בית מדרש תפארת בחורים

בית מדרש תפארת בחורים
בית מדרש
תקופת הפעילות 1912–הווה (כ־112 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אברהם אלישיב עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°47′32″N 35°11′34″E / 31.79225°N 35.19275°E / 31.79225; 35.19275
(למפת ירושלים רגילה)
 
בית מדרש תפארת בחורים
בית מדרש תפארת בחורים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרב שלמה אלישיב
הרב אלישיב

בית מדרש תפארת בחורים הוא בית מדרש וכולל אברכים במרכזה של שכונת מאה שערים בירושלים, בית המדרש נוסד על ידי הרב אברהם אלישיב (אביו של הרב יוסף שלום אלישיב) עם עלייתו ארצה מהומל שבבלארוס. מקור שמו הוא בפסוק "תִּפְאֶרֶת בַּחוּרִים כֹּחָם, וַהֲדַר זְקֵנִים שֵׂיבָה" (משלי, כ', כ"ט)

יסוד בית המדרש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1912 שרר בארץ ישראל מצב כלכלי קשה, סוג של מיתון אשר פגע מאוד בתושביה של העיר ירושלים ובין היתר גם בתושביה המרודים יותר שהיו האברכים החרדיים. בחורים חרדיים רבים נאלצו לצאת לשוק העבודה גם אם דבר זה התנגש בקונפליקט עם האמונה והתפיסה הדתית של הציבור החרדי. בחורים חרדיים רבים נזרקו מקהילותיהם לאחר יציאתם לשוק העבודה לאחר שקרסו מבחינה כלכלית.

באותה שנה, 1912, עלו ארצה הרב שלמה אלישיב ("בעל הלשם" ע"ש ספרו "לשם שבו ואחלמה") וחתנו, הרב אברהם אלישיב ("בעל ביכורי אברהם" ע"ש ספרו) שהיה רבה הראשי של העיר הומל שבבלארוס. הרב אברהם החליט להילחם בתופעה וכך הקים ביחד עם חותנו, הרב שלמה את חברת תפארת בחורים שבית הכנסת שלה שימש שטיבל (בית כנסת פעיל בכל שעות היממה). סדר היום היה מתחיל בשעה 4 לפנות בוקר, אז היו מקימים משנתם חבורת 'המעוררים' שלעיתים היו מתקשים להגיע לבית הכנסת גם בתקופות עוצר כמו בימי המנדט הבריטי.

מבין הדמויות המוכרות בבית המדרש ניתן למנות את הרב שלמה אלישיב ואת הרב שלמה שבדרון וגם את הרב נחום אוירבך (בלכר) שהיה אחראי גם בסיוע הקמת חברת תפארת בחורים ועל ניהולה. רבה של 'תפארת בחורים' היה הרב אברהם אלישיב, מייסד בית המדרש. בסוף ימי חוליו ולאחר פטירתו תפס את מקומו בנו, הרב יוסף שלום אלישיב מי שלימים יהיה הפוסק ההלכתי והמנהיג העיקרי של היהדות החרדית-ליטאית.

לאחר פטירת הרב אברהם אלישיב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב אברהם אלישיב היה מוסר שיעורים בקביעות בבית המדרש, מדי יום. עם פטירתו בשנת 1942 שלושים שנה לאחר שהקים ביחד עם הרב נחום אוירבך וחתנו, הרב שלמה אלישיב התמנה בנו, הרב יוסף שלום אלישיב לממלא מקומו בבית המדרש. כמסורת אביו המשיך למסור את שיעורו היומי ועם השנים החל בית המדרש לקבל זהות פוליטית לאחר שהרב אלישיב החל לשמש כמנהיגה הרוחני של מפלגת דגל התורה. כשהחלה זקנתו של הרב יוסף שלום אלישיב להשפיע עליו במצב הבריאותי הוא חדל מלהגיע אל בית המדרש תפארת בחורים ולמסור את שיעורו היומי, לשם כך הוקם בית כנסת קטן שיהיה קרוב לביתו תחת השם "תפארת בחורים".

לבית המדרש כמה מוסדות מסועפים, כולל האברכים לתלמידים מצוינים בראשות הרב בנימין אלישיב, בנו של הרב יוסף שלום אלישיב וכולל 'בנין ציון' שמו ע"ש הרב בן ציון סניידרס שהיה מגדולי הונגריה ונרצח בשואה. כיום רב בית המדרש הוא הרב שלמה אלישיב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]