בנג'מין סיסקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בנג'מין סיסקו
בנג'מין סיסקו
בנג'מין סיסקו
בנג'מין סיסקו
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
הופעה ראשונה Emissary
הופעה אחרונה What You Leave Behind
מספר הופעות 173 פרקים של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
גילום הדמות אייברי ברוקס
מידע
כינויים שליח (Emissary)
גיל 37 (בפרק הבכורה של הסדרה)
תאריך לידה שנת 2332
מקום לידה ניו אורלינס עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע קצין בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
מקום מגורים ניו אורלינס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ג'ייק סיסקו - בנו
ג'וזף סיסקו - אביו
ג'ניפר סיסקו - אשתו המנוחה
שרה סיסקו - אימו
קסידי ייטס - אשתו השנייה
חברים קורזון דקס
ג'דזיה דקס
אויבים לוקוטוס
דוקאט
וואיון
ווין אדאמי
מייקל אדינגטון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן בנג'מין לאפייט סיסקו (אנגלית: Benjamin Lafayette Sisko) הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע כפרוטגוניסט בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות נעורים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג'מין (או בקיצור: בן) נולד בשנת 2332 בניו אורלינס, לואיזיאנה. הוא בנו של ג'וזף סיסקו, השף והבעלים של המסעדה "Sisko's Creole Kitchen", או בקיצור: "Sisko's". אימו הביולוגית הייתה אישה אנושית בשם שרה, אך היא, למעשה, נשלטה על ידי אחת מהנביאים הבאג'ורנים (חייזרים אשר חיים בתוך חור התולעת הסמוך לכוכב הלכת באג'ור), אשר תמרנה אותה להינשא לג'וזף וללדת בן. שרה וג'וזף היו נשואים באושר, עד אשר יום אחד, יומיים לאחר יום הולדתו הראשון של בן, היא נעלמה בפתאומיות, כתוצאה מעזיבת החייזר ששלט בה את גופה. היא מתה כתוצאה מתאונה מספר שנים לאחר מכן. ג'וזף, בסופו של דבר, התחתן עם אישה אחרת, אשר גידלה את בנג'מין כבנה-שלה. בן לא היה מודע לאירועים אלו עד בגרותו, כחלוף זמן מה מאז מפגשו הראשון עם נביאי הבאג'ורנים[1]. לבן יש אחות, בשם ג'ודית, ולפחות שני אחים.

סיסקו החל את לימודיו באקדמיה של צי הכוכבים בשנת 2350. במהלך שנת הלימודים השנייה שלו הוא נשלח למשימת שטח, אל תחנת החלל סטארבייס 137. זמן קצר לאחר סיום לימודיו הוא פגש בג'ניפר, על חוף ים הסמוך לעיירה בבילון, ניו יורק. השניים נישאו, ונולד להם בן בשם ג'ייק[2].

כקצין עולה בצי הכוכבים, המטפס בסולם הדרגות, סיסקו נלקח תחת חסותו של קורזון דקס, טריל מאוחד אשר שימש כשגריר הפדרציה לאימפריה הקלינגונית, כאשר השניים שירתו יחדיו על ספינת החלל Livingston, בתחילת הקריירה של סיסקו. הטבע הסימביוטי של הטריל המאוחד הופך להיבט משמעותי במערכות היחסים המאוחרות בחייו של סיסקו כמפקד חלל עמוק 9, בכך שלאחר מות קורזון הוא מפקד על שתי פונדקאיות אחרות של הסימביונט דקס: על קצינת המדע ג'דזיה דקס ועל היועצת אזרי דקס.

סיסקו שירת על סיפון ספינת החלל Okinawa תחת פיקודו של קפטן לייטון, אשר ראה פוטנציאל בקצין הצעיר שתחת פיקודו. לייטון קידם אותו לדרגת לוטננט-קומנדר והפך אותו לסגנו. במהלך שירותו עם ליטון השניים לחמו יחד במלחמת הפדרציה נגד הזנקת'י[3].

