בלינקי ביל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלינקי ביל
Blinky Bill
כריכת הספר "הרפתקאות בלינקי ביל", מאת דורות'י וול, 1939
כריכת הספר "הרפתקאות בלינקי ביל", מאת דורות'י וול, 1939
מידע כללי
מאת דורות'י וול
איורים דורות'י וול
שפת המקור אנגלית
סוגה ספרות ילדים ונוער
הוצאה
הוצאה אנגוס ורוברטסון אוסטרליהאוסטרליה
הוצאה בשפת המקור Angus & Robertson
תאריך הוצאה 1933

בלינקי בילאנגלית: Blinky Bill) היא דמות מספרי ילדים, קואלה אשר לה תכונות של ילד שובב. את הדמות יצרה במקור הסופרת הניו זילנדית, תושבת אוסטרליה, דורות'י וול. הדמות הופיעה לראשונה בספרה משנת 1933 של הסופרת ברוק ניקול - "ג'אקו - הקוקה-בורה המשדר" אשר אויר על ידי וול. הספרים אוירו על ידי דורת'י וול בעצמה.

דורות'י וול צירפה את הדמות לספריה שלה, הכוללים את - "בלינקי ביל, האוסטרלי הקטן והמוזר", "בלינקי ביל גדל" ו"בלינקי ביל ונאטצי - שני אוסטרלים קטנים". הספרים נחשבו לקלאסיקות בספרות הילדים האוסטרלית, אך מעולם לא יצאו תרגומים לספרים אלה בארצות אחרות.

נושאים וסגנון כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שהסיפורים מתארים את הרפתקאותיו הרבות של בלינקי ביל, ילד בדמותו של קואלה, יש בהם מסרים שמרניים. דמותו של בלינקי ביל ידועה כילד שובב ואהוב על ידי אמו. חבריו הם אחותו המאומצת, חברו הקנגורו ספלודג', חברו הברווזון פלאפ, מארסיה נמיית הכיס ומורו אדון וומבט, או וומבו, כפי שהעדיף בלינקי ביל לקרוא לו. במהלך הסיפורים מתוארים מצבים ריאליים שאליהם יוכלו להתחבר הילדים שקוראים את הסיפור. וול כתבה את ספריה כך שפנו ישירות אל הקוראים, וכן יצרו עמם אינטראקציה בהקדמת הסיפור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון שיצא אודות בלינקי ביל - "בלינקי ביל, האוסטרלי הקטן והמוזר", פורסם בשנת 1933, בהוצאה אנגוס ורוברטסון, והתבסס על סיפורים שסיפרה הסופרת לבנה היחיד לפני השינה. אורכו 68 עמודים, והוא כולל כ-15 עמודים מאוירים. הספר השני "בלינקי ביל גדל" פורסם בשנת 1934, אורכו 82 עמודים ובו 16 עמודים מאוירים. הספר השלישי - "בלינקי ביל ונאטצי - שני אוסטרלים קטנים" פורסם בשנת 1937, אורכו 115 עמודים. "הרפתקאותיו הרבות של בלינקי ביל" פורסם בשנת 1939, ולו כ-15 מהדורות מחודשות שיצאו בין השנים 19401965.

איור דמות אביו של בלינקי ביל

דורות'י וול פרסמה גם ספרי קומיקס אודות בלינקי ביל, הידוע שבהם יצא לאור בשנת 1937 ושמו "הרפתקאותיו של בלינקי ביל". הוא תיאר את מעללם של בלינקי ביל וחבריו כאשר עזבו את אוסטרליה כדי לצפות בהכתרתו של המלך ג'ורג' השישי. חברת ההוצאה לאור "אנגוס ורוברטסון" ניסתה למכור חוברות קומיקס נוספות פרי עטה של וול אך אלו נדחו ולא יצאו לאור; כמו כן ציירה וול ספר קומיקס באורך מלא, ובצבע, של בלינקי ביל וחבריו בצבא, שנקרא "היחידה הצבאית שלנו", אך בשל העלויות הגבוהות ונדירות הנייר בימי מלחמת העולם השנייה, הספר לא פורסם.

