בית הקברות הצבאי הבריטי בחיפה

בית הקברות הצבאי הבריטי בחיפה
פרטי בית הקברות
סוג בית קברות צבאי
מספר קבורים כ-350
האתר הרשמי
קואורדינטות 32°49′40″N 34°59′08″E / 32.82777°N 34.98559°E / 32.82777; 34.98559
(למפת חיפה רגילה)
 
בית הקברות הצבאי הבריטי בחיפה
בית הקברות הצבאי הבריטי בחיפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צלב ההקרבה בבית העלמין

בית הקברות הצבאי הבריטי בחיפהאנגלית: Haifa War Cemetery) הוא בית קברות צבאי בריטי, השוכן בשכונת תחנת הכרמל בחיפה לצד דרך יפו. במקום קבורים חללי האימפריה הבריטית שנהרגו במערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה ובמלחמת העולם השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל מספר האבדות הגדול של מדינות האימפריה הבריטית במלחמת העולם הראשונה והפיזור הגאוגרפי הגדול של קברי החללים החליטו שלטונות המדינות שמהן הם באו שלא להשיב את החללים לארצותיהם ולקבור אותם סמוך למקום מותם. בית העלמין הוקם ומתוחזק על ידי ועדת חבר העמים לקברי מלחמה ויועד במקור לקבורתם של החללים הבריטים שנהרגו בחיפה במלחמת העולם הראשונה. על פי התכנון המקורי, בית הקברות לא נועד להיות בית קברות צבאי שבו נקברים חיילים באופן רגיל, והקמתו נתפשה כפעולה חד-פעמית לשם קבורת חללי מלחמה זו בלבד. מאוחר יותר, עם זאת, הוא נפתח לקבורתם של חללים נוספים.

באוקטובר 2019 הושחתו 20 מצבות בבית הקברות ורוססו בו צלבי קרס.[1]

חלקת הנוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית קברות זה קבורים 301 חיילים נוצרים וארבעה יהודים[2] ממלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה וחלקת 110 עובדי הכפייה המצרים שמצבתם מופיעה על קיר בית הקברות.

על פי תקנות בתי הקברות הבריטיים, יהודים יכלו להיקבר באותה חלקה עם הנוצרים תחת צלב ההקרבה (השונה מהצלב הצרפתי), בניגוד לשאר הדתות. בין הקבורים כאן חיילים מבריטניה, מאוסטרליה, מניו זילנד, מדרום אפריקה ומקנדה. הקברים אחידים במידותיהם, ללא הבדל דת, מין ודרגה.

בקיר ישנה גומחה שבה היה מונח ספר הנופלים אך לאחר מספר פעמים שבהן נלקח הספר מתאפשרת כיום הגישה אל הרשומות דרך התקשרות עם הוועדה האימפריאלית לקברי מלחמה. את ספר החללים ניתן למצוא בבית הקברות הבריטי הנוסף בחיפה, במתחם בתי הקברות בדרום העיר.

חלקות ההודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקבר אחד נקבר אפרם של 29 החיילים ההודים של צבא הוד-מלכותה שלאחר מותם נשרפו גוויותיהם, בהתאם למנהג ההינדי[3]. חלק מחיילים אלו לקחו חלק בכיבוש חיפה. בחלקה אחרת קבורים בקבר אחים אחד כל החיילים ההודים המוסלמים. בסך הכל קבורים בחלקה ההודית 49 חיילים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יואב איתיאל‏, "כואב הלב": עשרות מצבות הושחתו בבית העלמין הבריטי בחיפה, באתר וואלה!‏, 11 באוקטובר 2019
  2. ^ יהודי נוסף קבור בבית העלמין היהודי הישן של חיפה הסמוך
  3. ^ אפרם של שבעת הנופלים על כיבוש חיפה נלקח על ידי חבריהם חזרה להודו