סיסקו הועבר לשרת על ספינת החלל Saratoga כקצין הראשון. בתחילת שנת 2367, הסרטוגה הייתה אחת מתוך 40 ספינות חלל של צי הכוכבים, שהיו מעורבות בקרב "וולף 359" נגד הבורג. בניסיון לצבור ידע על מערכות ההגנה של צי הכוכבים, הבורג הטמיעו לתוכם את קפטן האנטרפרייז NCC-1701-D ז'אן לוק פיקארד, שינו את שמו ללוקוטוס, ונתנו לו כוח פיקודי על ספינות הבורג. בקרב שהתפתח ב-"וולף 359" נהרסו 39 חלליות, וכ-10,000 בני-אדם נהרגו, בהם אשתו של סיסקו, ג'ניפר[2]. עובדת מעורבותו של פיקארד במלחמה נגד הפדרציה, ובעקיפין גם במות אשתו של סיסקו ניכרת במתח ביניהם במפגשם על חלל עמוק 9 בתחילת פיקודו של סיסקו על התחנה.

לאחר הקרב בוולף 359, סיסקו לקח על עצמו את תפקיד מפקד מספנות צי הכוכבים "Utopia Planitia" שעל מאדים. במסגרת תפקיד זה פיקח על ייצור ספינות חלל, לרבות פיתוח של דגמי ספינות חלל חדשות - בהן הדיפאיינט, אשר נוצרה במיוחד על מנת להתמודד עם איום הבורג[4].

סיסקו קודם לדרגת קפטן בפרק סיום עונה 3, "The Adversary", זמן כוכבים ("Stardate") מס' 48959.

חלל עמוק 9[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2369 סיסקו מוצב בגזרת כוכב הלכת באג'ור, ומקבל פיקוד על תחנת החלל חלל עמוק 9, על מנת לסייע לעם הבאג'ורני להתאושש מהכיבוש הקרדאסי אשר נגמר לאחרונה, ולהוביל אותם לכיוון האפשרות להצטרף כחברים אל פדרציית הכוכבים המאוחדת. סיסקו ובנו ג'ייק עוברים, בחוסר רצון, להתגורר בתחנה. כשהוא מכיר בכך כי התחנה, במצבה הרעוע דאז, איננה הסביבה האידיאלית לגדל ילד, סיסקו שוקל להשתחרר משירותו. יתר על כך, סיסקו חש שלא בנוח מנוכחותו של ז'אן לוק פיקארד, אשר מתדרך אותו בנוגע למשימתו. סיסקו ממשיך לנטור טינה לפיקארד, על חלקו במותה של אשתו.

עם ביקורו הראשון של סיסקו על כוכב הלכת באג'ור, קאי אופקה, המנהיגה הרוחנית של הבאג'ורנים, מבשרת לו כי הוא "השליח של הנביאים" ונותנת לו אחת מ"דמעות הנביאים" - כדור נבואה בעל זוהר מסתורי, אשר כביכול הגיע מהנביאים של באג'ור. לאחר חקירת הכדור, וכן תופעות שמיימיות במערכת הכוכבים הסמוכה, קצינת המדע ג'דזיה דקס מוצאת באזור פעילות חללית חריגה, בחגורת הכוכבים "דנוריוס" הסמוכה. כאשר סיסקו ודקס טסים לשם, הם מגלים את מה שמסתבר להיות חור התולעת היציב הראשון הידוע, אשר קצהו השני נמצא ברביע גמא (מרחק שניתן לעבור בטיסה במשך כ-70 שנה). במהלך נסיעתם חזרה דרך חור התולעת, סיסקו ודקס פוגשים את החייזרים המסתוריים אשר חיים בתוכו. על פי אמונת הדת הרוחנית של באג'ור, חור התולעת והחייזרים שבתוכו הם "המקדש השמיימי" ו"הנביאים" שלהם, בהתאמה. סיסקו מגלה כי חייזרים אלו מתקיימים מחוץ לזמן הליניארי. המפגש הראשון שלו איתם הוא מסורבל וקשה להבנה לשני הצדדים, אך הוא מסייע לסיסקו להכיר בכך שהוא מעולם לא הרשה לעצמו להתגבר על הצער והמרירות שחש כתוצאה מאובדן אשתו, כמו גם על הכעס שלו כלפי פיקארד. לאחר שהוא חוזר מחור התולעת, סיסקו מאמץ את ההזמנות להתקדם ולפקד על חלל עמוק 9, ומאמץ גישה פחות עוינת כלפי פיקארד, בטרם צאתו.

