בית הכנסת בן עזרא

בית הכנסת בן עזרא
בתוך בית הכנסת בן עזרא
בתוך בית הכנסת בן עזרא
מידע כללי
סוג בית כנסת
מיקום קהיר
מדינה מצריםמצרים מצרים
זרם יהדות אורתודוקסית
נוסח תפילה נוסח ארץ ישראל, נוסח הספרדים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 882–1892 (כ־1,010 שנה)
תאריך פתיחה רשמי 1892 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 30°00′21″N 31°13′52″E / 30.005794°N 31.231022°E / 30.005794; 31.231022
(למפת קהיר רגילה)
 
בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכניסה לספריית המורשת היהודית, הצמודה לבית הכנסת בן עזרא
דגם הגניזה הקהירית, מוצב בבית התפוצות

בית הכנסת בן עזראערבית: معبد بن عزرا) הנקרא גם בית כנסת הגניזה, הוא בית כנסת המצוי ברובע הקופטי שבפוסטאט, בעיר קהיר שבמצרים, ובו נמצאה הגניזה הקהירית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת נבנה על חורבות בסיליקה של כנסייה קופטית, ואדמותיה נקנו בשנת 882 לספירה על ידי אברהם בן עזרא מירושלים, עבור 20,000 דינרים. בתקופה זו, התפללה בבית הכנסת הקהילה הירושלמית ("אלשאמיין"), שכללה יהודים שמוצאם מארץ ישראל וסוריה, ונוסח התפילה בבית הכנסת היה נוסח ארץ ישראל.

על פי המסורת המקומית, בית הכנסת נבנה במקום שבו נמצא משה רבנו כתינוק. בית הכנסת נקרא במקור "בית הכנסת של אנשי ישראל". מאוחר יותר נודע בשם "בית הכנסת של אליהו הנביא", ואחר כך בית הכנסת "בן עזרא". רבי משה בן מימון, הרמב"ם, התפלל בבית כנסת זה, ולכן הוא גם נקרא לעיתים בשם בית הכנסת הרמב"ם.[דרוש מקור]

בעבר היו לבית הכנסת דלתות עץ מרשימות, עם 16 לוחות עץ מהוקצעים, כנראה מן המאה ה-11, אשר נמצאות כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

בעת שיפוץ שנערך בשנות ה-90 של המאה ה-19, במהלכו נהרס רוב המבנה הישן, התגלה בעליית הגג של בית הכנסת חדר גניזה עתיק, ובו מאות אלפי דפים ומסמכים מקוריים. בגניזה, שכונתה בשם "הגניזה הקהירית"[1], נמצאו שלמים למעלה מ-100,000 דפים, מרביתם מן האלף הראשון לספירה, ובהם לא רק דפים מכתבי הקודש, אלא גם ספרים, מכתבים ומסמכים שונים שנכתבו בעברית, ארמית, ערבית, פרסית, יידיש ולטינית - בדרך-כלל באותיות עבריות. פרסום המסמכים שהתגלו הביא למהפכה בחקר ההיסטוריה היהודית וההיסטוריה הכללית של ימי הביניים. מסמכי הגניזה הועברו לספריות ברחבי העולם, ומדענים רבים בארצות שונות שוקדים מזה עשרות שנים על חקירתם.

החל משנות ה-80 של המאה ה-20 נערכו במקום עבודות שיפוץ ושימור, ונבנתה בה ספרייה למורשת יהדות מצרים. בית הכנסת משמש מוקד עלייה לרגל לתיירים רבים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית הכנסת בן עזרא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]