בלנית (לווייתן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבלנית

השוואה בין בלנית לאדם

מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: לווייתנאים
תת־סדרה: לווייתני מזיפות
משפחה: בלניים מפותחים
סוג: Caperea
מין: בלנית
שם מדעי
Caperea marginata
גריי, 1846
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלנית (שם מדעי: Caperea marginata) הוא לווייתן מזיפות היחיד במשפחה בלניים מפותחים (Neobalaenidae; לעיתים - בלנים ננסיים). הבלנית תוארה לראשונה על ידי הזואולוג הבריטי ג'ון אדוארד גריי ב-1846. אורכה המרבי נע בין שישה לשישה וחצי מטרים, ומשקלה - בין שלוש לשלוש וחצי טונות; בכך היא הקטנה שבלווייתני המזיפות.

הבלנית חיה באזורי האוקיינוס הדרומי, וניזונה בעיקר משטרגליים ומקריל. מעט ידוע אודות מצב האוכלוסייה ואודות התנהגותה.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המסע של ג'יימס קלארק רוס בין 1839 ל-1843, חוקרי טבע מצאו עצמות ומזיפות שדמו לאלו של אובלנה, רק קטנים יותר. בפרסומו "זואולוגיה במסע של אוניות הוד מלכותו ארבוס וטרור" (1846), ג'ון אדוארד גריי מתאר את המין החדש, ומעניק לו את השם המדעי Balaena marginata. מעט לאחר מכן, קיבל גריי לידיו גולגולת ומספר עצמות של בלנית אחרת, והחליט ליצור סוג חדש בשם Caperea. שש שנים מאוחר יותר, ב-1870, קרא לבלנית אחרת בשם Neobalaena. רק מאוחר יותר הוא הבין כי כל שלושת הסוגים שיצר חד הם, והבלנית כונתה באופן סופי Caperea marginata. משמעות שם הסוג Caperea (מלטינית) הוא "קפל", בהתייחס לחזות המקופלת של עצם האוזן, בעוד שמשמעות שם המין הספציפי marginata (מלטינית) הוא "תחום בגבול", בהתייחס לגבול הכהה מסביב למזיפות של הבלניות.

מבנה והתנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלנית נצפית רק לעיתים רחוקות, ולכן הידע אודותיה מועט יחסית. זוהי באופן ברור לווייתן המזיפות הקטן ביותר. אורך הגורים בלידה נע בין 1.6 ל-2.2 מטרים. הזכר הארוך ביותר שנצפה היה באורך של 6.1 מטרים, והנקבה - באורך 6.45 מטרים. משקלה המרבי נע בין 3 ל-3.5 טון. תוחלת החיים כמו גם משכי תקופות ההיריון וההנקה אינם ידועים.

צבען של הבלניות שחור עד אפור כהה בגבן, ובטנן - לבנה. בדומה לבלניים, ראשן גדול והלסת התחתונה שלהן מעוקמת. עם זאת, יש ביניהם הבדלים בולטים: סנפיר הגב צורתו כצלב, ועורן של הבלניות אינו מחוספס כשל הבלניים. בדומה ללווייתן מינקי, הם אינם מוציאים את סנפיר הזנב שלהם מהמים לפני הצלילה. במרכזו של סנפיר זה נמצא חתך קטן. לבלנית 17 זוגות של צלעות (וסך של 34), יותר מכל מיני הבלניים.

ההתנהגות החברתית והמבנה החברתי אינם ידועים. באופן טיפוסי הבלניות נצפו בזוגות או בגפן, ולעיתים - עם מיני לווייתנאים אחרים. לעיתים רחוקות נצפות קבוצות גדולות של בלניות. כך, ב-2001 נצפתה קבוצה של 14 בלניות בדרום האוקיינוס השקט, וב-2007 - נצפתה קבוצה של מעל ל-100 פרטים כ-40 קילומטרים דרום-מערבית לעיר פורטלנד שבמדינת ויקטוריה, אוסטרליה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בלנית באתר הרשימה האדומה של IUCN