לאחר שחלל עמוק 9 מועברת אל פתח חור התולעת, על מנת לחזק את התביעה הבאג'ורנית לריבונות עליו, היא הופכת למרכז חדש של פעילות מדעית, מסחרית ופוליטית. סיסקו, בתחילה, מתנגש עם מייג'ור קירה: קצינה צעירה שפעלה רבות במחתרת הבאג'ורנית נגד הקרדאסים, ונשלחה על ידי ממשלתה לשמש נציגה בדרג הפיקודי על התחנה. ביותר מהזדמנות אחת, מוצא סיסקו שעליו להרגיע ולרסן אותה, בשל מזגה החם. עם זאת, ככל שחולף הזמן, השניים מפתחים כבוד רב ואמון זה בזה. מערכת היחסים שלהם מגיעה לשיא חדש של אי-נוחות אישית, כאשר סיסקו נפצע במהלך קרב נגד הדומיניון, וקירה, תוך כדי שהיא מטפלת בו, מספרת לו סיפור ומתפללת לנביאים, תוך כדי. ברגע זה, קירה מבינה כי הסיבה שסיסקו שמר איתה על ריחוק מקצועי היא בגלל תפקידו כשליח הנביאים. בעקבות אירוע זה, היחסים ביניהם מתרככים.

הצבתו של סיסקו על חלל עמוק 9 הביאה אותו להתאחד עם חבר ותיק בצורה חדשה. ג'דזיה, טריל ממין נקבה, והפונדקאית הנוכחית של דקס, שובצה לתפקיד קצינת המדע הראשית של התחנה. הסימביונט דקס היה, קודם לכן, מחובר אל הפונדקאי קורזון: דיפלומט בשליחות הפדרציה אשר היה חבר ותיק ומנטור לסיסקו בתחילת הקריירה שלו. לפיכך, סיסקו מכנה את ג'דזיה בכינוי החיבה "זקן" ("old man"), כפי שהיה נוהג לכנות את קורזון. לעיתים, סיסקו פונה אל דקס לעצה, ולהפך - היא אף פונה אליו לפעמים. כאשר הסימביונט דקס עובר לפונדקאי חדש עקב מותה של ג'דזיה, סיסקו משמש מנטור עבור הפונדקאית החדשה - אזרי.

אזרי הייתה קצינה צעירה וחסרת ניסיון, אשר נאלצה להתחבר לסימביונט דקס בלית ברירה, כאשר מצב בריאותו התדרדר כשהיה בדרכו אל כוכב הבית של הטריל. סימביונט טרילי לא יכול לשרוד זמן רב בלי פונדקאי, ולכן לאחר מות ג'דזיה הוא מוטס אל כוכב הלכת של הטריל כדי להתחבר לפונדקאי חדש. אזרי לא הייתה מוכנה להתחבר, ומעולם אף לא רצתה בכך, כך שההטמעה של דקס לתוכה היה קשה בשבילה. סיסקו פוגש את אזרי בפעם הראשונה בזמן שהוא עדיין נמצא על כדור הארץ, בחופשה פרטית. אזרי מצטרפת אל בני משפחת סיסקו בחיפושם אחר כדור נבואה באג'ורני. בפגישתו עם אזרי, סיסקו מבטיח לעזור לה במעבר אל המציאות החדשה של מצבה, וסיסקו מוצא נחמה בכך שחברו הטוב חוזר אליו, גם אם בעקיפין. לאחר אירועים אלו, סיסקו חוזר לתפקידו על חלל עמוק 9, ואזרי מוצבת על התחנה כיועצת.

גילוי "המקדש השמיימי" (חור התולעת), וההתגלויות התכופות וחסרות התקדים של החייזרים לסיסקו, מקבעים במוחם של קאי אופקה, ושל באג'ורנים רבים אחרים, את הרעיון כי סיסקו הוא שליחם של הנביאים (החייזרים החיים בתוך חור התולעת), תואר ובו אחריות ומחויבויות - הגורמות לסיסקו, בתחילה, להסתייג מהתפקיד. עם זאת סיסקו נפתח, ולבסוף - מאמץ את ייעודו ואת תפקידו בנבואות הבאג'ורנים.

