בניין זופניק

בניין זופניק ע"ש ישראל זופניק
בניין זופניק (2019)
בניין זופניק (2019)
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש משרדי העדה החרדית, מושב בית הדין, מליאת הבד"ץ
כתובת שטראוס 12, ירושלים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
קואורדינטות 31°47′11.8″N 35°13′12.6″E / 31.786611°N 35.220167°E / 31.786611; 35.220167
(למפת ירושלים רגילה)
 
בניין זופניק
בניין זופניק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בניין זופניק הוא מבנה ברחוב שטראוס שבשכונת גאולה בירושלים (בסמוך לכיכר השבת) המשמש כמושב בית הדין של העדה החרדית ובו גם משרדיה של העדה החרדית האשכנזית בירושלים.

המבנה קרוי על שמו של ישראל זופניק, חסיד סאטמר מארצות הברית, מחשובי התורמים של העדה החרדית. מלבד הבניין, קרויים על שמו גם מקוואות הטהרה, בית הכנסת ובית המדרש של העדה החרדית.

הבניין והבניינים הסמוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבניין נמצאים משרדי בכירי העדה החרדית והוועדות שלה, כמו ועד הכשרות וועד השחיטה. חלק מהמבנה משמש כתלמוד תורה "בית יוסף צבי" של חסידות דושינסקי.

במרכז הבניין ישנה מרפסת ענק המשקיפה על כיכר השבת. בעת הפגנות, עצרות או לוויות משמשת המרפסת את ראשי העדה כדי להשקיף על הקהל בכיכר ולשאת משם נאומים. בסמוך לבניין זופניק נמצאים בית הכנסת "זיכרון ישראל - זופניק" ומקוואות הטהרה של העדה החרדית המכילים כ-40 חדרים.

באוקטובר 2010 החלו שיפוצים ועבודות הרחבה בבניין.

יריד זופניק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמוך לבניין מתקיים מדי שנה שוק ארבעת המינים מפורסם. בעבר נערך היריד ברחובה הראשי של מאה שערים. מאוחר יותר הוחלט מטעמי ביטחון וכדי למנוע צפיפות ועירוב נשים וגברים להעביר את מיקומו של השוק לרחבת 'בנין זופניק'. היריד כולל כ-60–80 דוכני מכירות והשלטים המבשרים עליו מכריזים כי הכניסה לגברים בלבד.

השוק מנוהל על ידי העדה החרדית והסחורה המשווקת בו עומדת בתנאים מחמירים יותר, וממילא יקרה יותר, לעומת חלק ממרכזי המכירה האחרים[דרוש מקור]. היריד פונה למגזר החרדי כולו, וגם דתיים לאומיים מגיעים אליו. העדה החרדית מספקת לקוני היריד חדרי בדיקה מיוחדים, שבהם יושבים רבנים שהוסמכו בידי העדה לבדוק את הסחורה המובאת בפניהם. הבודקים משתמשים בזכוכית מגדלת חזקה במיוחד כדי לוודא את כשרותם והידורם של המינים.