בני דקלים

בני דקלים
בני דקלים 26
שכונה ביישוב
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הדרום
מועצה אזורית לכיש
גובה ממוצע[1] ‎388 מטר
תאריך ייסוד 2009
תנועה מיישבת אמנה
סוג יישוב יישוב קהילתי
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 1,685 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎7.4% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
6 מתוך 10

בְּנֵי דְּקָלִים (נקרא בתחילה גם גִּבְעַת חַזָּן, בעקבות מערות חזן הנמצאות בשכונה הצפונית) הוא יישוב קהילתי שהוקם לשם מגורי קבע לקהילת יוצאי נוה דקלים, שפונתה מביתה בתוכנית ההתנתקות. היישוב תוכנן ל־150 משפחות בשלב הראשון, ובסך הכול ל־500 משפחות. היישוב נמצא בחבל לכיש, סמוך למושב שקף, ונקרא על שם היישוב הגדול מבין יישובי גוש קטיף – נוה דקלים.

הקמת היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילי איכות הסביבה התנגדו להקמת היישוב, בטענה שהיא מנוגדת להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה משנות ה-90, ולפיה אזור שפלת יהודה הפך ל"מרחב ביוספרי" - אזור שאין לפתחו מחוץ ליישובים הקיימים, כדי לשמר את המערכת האקולוגית והנוף האופייניים לו.[3] אנשי החברה להגנת הטבע טענו גם שאין צורך ביישוב חדש, כי ביישובים קיימים באזור מצויות אלפי דירות פנויות. ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בהתנגדויות בתחילת 2008, ואישרה סופית את הקמת היישוב.[4]

טקס הנחת אבן הפינה ליישוב נערך בתאריך 5 באוקטובר 2009.[5] במחצית הראשונה של 2011 הושלמו סלילת הרחובות, הקמת התשתיות, וחלוקת המגרשים בשכונה הראשונה.

באמצע שנת 2013 עלו על הקרקע המשפחות הראשונות שהתגוררו בשכונת קרוואנים בכניסה ליישוב - "בקו"ם" (בקו"ם - "בסיס קליטה ומיון") פנימי של היישוב. הבקו"ם יועד למשפחות בעלות מגרש ביישוב אך נמצאות בתהליכי בנייתו או שבנייתו מתעכבת מסיבות מסוימות ועל כן באות להתגורר באופן זמני בקרבת היישוב עד שיעברו לבית הקבע ובמקומם תכנס משפחה חדשה לקרוואן. בקיץ 2013 עברו המשפחות הראשונות לבתי הקבע ביישוב ומאז היישוב מתפתח. לאחר שעברו כל המשפחות לבתי קבע הוסבו מבני הבקו"ם לאולפנה אזורית.

פארק אלקנה הוקם ביישוב לזכר אלקנה גובי שנהרג על ידי חיילי צה"ל בשוגג בפיגוע בציר כיסופים בגוש קטיף. במלחמת חרבות ברזל נפל בקרב ברצועת עזה אלקנה ויזל תושב היישוב והפארק נקרא גם על שמו.

כיום היישוב מונה כ-190 משפחות בשכונה הראשונה שכונת ציון וכ-140 בשכונה השנייה שכונת כרמים ומתוכננות עוד שתי שכונות.

לתושבי יישוב זה ניתן זיכוי ממס הכנסה בהתאם לסעיף 11 לפקודת מס הכנסה.[6]

מוסדות היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט שמכווין למבני הציבור. ברקע בית הכנסת המרכזי פיצ'וטו.
הבקו"ם שמשמש כיום כאולפנה

בני דקלים הוא היישוב הגדול ביותר במזרח לכיש ולכן יש בו מספר מוסדות שחלקם מוסדות אזוריים לטובת הישובים הסמוכים. ביישוב פועלים שני בתי ספר מסוג ממלכתי דתי מטעם רשת נעם צביה (אחד לבנים ואחד לבנות), מרפאת כללית, טיפת חלב, מקווה נשים, גן ילדים, פארק אלקנה ובית קברות אזורי .ביישוב פועל סניף של תנועת הנוער בני עקיבא.

בתחילת שנת הלימודית ה'תשע"ט הוקמה "אולפנת בני עקיבא לכיש" ביישוב. בשנת ה'תש"פ כמות התלמידות היו כ-165 תלמידות של שכבות ז-י. האולפנה כוללת חטיבת ביניים של בנות היישובים האזורים, ותיכון עם תוכנית של חצי פנימיה של בנות האזור ומחוצה לו כגון: קריית גת, בית שמש, יד בנימין ודרום הר חברון. האולפנה שוהה בשכונת הקראוונים בכניסה ליישוב בשם הבקו"ם ומחכה לבניה של מבנה קבע.

באלול ה'תשפ"ד עברה לישוב ישיבה גבוהה בראשות הרב נחמיה טאו שהוקמה כחצי שנה קודם לכן. בחורי הישיבה גרים בדירה שכורה ולומדים בבית הכנסת פיצ'וטו. כיום הישיבה מונה כעשרה בחורים וכעשרה אברכים.

הנהלת היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישוב מנוהל על ידי הנהלת האגודה וכן על ידי וועדות בתחומים שונות, כשאחת לשנתיים מתקיימות בחירות להנהלת היישוב. אליעזר אוירבך כיהן כיו"ר הנהלת היישוב מיום ייסוד היישוב, והחל משנת 2020 משמש בתפקיד יו"ר ההנהלה חן גוטרמן. הניהול השוטף מתקיים על ידי צוות עובדים ומזכיר, מזכיר היישוב החל משנת 2019 הוא דן צפדייה.

רב היישוב הוא הרב אהוד אחיטוב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בני דקלים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ צפריר רינת, הנה הם באים, הבולדוזרים, באתר הארץ, 6 בפברואר 2007
  4. ^ גלית שפיר ושי פאוזנר, אושרה הקמת היישוב חזן למפוני ההתנתקות, באתר ynet, 12 בפברואר 2008
  5. ^ למעלה מ-3,000 איש בהנחת הפינה ליישוב גבעת חזן באתר ערוץ 7
  6. ^ בהתאם לסעיף 11 לפקודת מס הכנסה ניתן לתושב יישוב זה זיכוי ממס הכנסה בשיעור מסוים מהכנסתו החייבת מיגיעה אישית, בתנאי שהתגורר ביישוב שנה לפחות. ראו חוברות ניכויים חודשיות - לוח עזר לחישוב מס הכנסה ממשכורת ושכר עבודה, באתר של רשות המיסים
ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים בישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.