בן חור (סרט, 2016)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן-חור
Ben-Hur
מבוסס על בן-חור: סיפור על המשיח
מאת לואיס וולאס
בימוי טימור בקממבטוב
הופק בידי מארק ברנט
שון דניאל
דאנקן הנדרסון
ג'וני לוין
תסריט קית' ר. קלארק
ג'ון רידלי
עריכה דודי דורן, ריצ'רד פרנסיס-ברוס, בוב מוראווסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ק יוסטון
נזאנין בוניאדי
רודריגו סנטורו
טובי קבל
מורגן פרימן
מוזיקה מרקו בלטרמי
צילום אוליבר ווד
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה סרטי פרמאונט
מטרו גולדווין מאייר
חברה מפיצה פורום פילם
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 12 באוגוסט 2016
ישראלישראל 18 באוגוסט 2016
משך הקרנה 125 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט אפי, סרט דרמה, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 100 מיליון דולר
הכנסות 94 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו benhur2016
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן-חוראנגלית: Ben-Hur) הוא סרט היסטורי-אפי אמריקאי משנת 2016 מאת הבמאי טימור בקממבטוב, המבוסס על ספרו של לואיס וולאס, "בן-חור" שראה אור בשנת 1880[1] והוא חידוש לסרט "בן-חור" משנת 1959. מככבים בו ג'ק יוסטון כיהודה בן-חור וטובי קבל כגנרל מסאלה.

הקרנת הבכורה לסרט הייתה מיועדת ל-26 בפברואר 2016, לפני שהתאריך נדחה ל-12 באוגוסט 2016. צילומי הסרט החלו ב-12 בינואר 2015.

הסרט ספג ביקורות שליליות ברובו ובסוף השבוע הראשון להקרנתו הרוויח 22 מיליון דולר בלבד, אל מול תקציב הפקה של 100 מיליון דולר והוגדר ככישלון קופתי צורב.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביהודה של המאה הראשונה לספירה, האציל היהודי הצעיר יהודה בן-חור מסתכסך עם אחיו המאומץ, הקצין הרומאי מסאלה, כשהוא מסרב לשתף פעולה עם האימפריה נגד המורדים היהודים המתכננים התקוממות. בניסיון להציל את משפחתו מודה בן-חור בירי חץ על המושל פונטיוס פילאטוס (שנורה בידי צעיר קיצוני מגג הבית), בתקווה כי מסאלה יעניש רק אותו, אך מסאלה אינו מסוגל לעמוד מול הלחץ ממפקדיו להפוך את בן-חור לדוגמה. רכושו של בן-חור מוחרם, משפחתו נשלחת לצליבה או מאסר, והוא נשלח להיות עבד-משוט בספינת מלחמה. בן-חור מצליח לשרוד בגלל עקשנותו ובשל ההשראה שהוא חווה כשהוא נתקל בישו, ידיעתו כי אשתו נמלטה, ורצונו בנקמה. כשספינת המלחמה שלו טובעת בקרב עם יוונים, יהודה מצליח להינצל, נסחף אל החוף ונמצא על ידי השיח' אידרים, הבעלים של מרכבת מרוץ. אידרים שוקל להסגיר את יהודה אך לאחר שיהודה מצליח לרפא את אחת מסוסותיו ומפגין ידע רב ביחס לסוסים, נכרתת ביניהם ברית ואידרים מבטיח להביאו לירושלים, שם עתיד להיחנך ההיפודרום החדש במירוץ מרכבות ראוותני. יהודה לומד לנהוג מרכבה ובירושלים מצליח אידרים להכניסו למירוץ מול מסאלה, כשיהודה מתכוון לנצחו ולהרגו במהלך המירוץ, באופן שיראה כתאונת ספורט. בינתיים מגלה יהודה שאמו ואחותו לא נצלבו אלא הוברחו למושבת המצורעים תמנת סרח, דבר שנחשב בעיניו גרוע ממוות, ומחמיר את שאיפתו לנקום במסאלה. הוא מנצח את מסאלה, שנפצע קשה במהלך התחרות, וסבור שהרג אותו, אך מגלה שהוא רק נפצע ורגלו נכרתה. בן-חור עד לצליבת ישו ומצטרף למאמיניו. במפגש בין בן חור למסאלה כרות הרגל, מסאלה זועם ומאיים לרצוח אותו, אך יהודה מזכיר לו את ילדותם המשותפת ואהבתם והם מתפייסים. בזמן צליבתו של ישו נרפאות באורח פלא אמו ואחותו המצורעות של יהודה בן-חור.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת הסרט נעשית בבימויו של הבמאי הקזחי טימור בקמאמבטוב על פי תסריט של קית' קלארק בהפקתם של מארק בארנט ורומה דאוני ובכיכובם של טובי קבל, מורגן פרימן, ג'ק יוסטון, פדרו פסקל, מרוואן קנזארי ואיילת זורר.[2]

באפריל 2014 סרטי פרמאונט וחברת MGM הכריזו על הפקת הסרט, ומועד משוער ליציאתו באקרנים בפברואר 2016, אך באוקטובר 2015 הכריזו האולפנים שתאריך יציאת הסרט נדחתה לקיץ 2016. מלאכת הליהוק החלה בספטמבר 2014 ונמשכה עד ינואר 2015.

צילומים ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו ב-12 בינואר 2015 באולפני צ'ינצ'יטה ברומא. אתרי הצילום נמצאים גם במקומות כבזיליקטה והסאסי במטרה באיטליה. הסרט מצולם במצלמות תלת־ממד והוקרן כסרט תלת-ממד.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את כל המוזיקה לסרט כתב והלחין המוזיקאי מרקו בלטרמי (אנ'), עם מוזיקה נוספת על ידי ברנדון רוברטס ותוספת שנוהלה על ידי מארק גרהם. פסקול הסרט שוחרר ב-5 באוגוסט 2016 על ידי Sony Classical Records.

שיר אחד בתחילת הסרט, בסצנה של מסיבת הפורים בבית האציל, הוא "ניגון לחסידי הצמח צדק" בביצועו המודרני המהיר, כשעליו מולבשות המילים "לא יכרע ולא ישתחווה" מתוך מגילת אסתר כפי שהוא מושר על ידי הפלג הירושלמי ומזוהה לעיתים כהמנון הפלג, הניגון נהפך למאוד פופולרי בתקופת צילומי הסרט, לאחר ששלום הורביץ עיבד אותו למהיר וקצבי, וכנראה זאת הסיבה לבחירתו כניגון מסיבה יהודי, עם ניחוח עתיק.[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]