בן ארצי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן ארצי
ארצי, 2008
ארצי, 2008
לידה 23 במרץ 1977 (בן 47)
ישראלישראל תל אביב, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, גיטרה
חברת תקליטים הליקון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בן ארצי -צוותא, אפריל 2018

בן ארצי (נולד ב-23 במרץ 1977) הוא זמר, פזמונאי ומלחין ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן ארצי ואביו שלמה ארצי בהופעה בכרמיאל, ספטמבר 2012

בילדותו למד בבית הספר לאומנויות בתל אביב ובגיל 11 הופיע בקליפ לשירו של אביו, שלמה ארצי, "תחת שמי ים התיכון".

ארצי למד בתיכון אלון ברמת השרון אך לא סיים את התיכון, לא התגייס לצה"ל ושוחרר על רקע בריאותי.[1]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1996 השתתף ארצי בעיבוד מספר שירים באלבומו של אביו "שניים". לאלבומה של נורית גלרון, "המקום ההוא", שיצא באותה שנה הלחין יחד עם שלמה ארצי את השיר "המקום ההוא" והלחין לבדו את השיר "עשה לי את זה חזק", שאת מילותיו כתבה אחותו הבכורה, שירי ארצי.

במרץ 1998 הוציא את אלבום הבכורה שלו, "חיים משל עצמי" בחברת התקליטים "הליקון-כנען". ארצי כתב והלחין את כל שירי האלבום, ועיבד את רובם לבדו. בחלק מהשירים השתתף בעיבוד אבנר חודורוב. האלבום זכה להצלחה רבה והגיע למעמד של אלבום פלטינה תוך חודשיים בלבד. בין השאר נכללו בו הלהיטים "אפס", "כיף", "כנראה שאהבתי אותך", "חיים משל עצמי" ו-"17" אשר ביצע עם אביו שלמה ארצי בדואט, השיר מספר על עזיבתו את התיכון ועל חוויית משבר גיל הארבעים יחד עם אביו. בעקבות הצלחת האלבום ושיריו זכה ארצי בתואר "תגלית השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי של רשת ג' לשנת תשנ"ח.

בשנת 2000 השתתף ארצי בעיבודי השירים באלבומו של שלמה ארצי אהבתיהם. ארצי גם השתתף בשני דואטים באלבום, בשירים "שיר פרידה" ו"כבר עבר די זמן". ב-2002 השתתף בעיבודי השירים באלבומו של שלמה ארצי "צימאון".

ביוני 2001 הוציא ארצי את אלבומו השני, "מה שקרה". את כל השירים באלבום הלחין וכתב בעצמו, על ההפקה המוזיקלית היה אחראי טל שגב, ושניהם עיבדו ביחד את האלבום. האלבום זכה להצלחה מסחרית פחותה מקודמו, ובין שיריו המוכרים היו "מטר של מטאורים", "עוד יום עובר" ו"בדיוק כשאיבדת את העוגן". באלבום זה הקדיש שיר לאחיו יונתן, בשם "שיר לאח קטן".

באוקטובר 2003 הוציא ארצי את הסינגל "היי טמבל", שיועד להיות הסינגל הראשון מאלבומו השלישי. השיר מדבר על קנאה בחבר החדש של חברתו לשעבר של ארצי, ויש בו הבעה מסוימת של שחצנות ("אני שמש והיא חייתה בצילי, אז היא הולכת איתך, כי אתה בינוני"). סינגל נוסף שהוציא באותה שנה הוא השיר "בדיוק", המתאר את התחושות בין ענייני הפרט שלו ושל בת זוגו לבין ענייני הכלל שלו כאזרח במדינת ישראל רצוצת הפיגועים. למרות הצלחת השירים, החליט ארצי לגנוז את אלבומו השלישי המתוכנן.

לאלבומה של מירי מסיקה, שלום לאמונות, שיצא ב-2007 כתב והלחין ארצי את השיר "פעם". באותה שנה השתתף בעיבוד מספר שירים באלבומו של שלמה ארצי "שפויים" וכן באלבומם של רן דנקר ועילי בוטנר "שווים".

בנובמבר 2007, שש שנים לאחר אלבומו הקודם, הוציא ארצי את אלבומו השלישי, "קרוסלה". מתוך האלבום יצאו כסינגלים השירים "קרוסלה", "העולם הזה מספר סיפור", "לחיות את החלום", "חבל" ו"מה קרה לך". ארצי כתב והלחין את כל שירי האלבום, פרט ל"לחיות את החלום" שאת מילותיו כתב יהלי סובול. את האלבום עיבד והפיק מוזיקלית גלעד שמואלי.

בחנוכה 2008 השתתף ארצי בפסטיבל שירי ילדים 2008 עם שירו "כשאגדל". לאלבומו של הראל סקעת "דמויות", שיצא ב-2009, הלחין את השיר "ציפור" למילותיהם של סקעת ומאיר גולדברג.

בשנים 20112013 הוציא ארצי סינגלים אחדים, שלא התאגדו לאלבום שלם: "חלומות 34" (על שם גילו דאז), "עכשיו אסור להתייאש", "נהר" ו"אנדי".

בשנת 2012 היה המעבד והנגן הראשי באלבומו של שלמה ארצי "אושר אקספרס", ובשנת 2016 באלבומו "קצפת".

בנובמבר 2017 הוציא את אלבומו הרביעי "ליבו של בנה באומקולר", בו כתב הלחין ועיבד את כל השירים.

ביולי 2019 הוציא את הסינגל "יש דברים שלא היו צריכים לקרות".

ב-2020 הוציא חמישה סינגלים: "איזה זהב", "ילדי", "רק בחושך", "מונטה קריסטו" וב"צד השקט".

בסוף 2020 יצא האלבום "שרים תפילילה", שהוא גרסה מולחנת ומושרת לספר הילדים "תפילילה". ארצי הלחין וביצע באלבום ביחד עם מירי מסיקה את השיר "לאנשים שבלב", וכן השתתף בביצוע שיר הנושא "זמן תפילילה" (לחן גיא מרוז). האלבום יצא בחברת התקליטים הליקון בהפקתו המוזיקלית של יונתן בר גיורא וזכה ללמעלה מחצי מיליון האזנות בשנת 2021.

ב-2021 הוציא את הסינגלים "גמרת בחוץ" ו"כבר זמן רב".

בשנת 2023 השתתף ארצי בעונה השלישית של התוכנית "הזמר במסכה" בתחפושת ההיפופוטם, והודח בחצי הגמר במקום הרביעי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצי ניהל מערכת יחסים עם יעל בר זוהר.

בספטמבר 2012 נישא לשחקנית אנדריאה שוורץ, ולשניים נולדו שני בנים. ב-2019, לאחר שבע שנים, השניים נפרדו.[2]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים בהם השתתף כמעבד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים בהם השתתף כזמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנחנו לא צריכים – 99 (מיני אלבום של שלמה ארצי) (1999)
  • אהבתיהם (שלמה ארצי) בשירים "שיר פרידה" ו"כבר עבר די זמן" (2000)
  • שרים תפילילה - אלבום המבוסס על ספר הילדים "תפילילה" (2020)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]