בית חולים שדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית חולים שדה לטיפול בחיילים חולי מלריה במלחמת העולם השנייה
ציוד המותקן באוהל בבית חולים שדה מודרני

בית חולים שדה הוא מתקן רפואי (בית חולים) הנפרש בשטח באופן מהיר בתנאי חירום כגון מלחמה או אסון פתע רב נפגעים כרעידת אדמה ומתמקד בטיפול בפגיעות טראומה גופנית ומניעת מגפות. בבית חולים שדה מודרני ניתן לבצע ניתוחים ולטפל במספר גדול של פצועים ונפגעים על ידי מיונם וסיווג הפגיעות שלהם בעת קליטתם למתקן או לפניו ("דרג ראשון" לפי סכמת ATLS, הפועל לעיתים מחוץ לאתר המרכזי של בית החולים בתחנות איסוף פצועים למשל) והפנייתם לטיפול מתאים.

סגל בית החולים כולל פרמדיקים, חובשים, רופאים, אחים ואחיות, טכנאים, לבורנטים ואנשי אספקה ותחזוקה ממקצועות שונים (לשם השגת עצמאות לוגיסטית, כלומר אי-תלות של בית החולים בשירותים ותשתיות חיצוניים) וכן שומרים וחיילי משטרה צבאית לשם שמירה על הסדר והגנה על המתקן והצוות. בתנאי קרב נמצא בית החולים בעורף, אך סמוך ככל האפשר לכוחות הלוחמים ולפי אמנת ז'נבה הראשונה, שהייתה הראשונה להסדיר את הנושא, אין לפגוע בו או בצוותו. בית החולים נפרש על בסיס אוהלים, מכולות, כלי רכב ייעודיים או במבנים קיימים שאותרו כמתאימים בשטח.

בית חולים שדה יכול להיות מופעל על ידי חיל רפואה של צבא, על ידי הצלב האדום או על ידי כוחות סיוע כגון כוחות או"ם או ארגוני מתנדבים כמו רופאים ללא גבולות.

אחת ההתמודדויות של בית חולים שדה היא עם תנאי היגיינה ירודים ועם התפשטות מגפות, העלולות להתפשט בין נפגעים בתנאי שטח, ללא מים נקיים וללא אפשרות לבידוד חולים.

בתי חולים שדה שנועדו לטיפול אזרחי (באסונות טבע) כוללים גם מחלקות לטיפול בילדים ונשים, בעוד שבית חולים שדה קרבי מוקדש במיוחד לנושא פציעות בקרב וטיפול בהלם קרב.

בית חולים שדה הומניטרי נפרש באתרים נחשלים על ידי גורמי סיוע לאורך זמן וכולל מרפאות לטיפולים רבים הניתנים במדינות מפותחות בשיגרה, כגון רפואת שיניים, רפואת עיניים וכדומה. בדרך כלל מופעל בית חולים כזה על ידי מתנדבים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]