בלת'זר גטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלת'זר גטי
Balthazar Getty
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 בינואר 1975 (בן 49)
טרזנה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1990 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים גורדונסטאון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סיינה מילר (?–2008) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 (נכון ל־2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול בלת'זר גטיאנגלית: Paul Balthazar Getty; נולד ב-22 בינואר 1975) הוא שחקן קולנוע וטלוויזיה ומוזיקאי אמריקאי. התפרסם בסדרות "אחים ואחיות" ו"זהות בדויה" ובסרטים "כביש אבוד" ו"תחנה 49".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גטי נולד בטרזאנה שבלוס אנג'לס לג'יזל מרטין גטי ולג'ון פול גטי השלישי (אנ'). אמו הייתה מהגרת גרמנייה. גטי הוא נינו של טייקון הנפט ז'אן פול גטי שהוערך תקופה מסוימת כאדם העשיר בעולם. גדל בסן פרנסיסקו ונשלח ללמוד בבית הספר הפרטי "גורדונסטאון" שבצפון סקוטלנד. לגטי הייתה אחות למחצה מנישואיה הראשונים של אימו והוריו התגרשו כאשר היה בן 18.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גטי החל את הקריירה שלו בתור שחקן בגיל 12 בעיבוד הקולנועי השני לרומן "בעל זבוב" בתפקיד קולונל ראלף ובמערבון "אקדוחנים צעירים 2" בתור הנער טום הופ וליארד חברו של הפושע הידוע לשמצה בילי הנער (אמיליו אסטבז).

גטי המשיך את הקו האלים של תפקידיו גם בדרמת הפשע "להיכן שהיום יוביל אותך" בתור הנער המכור לסמים והאלים ג'יי הקטן. סרט בו דווקא שיחק בתור קורבן היה בסרט הפשע המציאותי של אוליבר סטון "רוצחים מלידה" בו הופיע גטי בתור המכונאי אותו רוצחת מלודי נוקס (ג'ולייט לואיס) בחלק הראשון של העלילה. ב-1993 שיחק גטי בתפקיד הראשי בסרטו הראשון של פול האגיס "אדום חם".

גטי זכה להשתתף בשובר קופות לראשונה ב-1995, " השופט" בתפקיד ניית'ן אולמאייר. בשנה שלאחר מכן שיחק בדרמה של רידלי סקוט "ים של חברים" בתור הנער טוד ג'ונסטון שיוצא להפלגת קיץ תחת רב החובל כריסטופר שלדון (ג'ף ברידג'ס). תפקידו בסרט תרם לליהוק למותחן המסורבל של דייוויד לינץ', "כביש אבוד", בו גילם גטי את תפקידו המפורסם ביותר המכונאי הצעיר פיט דייטון המסתבך עם היפהפייה המסתורית אליס וויקפילד (פטרישה ארקט) ועם הגנגסטר מר אדי (רוברט לוג'יה).

ב-2002 שיחק בדרמת הפשע "קלף פראי" בהפקתו של מרטין סקורסזה בתור סוחר ההרואין ג'ימי "פוקאטס". ב-2004 התפרסם גטי בדרמה המרגשת "תחנה 49" בתור כבאי מחלקת העיר בולטימור ריי גוקווין. ב-2005 שיחק בתפקיד הראשי בפרויקט האימה המשותף של בן אפלק, מאט דיימון ווס קרייבן "חגיגה רצחנית".

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גטי הופיע בעונה החמישית והאחרונה בסדרה הבדיונית המצליחה " זהות בדויה" בדמותו של הסוכן תומאס גרייס שמחליף את הסוכן מייקל ווהן (מייקל ורטן) במשימותיו עם סידני בריסטו (ג'ניפר גארנר). משנת 2006 עד לימים אלה משחק גטי בדרמה המשפחתית "אחים ואחיות" בתפקיד טומי ווקר הסמנכ"ל של חברת "אוהאי פודס".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000 התחתן גטי עם מעצבת האופנה רוזטה מילינגטון, לזוג בן ושלוש בנות ביחד. ב-2008 צולם גטי מתנשק עם הדוגמנית סיינה מילר על יאכטה בעת ששהה באיטליה. לאחר מכן הצהיר שהוא נפרד מאשתו עוד לפני שהחל את מערכת היחסים עם מילר. אחרי שסיים את הקשר בן השנה עם מילר חזר גטי לאשתו.

גטי לומד קבלה תחת הרב שרגא ברג. ב-2010 נחת בישראל לביקור במרכז הקבלה שבירושלים.

ב-2011 הלך אביו לעולמו בגיל 54.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]