בן מוטלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן מוטלסון
Ben Mottelson
לידה 9 ביולי 1926
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 במאי 2022 (בגיל 95)
קופנהגן, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית, דנמרק
מקום קבורה בית הקברות אסיסטנס עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ג'וליאן שווינגר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות המכון הנורדי לפיזיקה תאורטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • Ole Rømer Medal (1976)
  • פרס נובל לפיזיקה (1975)
  • מדליית ג'ון פרייס ות'ריל (1974)
  • עמית האקדמיה למדעים של בנגלדש
  • פרס אטומס פור פיס עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
מחקריו על הגאומטריה הלא-כדורית של גרעין האטום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופ' בנימין רוי מוטלסוןאנגלית ובדנית: Ben Roy Mottelson;‏ 9 ביולי 192613 במאי 2022) היה פיזיקאי אמריקאי-דני יהודי שעסק בפיזיקה גרעינית. בשנת 1975 זכה בפרס נובל לפיזיקה על מחקריו בנושא הגאומטריה הלא-כדורית של גרעין האטום.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוטלסון נולד בשיקגו, לג'ורג'יה וגודמן מוטלסון. לאביו היה תואר ראשון בהנדסה. מוטלסון למד בתיכון ליונס טאונשיפ בלגראנג', אילינוי. הוא סיים את התיכון במהלך מלחמת העולם השנייה, ונשלח על ידי הצי האמריקני ללימודים באוניברסיטת פרדו כחלק מתוכנית להכשרת קצינים (V12) ובסוף שנת 1947 רכש בה תואר ראשון. ב-1950 קיבל מוטלסון תואר דוקטור בפיזיקה גרעינית מאוניברסיטת הרווארד, כאשר המנחה שלו היה פרופסור ג'וליאן שווינגר.

ב-19501951 פיתחו ג'יימס ריינווטר ואגה בוהר מודלים של גרעין האטום, שהתחשבו לראשונה בהתנהגותם של נוקליאונים בודדים. מודלים אלו, שהיו מורכבים יותר ממודל הטיפה של הגרעין שלפיו אפקטיבית אין לגרעין מבנה פנימי כלשהו, היו המודלים הראשונים שיכלו להסביר מספר מאפיינים של הגרעין, כגון הפיזור הלא-כדורי של המטען החשמלי בגרעיני אטומים מסוימים. מוטלסון פעל יחד עם אגה בוהר בהשוואת המודלים התאורטיים לתוצאות ניסיוניות. ב-19521953 פרסמו שלושה פרסומים שהראו רמת תיאום גבוהה בין התאוריה לפרקטיקה הניסויית - למשל הם הראו כי ניתן לתאר את רמות האנרגיה של גרעינים מסוימים בעזרת ספקטרום סיבוב (rotation spectrum). עבודה זו הביאה לביצוע ניסויים חדשים, להמשך פיתוח המודלים התאורטיים וללימודים עיוניים הקשורים בהם.

ריינווטר, בוהר ומוטלסון זכו יחדיו בשנת 1975 בפרס נובל לפיזיקה "על גילוי הקשר בין התנועה הכוללת של הגרעינים לבין תנועת החלקיקים הבודדים בגרעין האטום, ועל פיתוח התאוריה של מבנה גרעין האטום בהתבסס על קשר זה".

בוהר ומוטלסון המשיכו לעבוד יחד, ופרסמו יחד מונוגרפיה בת שני כרכים בשם "Nuclear Structuce" (מבנה הגרעין). הכרך הראשון, "Single-Particle Motion" (תנועת חלקיק בודד), פורסם ב-1969, והכרך השני, "Nuclear Deformations" ("שינויי מבנה בגרעין"), פורסם ב-1975.

מוטלסון היה חבר במועצת נותני החסות של ביטאון מדעני האטום.

ב-1948 נשא מוטלסון לאישה את ננסי ג'יין רינו, ולהם שלושה ילדים: מלקולם גרהם (1950), דניאל ג'ון (1953) ומרתה (1954).

נפטר ב-13 במאי 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בן מוטלסון בוויקישיתוף