ביט (אמנות הבמה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביטאנגלית: Bit) הוא שחקן המגלם תפקיד שיש בו אינטראקציה ישירה עם אחד או יותר מהשחקנים הראשיים, ולא יותר מחמש שורות של דיאלוג (לעיתים קרובות הם מכונים "five or less" בארצות הברית; בטלוויזיה הבריטית, ביטים מכונים "under sixes"). שחקן שמופיע בקביעות בתפקידי ביט, בין אם כתחביב או לצורך פרנסה, נקרא "שחקן ביט" (bit player), מונח המשמש גם על מנת לתאר שחקן בתחילת דרכו, שעדיין לא לוהק לתפקידים משניים או ראשיים משמעותיים.

בניגוד לניצבים, שלהם בדרך כלל אין כל אינטראקציה עם השחקנים הראשיים, ביטים לעיתים מופיעים ברשימת הקרדיטים. יוצאים מן הכלל לנוהג זה הם הופעות קמאו, שבהן שחקנים ידועים או סלבריטאים אחרים מופיעים בתפקיד של ביט; מקובל כי הופעות כאלו אינן מזכות את השחקן בקרדיט. דוגמה לחריגה נוספת היא סרט הקולנוע משנת 1951 של חברת MGM, המבוסס על המחזמר "ספינת השעשועים", שבו התפקיד של הטבחית קוויני (פרנסס א. ויליאמס) הופחת מתפקיד משנה משמעותי בגרסה הבימתית, תפקיד קצר של ביט בגרסה הקולנועית. ויליאמס, שהופעתה לא הייתה אמורה להיות הופעת קמאו, לא מופיעה כלל ברשימת הקרדיטים. מצד שני, גם תפקידו של ויליאם וורפילד, שגילם את ג'ו, בעלה של קוויני, התקצר באופן דרסטי בסרט לעומת התפקיד הבימתי המקורי, אך שמו כן הופיע בקרדיטים, שכן הוא ביצע את אחד מהשירים שבסרט.

לעיתים קרובות, לביטים יש תפקידים משמעותיים במהלך העלילתי של הסיפור, לעיתים אף תפקיד מכריע, כמו בתפקידו של ג'ק אלברטסון כעובד דואר בסרט באורך מלא משנת 1947 בשם "נס ברחוב 34". לעיתים, דמויות מסוימות של ביטים מצליחות למשוך תשומת לב משמעותית. קונסטנטין סטניסלבסקי ציין כי: "אין תפקידים קטנים, רק שחקנים קטנים".

דאבס גריר, שחקן שהופיע לרוב כביט, אמר פעם: "כל שחקן אופי, בתוך עולמו הקטן, הוא הראשי".