בלייר אנדרווד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלייר ארווין אנדרווד
Blair Underwood
בלייר אנדרווד בטקס האמי ה 41
בלייר אנדרווד בטקס האמי ה 41
בלייר אנדרווד בטקס האמי ה 41
לידה 25 באוגוסט 1964 (בן 59)
טקומה, ארצות הברית
שם במה בלייר אנדרווד
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985
מקום לימודים
פרסים והוקרה פרס גראמי - 2009
http://www.blairunderwood.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלייר ארווין אנדרוודאנגלית: Blair Erwin Underwood; נולד ב-25 באוגוסט 1964 בטקומה) הוא שחקן אמריקאי. מוכר בעיקר עקב תפקידו כג'ונתן רולינס בסדרת הדרמה המשפטית "פרקליטי אל איי" ובזכות תפקידו כאלכס פרינס בסדרת הדרמה "בטיפול", ועל שתיהם קיבל מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן משנה בסדרת טלוויזיה. אנדרווד גם זכה בפרס גראמי ובמועמדות לפרס טוני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של אנדרווד היה קולונל בצבא ארצות הברית, ומשפחתו נדדה בין בסיסי צבא שונים בארצות הברית ובגרמניה. את לימודיו התיכוניים השלים בפיטרסבורג שבווירג'יניה, ולאחר מכן החל ללמוד משחק בבית הספר לדרמה קארנגי מלון בפיטסבורג.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעת הבכורה של אנדרווד על מסך הטלוויזיה הייתה בתפקיד אורח בקומדיה "משפחת קוסבי" ב-1985, ובסרט ההיפהופ "קראש גרוב" לצד כריס רוק. הוא גילם עוד מספר תפקידים קטנים, עד להצטרפותו לסדרת הדרמה "פרקליטי אל איי" בעונתה השנייה ב-1987. בסדרה זו, שהיוותה את פריצת הדרך המקצועית שלו, גילם את דמותו של עורך הדין הצעיר ג'ונתן רולינס, עד לירידת הסדרה מהמרקעים ב-1994. השתתפותו בסדרה זיכתה אותו במועמדות לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה בשנת 1991.

בשנת 1990 גילם את פעיל זכויות האזרח ג'יימס צ'ייני בסרט הטלוויזיה של NBC "רצח במיסיסיפי". בשנת 1997 הצטרף לעונה השנייה של סדרת המשטרה "תקרית גבוהה" ברשת ABC, בתפקיד של השוטר מייקל אוק'ס.

אנדרווד גילם גם מספר תפקידים בקולנוע, ביניהם בובי ארל ב"סיבה מוצדקת" (1995), קייט ווטסון בסרט הפשע "נקמה שחורה" (1996), גנטיקאי ב"מה קרה בגטקה?" (1997), מארק סיימון ב"פגיעה קטלנית" (1998) וניקולאס ב"עירום מלא" (2002).

בשנת 1998 שיחק במיני-סדרה שביים פיטר ורנר לרשת CBS, "המשפחה של אמא פלורה" אשר מבוסס על ספר באותו שם מאת אלכס היילי.

בשנת 2000 קיבל את התפקיד הראשי בסדרת הטלוויזיה "עיר של מלאכים" ברשת CBS, אך סדרה זו לא זכתה להצלחה וירדה מהאוויר לאחר 24 פרקים. ב-2003 השתתף בכמה פרקים בסדרה "סקס והעיר הגדולה", בה גילם את דמותו של ד"ר רוברט לידס, בן זוגה של מירנדה הובס. בשנת 2004 כיכב בסדרת הדרמה "לקס" בNBC, שירדה מהאוויר לאחר עונה אחת. בשנת 2006 שיחק בקומדיה של טיילר פרי "יומנה של שחורה מטורפת 2", לצד מאיה אנג'לו, ובסרט "משהו חדש". בשנת 2007 החל לשחק בסדרת הדרמה "כסף, דארלינג" ברשת ABC, את דמותו של סיימון הלדר, לצד פיטר קראוזה, וב-2008 שב לשחק בעונתה השנייה. 

בשנת 2008 החל אנדרווד לשחק בסדרת הטלוויזיה "בטיפול", המבוססת על פורמט ישראלי. אנדרווד מגלם בה את דמותו של אלכס, טייס בחיל האוויר האמריקני, המתמודד עם טראומות משהייתו בעיראק. דמות זו דומה בעיקרה לדמות אותה גילם ליאור אשכנזי בגרסתה הישראלית של סידרה זו. גם על תפקיד זה היה מועמד לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר, בשנת 2009.

באותה שנה חלק אנדרווד את פרס הגראמי עם סינת'יה ניקסון ובו ברידג'ס. השלושה שימשו כקריינים בגרסת האודיו של הסרט הדוקומנטרי "אמת מטרידה".

בשנת 2018 גילם את סמל מרטין אליסון בסרט הקומדיה "אפטר פרטי".

בשנת 2019 גילם את עצמו בסרט הדרמה המקורי של נטפליקס; "חואניטה" בכיכובה של אלפרה וודארד.

בשנת 2020 השתתף האנדרווד במיני-סדרת הדרמה הביוגרפית "בזכות עצמה" בנטפליקס, בכיכובה של אוקטביה ספנסר בה היא מגלמת את אשת העסקים והנדבנית מאדאם סי ג'יי ווקר. באותה שנה שיחק בדרמה הרומנטית "באמת אהבה".

בשנת 2023 גילם את דיוויד בסדרת הקומדיה הרומנטית הבריטית "יחסים פלוס" (אנ') בערוץ Sky Comedy (אנ').

מועמדויות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרווד זכה ב-4 פרסים מטעם ה-NAACP (ההתאחדות הלאומית לקידום אפרו-אמריקאים) בקטגוריית השחקן הטוב ביותר, ב-1992 על משחקו בסרט הטלוויזיה "Murder in Mississippi", ב-1995 על תפקידו ב"פרקליטי אל איי", ב-1999 על תפקידו בסרט הטלוויזיה "Mama Flora's Family" וב-2001 על תפקידו בסדרה "City of Angels". באותה שנה הוענק לו פרס זה גם בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר, על תפקידו בסרט "פקודה לא חוקית". אנדרווד היה מועמד 4 פעמים נוספות לקבלת פרסים מטעם ה-NAACP.

אנדרווד נשוי מאז 1994, ואב לשלושה ילדים. בשנת 2000 בחר בו המגזין "פיפל" כאחד מ-50 האנשים היפים ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלייר אנדרווד בוויקישיתוף