בית המכס העליון

בית המכס העליון
מידע כללי
סוג בית מכס, מבנה לשעבר עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת מפגש כביש 91 עם כביש 888, סמוך לקצרין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום רמת הגולן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים המנדט הצרפתי בסוריה ובלבנון עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ? – העשור של 1920
תאריך פתיחה רשמי שנות ה־20 של המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 33°00′41″N 35°39′04″E / 33.01147°N 35.65115°E / 33.01147; 35.65115
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית המכס העליון הוא מבנה היסטורי ברמת הגולן, השוכן מצפון לצומת בית המכס בה נפגשים כביש 91 וכביש 888.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית המכס העליון הוקם בשנות ה-20 של המאה ה-20 בידי שלטונות המנדט הצרפתי בסוריה ובלבנון, סמוך לגבול עם שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. המתחם שכן על כביש חיפה-דמשק, כשני קילומטרים ממזרח לגשר בנות יעקב שעל נהר הירדן. בית המכס העליון החליף את בית המכס התחתון שקדם לו, ואשר שכן בערוץ הירדן, סמוך לגשר. באתר החדש הוקמו סככת בידוק לרוחב הכביש, מספר מבני שירות ומנהלה סביב המבנה המרכזי, אורוות ורחבת מסדרים.

בשנת 1941, עת סוריה נשלטה בידי צרפת של וישי, בוצר המתחם מחשש לתקיפה בריטית. במלחמת העצמאות הפך המתחם לבסיס של הצבא הסורי ושימש כנקודת המוצא לתקיפה הסורית על המושבה משמר הירדן ב-6 ביוני 1948 ולכיבושה ב-10 ביוני 1948. ב-10 ביולי 1948, ב-18 במאי 1948 החליט מפקד הפלמ"ח יגאל אלון לבצע פשיטה על הבסיס הסורי. הפשיטה בוצעה בליל ה-18 במאי על ידי פלוגה מחטיבת יפת"ח בפיקודו של ראובן נצר. היעד נכבש לאחר קרב קצר והמתחם הסורי פוצץ. הפשיטה המוצלחת שיבשה את תוכנית הפלישה הסורית ודחתה את ההתקפה על משמר הירדן בשבועיים. 10 סורים נהרגו במהלך הפלישה וקצין אחד נשבה. במסגרת מבצע ברוש, היה אמור גדוד של חטיבת כרמלי לכבוש את בית המכס העליון, אך בניית הגשר הצף על הירדן לא הושלמה, וההתקפה לא יצאה אל הפועל.

ממלחמת העצמאות ועד 1967 שימש בית המכס העליון כמרכז למוצבי הסורים באזור. כמו כן שימש המקום למפגש של ועדת שביתת הנשק ישראל–סוריה[1][2].

במלחמת ששת הימים הופצץ המקום על ידי חיל האוויר ולאחר מכן נכבש בידי צה"ל. ב-15 ביוני 1967 אירע באזור אסון בית המכס העליון, כאשר לוחמי גדוד 13 של חטיבת גולני נשלחו למקום כדי לאסוף נשק ותחמושת ממוצבים סורים נטושים. בפיצוץ שאירע בבונקר כ-100 מטרים מדרום למבנה נספו 11 לוחמים. תשעה מהם נקברו בקבר אחים בנהריה, ופרטי האירוע מעולם לא הוסברו במלואם למשפחות.[3]

במהלך מלחמת יום הכיפורים הגיעו כוחות סורים עד לאזור. סמוך לבית המכס שוכנת אנדרטה לזכר חללי אגד ארטילרי 212 שנפלו במהלך המלחמה. מאז 1967 נותר המבנה ללא שימוש, ומצבו הלך והתדרדר. דלתות, חלונות ומשקופים נגנבו ממנו, ועל קירותיו המחוררים מפגעי המלחמות רוססו כתובות גרפיטי.

בשנת 2012 רכש איש העסקים ליאו גלזר את המתחם מידי מינהל מקרקעי ישראל, ובכוונתו להופכו למלון בוטיק בשער הכניסה לרמת הגולן[4]. גלזר הסכים להקים במתחם בית המלון אנדרטה לזכר חללי אסון בית המכס העליון. בשנת 2017 נחנכה האנדרטה במלאת חמישים שנה לאסון. נכון לשנת 2023 המלון פעיל ונקרא "פרא".

המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדריכל בצלאל רינות תיאר את המבנה כדלקמן:

"קיימת תחושה שנעשה כאן ניסיון לבנות מבנה שישדר פאר ומכובדות ולא כדי...
המבנה מייצג שלטון אירופי, צרפתי ליתר דיוק. היה עליו למלא תפקיד כפול: לייצג שלטון זר אבל גם את תרבותו של השולט, שאף היא זרה לתרבות המקומית...
הסיבה שעמדה מאחורי המבנה שבולט בזרותו בגולן הבזלתי היא העובדה שהצרפתים עצמם הם אלו שאיישו את התפקידים המרכזיים במעבר הגבול החשוב. זאת בניגוד לבריטים שנעזרו לצורך כך בתושבים מקומיים."[5]

למבנה המרכזי בבית המכס העליון מעמד של אתר מורשת.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית המכס העליון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]