בשנת 1940 התעקשה וול להוציא ספר נוסף של בלינקי ביל ב"אנגוס ורוברטסון"; היא חיברה מכתב להוצאה, ובו כתבה: "אצטרך לעשות ככל האפשר כדי להוציא ספר חדש של בלינקי ביל עד חג המולד הבא. אוכל לכתוב סיפור אודות בלינקי ביל המשרת בצבא, ומספק את תרומתו למאמץ המלחמתי, אך לא אוכל להיות עד כדי כך מרשעת כדי להמציא דבר שכזה." באותה שנה וול שלחה כתב עת להוצאה, בשם "בלינקי ביל מצטרף לצבא", אך המוציאים לאור לא התרשמו מסיפורה המתאר את בלינקי ביל כחייל, טענו שכתב העת "כבד" מדי, ומהווה ניצול יתר של הלהט הפטריוטי של התקופה. וול שינתה את כתב העת וכתבה סיפור עלילה המתרחש בסביבה המוכרת של בלינקי ביל, ובסופו ציינה שבלינקי ביל מתגייס לצבא בתור קמע. הגרסה החדשה הוגשה להוצאה לאור בסוף אפריל 1940, פחות מחודש לאחר דחייתו של כתב העת הראשון, ופורסמה בחג המולד בשנת 1940.

בדצמבר 1942 פורסם הספר "בלינקי ביל מתלבש" בהוצאה "אופסט". הספר ראה אור אחרי פטירתה של וול, ואחריו פורסמו בשנת 1947, באותה הוצאה, "ספר ה-ABC של בלינקי ביל" ו"סיפור קטן על בלינקי ביל". בשנת 1977 פורסם ספר נוסף על ידי ההוצאה המקורית של הספרים - "ספר הבישול של בלינקי ביל" - ובו אוסף מתכונים קלים להכנה לילדים, שכלל בתוכו את איוריה של דורות'י וול, לאחר שינויים של הצייר טרבור הוד.

עיבודים ואזכורים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שהספרים לא תורגמו בשאר מדינות העולם, סיפורו של בלינקי ביל עובד לטלוויזיה ולקולנוע. סדרת הטלוויזיה הראשונה שודרה בשנת 1980, שמה "ההרפתקאות החדשות של בלינקי ביל", והפורמט היה שילוב של שחקנים ובובות. כמו כן הספרים עובדו לסרט מונפש בשם "בלינקי ביל, הקואלה השובבה", על ידי חברת ההפקה של יורם גרוס בשנת 1992. בשנת 1994 סדרת הנפשה שודרה ברשת "ABC לילדים" האוסטרלית בשם "הרפתקאותיו של בלינקי ביל". כמו כן, הופצו משחקי מחשב שהתבוססו על זיכיונותיו של בלינקי ביל.

בשנת 1980 רכשה אן קין את הזכויות על שתיים מן הדמויות שיצרה דורות'י וול, בהן גם דמותו של בלינקי ביל, ויצרה סדרה של בובות לאספנים.

כמו כן, השם "בלינק ביל" משמש ככינוי למקור התאורה שבראשו של גשר נמל סידני.

בשנת 1985 חברת הדואר של אוסטרליה הנפיקה בולים הנושאים את דמותו של בלינקי ביל, כאות הערכה לסופרת דורות'י וול, וכחלק מאוסף של 5 בולים המנציחים ספרי ילדים קלאסיים שפורסמו באוסטרליה.

ב-17 בספטמבר 2015 יצא באוסטרליה סרט האנימציה "בלינקי ביל: הסרט". בעקבותיו יצאה ב-2016 סדרה בשם "הרפתקאותיו המופלאות של בלינקי ביל" שמבוססת על הסרט, כשלצד בלינקי ביל ישנו את הסיידקיק ז'קו, שהוא חרדון מסוג חרדון הצווארון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלינקי ביל בוויקישיתוף