בית החולים האנגלי ביפו

בית החולים האנגלי ביפו
בית החולים בסוף המאה ה-19
בית החולים בסוף המאה ה-19
בית החולים בסוף המאה ה-19
היסטוריה
תאריך ייסוד 1882
גאוגרפיה
כתובת יפת 52, תל אביב-יפו
מיקום אחוזת בית, ישראל
קואורדינטות 32°02′56″N 34°45′09″E / 32.048861111111°N 34.752555555556°E / 32.048861111111; 34.752555555556
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
החזית המזרחית

בית החולים האנגלי המוכר גם כ"הבית הסקוטי" נוסד בשנת 1882 על ידי ביאטריס מנגאן. המבנה ממוקם ברחוב יפת 52 ביפו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנגאן אשר נולדה באירלנד כביתו של כומר הגיעה ליפו בשנת 1877 בשליחות מיסיונרית. בתחילת דרכה עסקה בהדרכת תפירה וריקמה בבית הספר טביתא, ובלימוד קרוא וכתוב לנשות יפו. בעקבות הבצורת והמגפות שפקדו את יפו בשנת 1878, החלה לעסוק גם בסיוע רפואי לתושבי העיר וסביבתה. היא עזרה לרופא הראשון שהועסק בבית החולים, ד"ר קייסר גוראייב, שהגיע מהקולג' האמריקאי בביירות, השתלמה כאחות והייתה אחראית על המרפאה.

בניית בית החולים החלה בשנת 1882 על ידי "החברה הנוצרית המיסיונרית" (C.M.S), ובתחילת דרכו כלל 18 מיטות אשר חלק מהן שימשו גם לאשפוז תשושי נפש. בבית החולים הועסקו רופאים ממדינות שונות ומסיונריות שהגיעו מאנגליה. עובדי בית החולים התגוררו במבנה ששכן ממול לבית החולים, בצידו המזרחי של רחוב יפת, ביחד עם עובדי בית הספר טביתא ואשר בו פעל גם בית ספר פרוטסטנטי לבנים. ביאטריס מנגאן נפטרה ב-1885 ונקברה בבית הקברות הפרוטסטנטי ביפו. לאחר מותה עבר ניהול בית החולים לידי קונסטנטין ניוטון, ובית החולים החל לקלוט חולים מכל רחבי הארץ. מתכונת הטיפול בבית החולים כללה השמעת דרשות דתיות לפני תחילת הטיפול והחולים נאלצו להמתין זמן רב לתורם.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה השתלט הצבא הטורקי על המבנה ולאחריה הוא שב ושימש כבית חולים. בית החולים פעל ברציפות עד לפרוץ מלחמת העצמאות. לאחר הקמת המדינה ובתחילת שנות החמישים, שימש מבנה בית החולים כבית ספר עברי לבנות. בשנות השישים החל לשמש כבית מלון שהופעל על ידי שוכרים סקוטים ובעקבותיהם קיבל את הכינוי המוכר כיום. בית המלון שעוצב בסגנון עתיק ומהודר, נחשב ליוקרתי וזכה להצלחה בקרב העיתונאים הזרים וגם אורחים מקומיים. במשך השנים נפתחה במקום מסעדה הודית ומועדון לילה מפואר. בשנות התשעים נרכש מבנה המלון על ידי יהודי צרפתי שפתח בתהליך שימור קפדני של המבנה ועיטוריו אשר נהרסו במהלך השנים. תהליך השיפוץ והשימור הדייקני נמשך כשלוש שנים. בשנים האחרונות הוא משמש כמתחם סגור לאירועים מיוחדים ופרטיים.

בתחילת שנת 2023 החלה חברת YBOX המחזיקה במתחם, בביצוע תהליך שימור מחמיר של ששת המבנים במתחם, אשר לאחר השלמתו יהפוך להוסטל של רשת סלינה ובו חדרי אירוח מסוגים שונים וכן שני מבנים למגורים אשר יבנו במתחם ובהם 14 יחידות דיור[1].

המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבט מצפון מזרח

המבנה והחצר מוקפים בחומת כורכר גבוהה המסתירה את רובו מן הרחוב. בחצר גדלים עצים עתיקים אשר ביניהם זן של תפוזים שהיה נפוץ בארץ, וממנו פותחו בשיטת ההרכבה זני התפוזים המוכרים של ימינו. בחצר חפורה באר מים אשר שימשה לאיסוף של מי הגשמים לצורכי בית החולים.

המבנה בן שתי קומות. בקומה הראשונה קיים אולם המרוצף בדוגמת לוח שחמט. בקומה השנייה של המבנה שכנו חדרי החולים בעלי חלונות גדולים במיוחד, שמהם ניתן היה לצאת למרפסת עץ מקורה המקיפה את כל המבנה. חלונות המבנה קמורים וניתנים לסגירה באמצעות תריסי עץ. בנוסף לכך משובצים בהם חלונות עגולים בדומה לאלה המקובלים בספינות. המבנה מרוצף ריצוף צבעוני. דלתות הפנים עשויות עץ ומגולפות בצורות שונות ובין הקומות מוביל גרם מדרגות מעוצב הכולל גופי תאורה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]