בית הכנסת הגדול (פתח תקווה)

בית הכנסת הגדול
מידע כללי
מיקום פתח תקווה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
נוסח תפילה נוסח אשכנז (במניין הראשי)
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1900
תאריך פתיחה רשמי 1900 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל דניאל ליפשיץ עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°05′21″N 34°53′05″E / 32.08903333°N 34.88461111°E / 32.08903333; 34.88461111
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית הכנסת מבפנים

בית הכנסת בית יעקב, המוכר יותר כבית הכנסת הגדול, הוא בית הכנסת המרכזי של העיר פתח תקווה. בית הכנסת שוכן ברחוב חובבי ציון ונקרא על שם ג'יימס (יעקב) מאיר רוטשילד, אביו של הברון אדמונד ג'יימס דה רוטשילד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את בית הכנסת תכנן דניאל הכהן ליפשיץ, מהמתיישבים הראשונים בפתח תקווה. בחזית בית הכנסת מוצב שלט המעיד על פועלו של דניאל ליפשיץ ותרומתו לעיר.

בית הכנסת נבנה במשך כעשור, החל משנת 1890, בעקבות קבלת תרומה מאודסה, אך הבנייה נעצרה לאחר כשמונה שנים עקב מחסור בכסף. משהגיע הברון רוטשילד וראה שבניית בית הכנסת נעצרה, תרם את הכסף הדרוש לסיום בניית בית הכנסת, והבטיח שעד ראש השנה יהיה בעיר בית כנסת גדול כמו במקווה ישראל.

בית הכנסת מורכב מאולם מרכזי גדול ממדים ומעליו עזרת נשים. משני צידי הכניסה הראשית ישנם שני אולמות תפילה קטנים וברחבת הכניסה ישנו חדר נוסף המשמש גם כ"אולם קידושים" וככולל אברכים. התוספת נבנתה על ידי הנדיב מאיר כוכב זסלבסקי.

בחזית בית הכנסת, במרכז, תלוי שעון בן כ-60 שנה, שהשעות בו כתובות באותיות עבריות וכן שעוני שמש הפועלים בשיטת הנקודה. בית הכנסת הגדול מוגדר כבניין לשימור והוא אחד מהאתרים החשובים במרכז ההיסטורי של פתח תקווה.

בשנת 1990 תרם מנחם נחמנוביץ', אחד מהמתפללים, דלתות כניסה לאולם הגדול של בית הכנסת. בדלתות משובצים שנים-עשר ויטראז'ים המציגים את שנים-עשר שבטי ישראל, מעשה ידיה של האמנית יהודית יהלום.

בבית הכנסת נוסח התפילה הרשמי הוא נוסח אשכנז, אך במהלך ימות השבוע מתקיימים מניינים רבים במקביל בכל אולמות התפילה ונוסח התפילה בכל מניין נקבע על פי שליח הציבור. לבית הכנסת חזן קבוע העובר לפני התיבה בשבתות מיוחדות ובחגים.

בליל 4 במאי 2006 רוססו על דלת בית הכנסת ובתוכו צלבי קרס וכתובות בעלות אופי נאצי. גילוי הכתובות עורר זעזוע ברחבי העיר. בספטמבר 2007 הודיעה משטרת ישראל על לכידת קבוצת נאו-נאצים יוצאי חבר המדינות שהיו אחראים למעשה זה ולמעשים אחרים.[1] אולם בלילה שלאחר לכידת חברי הכנופיה, נופצו דלתות הזכוכית של בית הכנסת ע"ש יהודי רומניה שנספו בשואה, הנמצא ברחוב גולדנהירש, סמוך לתחנת המשטרה ולבית הכנסת הגדול[דרוש מקור]. בנובמבר 2010 הושחת בית הכנסת פעם נוספת.[2]

במהלך שנת 2018 החל שיפוץ בית הכנסת בעלות עשרות מיליון ש"ח. באוגוסט 2019 פרצה שרפה בבית הכנסת ששרפה את פרוכת ארון הקודש. החשש הוא להצתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית הכנסת הגדול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]