סיסקו מתחזה לקלינגון על מנת לחשוף משתנה אשר מתחזה למרטוק; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

נקודת מפנה בתפקידו של סיסקו באה כאשר הפדרציה נתקלת בדומינון הנמצא ברביע גמא, ופורצת מלחמת הפדרציה-דומיניון. מפרוץ המלחמה לסיסקו ולצוותו תפקיד חשוב בשמירה על ביטחון הפדרציה ורביע אלפא כולו, והם פעמים רבות נמצאים בסיטואציות בהן מיליונים רבים של חיים נמצאים באחריותיהם. בין הדוגמאות לכך: פגישתו עם מפקדו לשעבר, אדמירל לייטון, אשר זומם להפיל את ממשלת הפדרציה ולכונן משטר צבאי במקום. לייטון מזייף בדיקת דם, ומפליל את סיסקו - הוא טוען שהוא משתנה וכולא אותו. בעזרתו של אודו, סיסקו מצליח להימלט מהכלא ולסכל את מזימותיו של לייטון. במקרה אחר, במהלך פלישת הקלינגונים לקרדאסיה, לסיסקו יש תפקיד קריטי בחשיפת משתנה אשר מתחזה למפקד בכיר בצבא, מרטוק. מעלליהם ממשיכים במהלך הפלישה של הדומיניון אל רביע אלפא, ובסופו של דבר - הוא מקודם לעמוד לצידו של סגן-אדמירל ויליאם רוס, על מנת לעזור לתכנן את פעולות הפדרציה נגד הדומיניון ובני בריתם - הקרדאסים והברין. לעיתים, תרומותיו של סיסקו למאמץ המלחמתי נעשות בחשאי, כמו עבודתו עם גארק, שנועדה להכניס את הרומולאנים אל תוך המלחמה נגד הדומיניון.

סיסקו מגשים את התפקיד שהנביאים ייעדו לו בפרק סיום הסדרה "What You Leave Behind", כאשר הוא מתעמת עם דוקאט, הנמצא תחת השפעת הקוסט אמוג'אן - אלי שקר שמטרתם להרוס את הגלקסיה. השניים נלחמים זה בזה, ודוקאט נראה שמנצח, אולם במאמץ אחרון, סיסקו קופץ אל עבר דוקאט, ומשליך את שניהם אל תוך התהום הלוהטת של מערות האש של באג'ור. סיסקו עצמו נמשך אל מימד הקיום של הנביאים, על מנת להמשיך ולחיות איתם וללמוד מהם. סיסקו נפרד מקסידי ייטס, אשתו ההרה, ומודיע לה כי אף על פי שאיננו יודע מתי הוא יוכל לחזור אליה - בסופו של דבר הוא יחזור.

חיים פרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסעדת "Sisko's" אשר בניו אורלינס; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

סיסקו היה נשוי לג'ניפר, אם־בנו ג'ייק. בפרק הבכורה של הסדרה "Emissary", סיסקו מטפח כעס ותיעוב עמוק כלפי ז'אן לוק פיקארד, בשל העובדה שהיה זה פיקארד, כלוקוטוס, שהוביל את המתקפה של הבורג נגד הפדרציה בקרב "וולף 359", בו סיסקו איבד את אשתו. על מנת לטפל בג'ייק כהורה יחיד, סיסקו החליט להשהות את הקריירה שלו בצי הכוכבים, ולקח על עצמו תפקיד די זניח - מפקד מספנות צי הכוכבים "Utopia Planitia" שעל מאדים.

סיסקו נשאר אלמן והורה יחיד במשך שנים רבות. בסופו של דבר, סיסקו מסכים לקבל הצבה כמפקד תחנת החלל חלל עמוק 9, אשר נמצאת במסלול היקפי סביב כוכב הלכת באג'ור, שם פוגש בקפטן ספינת משא אזרחית בשם קסידי ייטס, אשר איתה, בסופו של דבר, הוא מתחתן ומביא ילד לעולם.

