ביל פולקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל פולקס
Bill Foulkes
פולקס (עומד, שני מימין) עם מנצ'סטר יונייטד בשנת 1963
פולקס (עומד, שני מימין) עם מנצ'סטר יונייטד בשנת 1963
פולקס (עומד, שני מימין) עם מנצ'סטר יונייטד בשנת 1963
מידע אישי
לידה 5 בינואר 1932
סיינט הלנס שבאנגליה
פטירה 25 בנובמבר 2013 (בגיל 81)
מנצ'סטר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא ויליאם אנתוני פולקס
גובה 1.8 מטרים
עמדה בלם
מועדוני נוער
1950
1950 - 1951
וויסטון בויז קלאב
מנצ'סטר יונייטד
מועדונים מקצועיים כשחקן*
שנים מועדונים הופעות (ש)
1951 - 1970 מנצ'סטר יונייטד 566 (7)
נבחרת לאומית כשחקן
1954 אנגליה 1 (0)
קבוצות כמאמן
1975 - 1977
19781979
1979 - 1980
1980
19831984
1985
19881992
שיקגו סטינג
טולסה ראפנקס
וויטני יונייטד
סן חוזה ארת קוויקס
לילסטרום
ויקינג
סאנפריס הירושימה
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם אנטוני "ביל" פולקסאנגלית: William Anthony Bill Foulkes; ‏5 בינואר 193225 בנובמבר 2013) היה כדורגלן אנגלי ששיחק בעמדת הבלם. פולקס היה מזוהה בעיקר עם מנצ'סטר יונייטד, המועדון אליו עבר בתחילת דרכו.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביל פולקס נולד בסיינט הלנס שבמרזיסייד, אז חלק מלנקשייר, ושיחק בקבוצת הרוגבי המקומית - כמו אביו וסבו. בהיותו נער הצטרף למועדון כדורגל קטן בשם וויסטון בויז.

קריירה כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולקס עבר למנצ'סטר יונייטד בהיותו בן 18 ושיחק זמן קצר בקבוצת הנוער, בתחילה בתור מגן ימני. משחקו הראשון היה נגד ליברפול, בו יונייטד ניצחה 1-2. בזמן ששיחק בקבוצה המשיך לעבוד ככורה.

את שערו הראשון בקבוצה הבקיע פולקס נגד ניוקאסל מחצי מגרש. בעונת 1955/56 זכה פולקס עם יונייטד באליפות הליגה הראשונה, כאשר בסוף העונה הוא גויס לצבא הבריטי. כשחזר גילה שחברו לקבוצה, איאן גרייבס, תפס את מקומו בהרכב הפותח. מטרתו של פולקס הייתה לחזור להרכב והוא אכן השיג אותה.

אסון מינכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביל פולקס ניצל מאסון מינכן, שהתרחש בזמן עצירת ביניים במינכן של טיסה מבלגרד למנצ'סטר. פולקס יצא מהמטוס כמעט ללא פגע, כאשר הוא נחבל רק בראשו מבקבוק ג'ין שנפל עליו. הוא שוחרר מבית החולים באותו הלילה וביקר את חבריו לקבוצה. פולקס אמר שכאשר ביקר את חבריו בבית החולים בבוקר, הוא לא חשב שהאסון היה כל כך נורא. לאחר מכן הבין את גודל התאונה - שבעה מחבריו מתו כמעט מיידית, ואילו הקשר דאנקן אדוארדס נאבק יותר משבועיים על חייו ונפטר. עוד שלושה חברי צוות נספו באותו אסון, כאשר עוד שני שחקנים ניצלו אך לא שיחקו עוד לעולם.

לוח הנצחה לזכרם של הנספים באסון האווירי במינכן באצטדיון אולד טראפורד

אחרי האסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שהקפטן, רוג'ר בירן, נספה גם הוא בתאונה, ביל פולקס נבחר להיות הקפטן של הקבוצה. בעונה זו הגיעה יונייטד לגמר הגביע ושם נעצרה בהפסד מול בולטון. יונייטד לא צלחה גם בליגה, כשניצחה משחק אחד בלבד מתוך 14. בחצי גמר גביע אירופה יונייטד אמנם ניצחה בבית את מילאן 1-2, אך הפסידה בחוץ 4-0. גם בארבע העונות הבאות יונייטד לא זכתה באף תואר.

פולקס העיד על עצמו כי הפסיק ליהנות מהמשחק ואף אמר שלא יכל לאכול או לישון. משום כך יצא מכושר ואיבד משקל רב. רק בעונת 1964/65 זכו יונייטד, עם פולקס כקפטן, באליפות אנגליה, עם נתון מרשים של 14 ניצחונות ב15 משחקים. שתי עונות לאחר מכן זכתה הקבוצה בעוד אליפות. פולקס, שהיה שותף פעיל בשתי האליפויות, היה האיש עם הכי הרבה זכיות בקבוצה בתקופה ההיא. הוא ובובי צ'רלטון היו היחידים ששרדו את אסון מינכן והמשיכו לשחק בתקופה זו.

אליפות אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות האליפות בעונת 1966/67, היונייטד העפילו לגביע אירופה לאלופות. בחצי הגמר התמודדה הקבוצה נגד ריאל מדריד וניצחה 0-1 בבית, למרות שפולקס לא שיחק. במשחק הגומלין עם פולקס, הייתה מנצ'סטר בפיגור 3-1 בסוף המחצית הראשונה. במחצית השנייה הבקיע דייוויד סאדלר שער וצימק ל-3-2. לקראת הסיום, ג'ורג' בסט מסר מסירת רוחב לתוך הרחבה הספרדית, ופולקס ניצל את ההזדמנות וסגר את המשחק לטובת יונייטד. שער זה היה נחשב אחד השערים הכי חשובים שהבקיע פולקס אי פעם.

במשחק הגמר נגד בנפיקה ליסבון, ניצחה מנצ'סטר יונייטד 1-4 משערים של בריאן קיד, ג'ורג' בסט וצמד של בובי צ'רלטון. הזכייה של מנצ'סטר הייתה הפעם הראשונה שקבוצה אנגלית זוכה באליפות אירופה. באותה שנה פולקס כבר היה בן 36, והוא טען שניצחון זה עזר לו להתגבר על אסון מינכן.

השנים האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שהרגיש שהשיג את כל מה שחלם, מאט באזבי, המאמן, שכנע אותו להישאר עוד שתי עונות. העונות הללו לא היו מוצלחות במיוחד - בעונה הראשונה יונייטד סיימה במקום ה-11. לאחר פרישתו של מאט באזבי, ווילף מקגינס החליפו. פולקס שיחק שלושה משחקים בלבד תחת מקגינס, ששיחק ביונייטד ביחד עם פולקס בשנות החמישים המאוחרות. פולקס אימן את קבוצת הנוער של יונייטד משנת 1970 עד 1975 ומשם המשיך בקריירת אימון. כיום, ניצב פולקס במקום השלישי בשיאני ההופעות של מנצ'סטר יונייטד, אחרי ריאן גיגס ובובי צ'רלטון, עם 688 משחקים.

בנבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולקס שיחק פעם אחת בלבד במדי נבחרת אנגליה, במשחק מול צפון אירלנד באוקטובר 1954.

שנותיו כמאמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולקס אימן קבוצות שונות מ-1975 ועד 1992, אך ללא הצלחה יתרה. הוא לא זכה באף תואר עם שום קבוצה בכל שנותיו כמאמן.

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחקן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביל פולקס בוויקישיתוף