בליינד למון ג'פרסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בליינד למון ג'פרסון
לידה 24 בספטמבר 1893
קאוטצ'מאן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בדצמבר 1929 (בגיל 36)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Lemon Henry Jefferson עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Blind Lemon Jefferson עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1900 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלוז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Paramount עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
התקליטון "Black Horse Blues"

למון ג'פרסון "העיוור"אנגלית: Blind" Lemon Jefferson"; ‏24 בספטמבר 1893[1] - 19 בדצמבר 1929) היה מוזיקאי בלוז חלוצי ובעל השפעה, "אבי הטקסס בלוז". למרות שבני זמנו לא הושפעו ממנו בדרך כלל, פרט ליוצאי דופן כלדבלי ורוברט ג'ונסון, אמנים מהדור שלאחר מכן ובראשם טי-בון ווקר, בי בי קינג ולייטנינג הופקינס מצביעים עליו כעל משפיע מרכזי. הוא היה חבר בקבוצת האמנים הראשונה שנבחרה להיכל התהילה של הבלוז ב-1980[2].

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'פרסון נולד עיוור בחווה חקלאית טקסס, בה היו הוריו אריסים. בראשית שנות העשרה של המאה ה-20 החל נודד עם גיטרה באזור דאלאס, תוך שהוא מנגן בקרנות רחוב ולפני מספרות. קולו המיוחד, הגבוה מאוד, וסגנון הליווי העצמי הייחודי שלו בגיטרה (פינגר סטייל) בו אגודל יד ימין מפיק באס קצבי ומשתנה, בעוד יתר האצבעות פורטות אקורדים ומלודיה, משכו תשומת לב. בדאלאס פגש בזמרים לדבלי, לייטנינג הופקינס וטי-בון ווקר, שתמורת שיעורי גיטרה שימש לו כנער-נחייה. מרכזיותה של הגיטרה ושילוב הנגינה עם השירה יצרו את הסגנון שנקרא מאוחר יותר "טקסס בלוז". בינואר 1926 עבר לשיקגו ושם הקליט בחברת פרמאונט רקורדס. תקליטו הראשון כלל שני שירי גוספל ("I Want to be like Jesus in my Heart" ו-"All I Want is that Pure Religion") תחת השם דיקן אל. ג'יי. בייטס (Deacon L. J. Bates). התקליט הבא, ממרץ אותה שנה היה כבר תקליט בלוז שכלל את השירים "Booster Blues" ו-"Dry Southern Blues" והפך ללהיט. עד הקלטה זו הייתה מוזיקת הבלוז נחלתן של זמרות כמא רייני, שרה מרטין, ביג מאמא ת'ורנטון ובסי סמית וזמרים-גברים לא זכו להצלחה (גם קולו של ג'פרסון לא היה קול גברי).

עד מותו הקליט ג'פרסון עבור פרמאונט למעלה מ-100 שירים.

השיר "Match Box Blues"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירו "Match Box Blues" הוא בלוז 12 תיבות שהוקלט ב-1927. בשנת 1955 ביסס קארל פרקינס על לחן זה שיר רוקבילי והקליט אותו מבלי לתת מזכה (קרדיט) לג'פרסון. ב-1961 החלה להקת הביטלס בראשות ג'ון לנון ופיט בסט לנגן גרסת כיסוי לשיר זה בהופעותיה בהמבורג. השיר נבחר על ידי היכל התהילה של הרוק אנד רול לאחד מ-500 השירים שהשפיעו על הרוק אנד רול.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Evans, David, "Musical Innovation in the Blues of Blind Lemon Jefferson", Black Music Research Journal, Vol. 20, No. 1, Blind Lemon Jefferson (Spring, 2000), pp. 83–116 Published by: Center for Black Music Research - Columbia College Chicago and University of Illinois Press
  • Monge, Luigi; Evansy, David, "New Songs of Blind Lemon Jefferson", Journal of Texas Music History, Volume 3, Issue 2, 2003 (Fall 2003)
  • Uzzel, Robert L., Blind Lemon Jefferson: his life, his death, and his legacy, Austin, Tex. : Eakin Press, 2002. ISBN 9781571686565

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בליינד למון ג'פרסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תאריך לידתו לא ידוע בוודאות. הגרסה המקובלת היא 24 בספטמבר
  2. ^ קבוצת הנבחרים הראשונה להיכל התהילה של הבלוז