סיסקו אוהב בייסבול, ספורט שכמעט ואיננו קיים במאה ה-24, המתקיים כמעט אך ורק באמצעות קבוצות קטנות של חובבים. הוא מחזיק כדור בייסבול על השולחן במשרדו, אשר ניתן לו על ידי חייזר אשר התחזה לדמותו של באק בוקאיי, שחקן הבייסבול האהוב על סיסקו. לעיתים קרובות, סיסקו מרים את הכדור ומסובב אותו סביב עצמו, כאשר הוא שקוע במחשבות. כאשר הדומיניון משתלט על חלל עמוק 9, ואנשי הפדרציה נסוגים, הוא משאיר מאחור את הכדור על השולחן במשרדו, כהודעה כי בכוונתו לחזור (ניתן לראות זאת הן בטרילוגית הפרקים "Homecoming", "The Circle" ו-"The Siege" בתחילת עונה 2, וכן בפרק הסיום של עונה 5 - "Call To Arms"). לאחר מותה של ג'דזיה, בפרק "Tears of the Prophets", סיסקו עוזב את התחנה וחוזר לכדור הארץ, תוך שהוא לוקח את כדור הבייסבול איתו, ובכך גורם למייג'ור קירה לחשוש שהוא לא מתכוון לחזור.

כמו אביו, ג'וזף סיסקו, הבעלים של מסעדה המתמחה באוכל קריאולי בניו אורלינס, גם סיסקו נהנה מבישול.

כמו כן, ידוע לכל כי קפטן סיסקו מעוניין להפוך לאדמירל, והוא מצהיר על כוונתו זו בפני אדמירל רוס, כאשר הוא מוצב זמנית בתחנת חלל, כשלישו של רוס.

אלטר אגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של בנג'מין סיסקו מזוהה, ביקום של "מסע בין כוכבים", עם שתי דמויות בדיוניות אחרות: גבריאל בל ובני ראסל.

גבריאל בל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות מסע בזמן, המתואר בפרק הכפול "Past Tense", סיסקו מוצא את עצמו על כדור הארץ בתחילת המאה ה-21. שלא במתכוון, נוכחותו גורמת למותו של גבריאל בל, דמות שעתידה להיות חשובה באמריקה של אותה תקופה. סיסקו לוקח על עצמו את זהותו של בל, על מנת לתפוס את מקומו ולשמר על ציר הזמן. סיסקו יוזם את מה שייקרא בעתיד "מהומות בל", אשר סייעו לשנות את מהלך ההיסטוריה האנושית.

אף על פי שסיסקו מצליח בהגשמת המטרה שלו - להגיש את יעודו של בל ולשמור על ציר הזמן - בתמונות היסטוריות של המאה ה-24, נראות פניו של בנג'מין סיסקו.

בני ראסל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Far Beyond the Stars

בפרק "Far Beyond the Stars", סיסקו שוקל להשתחרר משירותו, לאחר שהוא מאבד חבר ותיק במלחמת הדומיניון. הנביאים מתערבים, וגורמים לסיסקו לחיות, בקצרה, את חייו של בני ראסל: סופר מדע בדיוני שחור בשנות ה-50 באמריקה. בני עובד במשרד בו מספר סופרים המאגדים בכל חודש את סיפוריהם לקובץ, אך הוא נתקל שוב ושוב בגילויי גזענות מטעם המוציא לאור שלו. בני כותב סיפור מדע בדיוני קצר, בשם "חלל עמוק 9", אשר מתרחש ביקום בו אין דעות קדומות או צרות אופקים. המו"ל שלו מסרב לפרסם את הסיפור, מאחר שדמות הגיבור - מפקד תחנת החלל - היא אדם שחור. עוול זה, בסופו של דבר, מביא את בני לכדי מצב של טירוף. זמן קצר לאחר מכן, הוא מוצא את עצמו בחזרה כסיסקו, במאה ה-24, בהבינו את מקומו על התחנה, מעלה שאלות בדבר טבעה של המציאות.

