי נתונים (DBMS), המודל ההיררכי היה הראשון שהוצג במעבר מניהול קבצים שטוחים (FMS) לניהול מסדי נתונים. מודלים מתקדמים יותר הם המודל הרשתי והמודל הטבלאי (יחסי) שהוא הנפוץ כיום.

התוכנה הנפוצה לניהול מסד נתונים היררכיים היא IMS של חברת יבמ.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסד נתונים היררכי בוויקישיתוף