מאוחר יותר, בפרק "Shadows and Symbols", סיסקו חווה סדרה של פלאשבקים אל תוך חוויות מחייו של בני ראסל - שכעת מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי, אובססיבי לכתוב על הקיר סיפור קצר - המתאר באופן סינכרוני את עלילת הפרק "Shadows and Symbols". אף על פי שבסוף הפרק כשעדיין לא ברור האם חייו של בני הם מציאות, או יצירתם של הנביאים, הפרק מסתיים בכך שאחד מחייזרי חור התולעת (אחד הנביאים של באג'ור) אומר: "קוסט אמוג'אן ניסה לעצות אותך עם חיזיון שווא", ובכך הוא רומז כי אויביהם של הנביאים - רוחות הפא - הם ששתלו את פנטזיית בני ראסל במוחו של סיסקו, על מנת להסית אותו מהשלמת משימתו.

בראיון שהעניק בשנת 2006 אירה סטיבן בהר, ממפיקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", אמר בהר כי שקל להפוך את הסדרה כולה ליצירה שנכתבה על ידי דמותו של בני ראסל[5].

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהוא חולק ערכי ליבה הזהים לאלו של קפטן ז'אן לוק פיקארד וקפטן קתרין ג'יינוויי, סיסקו מראה נטייה להתפשר על הערכים האלו במצבים קיצוניים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא בפרק "In the Pale Moonlight", שבו סיסקו משקר, משבש הליכי משפט והופך, שלא במתכוון, לשותף לרצח, כל זאת - על מנת להביא למהפך בהתנהלות (ובסופו של דבר - לניצחון) מלחמת הפדרציה בדומיניון. לאחר מכן, סיסקו מקליט יומן אישי לגבי רגשותיו על הפרשה כולה, ומבכה על העובדה שאין לו חרטה על מעשיו (אשר הביאו לכניסת הרומולאנים למלחמה, לצד הפדרציה והאימפריה הקלינגונית, נגד הדומיניון, קרדאסיה והברין, ובכך גדל בצורה משמעותית סיכויי הניצחון של הפדרציה), לא לפני שהוא מבקש מהמחשב למחוק לחלוטין את הרישום כולו.

דוגמה נוספת לגישה המקיאווליסטית המאפיינת את סיסקו ניתן למצוא בפרק "For the Uniform", אשר בו סיסקו מרעיל אטמוספירה של כוכב לכת שלם, רק משום שקיימת בו מושבה של ארגון המחתרת "המאקי", וזאת על מנת לתפוס את מייקל אדינגטון, לשעבר קצין הביטחון הראשי של חלל עמוק 9, תחת פיקודו הישיר של סיסקו, אשר בגד וערק לשורות המאקי.

סיסקו מפגין אישיות נועזת ולא מתפשרת עד לנקודת שבירה, אפילו על פי קנה המידה של חברו הטוב ביותר - דקססימביונט), שאף אומר לו (בעת היותו בתוך הפונדקאית אזרי טיגאן) כי אישיותו מטילה אימה על וורף. ביחס לקפטנים אחרים ב-"מסע בין כוכבים", סיסקו מפגין חוזק בתכנון צבאי אסטרטגי / תפעולי, כפי שמעיד התפקיד המרכזי שהוטל עליו במאמץ המלחמתי של הפדרציה נגד הדומיניון. אמנם הוא איננו בקיא בפילוסופיה כז'אן לוק פיקארד, או במדעים מדויקים כקתרין ג'יינוויי, אך סיסקו מפגין ידע נרחב בתחום ההנדסה (כפי שניתן לראות בפרקים כמו "Explorers", "The Visitor" ו-"Civil Defense"), זאת לאחר ששימש, בטרם מינויו למפקד תחנת החלל חלל עמוק 9, כמפקד מספנות צי הפדרציה "Utopia Planitia" על מאדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Episode "Shadows and Symbols"; Star Trek: Deep Space Nine, Episode 2 of Season 7
  2. ^ 1 2 Episode "Emissary"; Star Trek: Deep Space Nine, Episode 1 of Season 1
  3. ^ Episodes "Homefront" & "Paradise Lost"; Star Trek: Deep Space Nine, Episodes 10 & 11 of Season 4
  4. ^ Episodes The Search parts I & II; Star Trek: Deep Space Nine, Episodes 1 & 2 of Season 3
  5. ^ "Behr Compares 4400 to DS9". 8 ביוני 2006. נבדק ב-16 בפברואר 2007. {{cite web}}: (עזרה)