ביטיס מתנפח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןביטיס מתנפח
ביטיס מתנפח בוגר
ביטיס מתנפח בוגר
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: צפעיים
סוג: ביטיס
מין: ביטיס מתנפח
שם מדעי
Bitis arietans
מרם, 1820
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ביטיס מאיים בדרום אפריקה
פרט צעיר בעמדת תקיפה

ביטיס מתנפח (שם מדעי: Bitis arietans) הוא מין של נחש ארסי מסוג ביטיס ממשפחת הצפעיים, המצוי בסוואנות ואזורי המרעה ממרוקו שבמערב דרך רחבי אפריקה, למעט הסהרה ואזורי יערות הגשם, ועד מערב חצי האי ערב. הביטיס המתנפח אחראי למספר מקרי המוות הרב ביותר באפריקה מנחשים וזאת הודות למספר גורמים, כגון תפוצתו הרחבה ושכיחותו באזורי אוכלוסייה צפופים.

קיימים שני תת-מינים:

  • B. a. arietans - שכיח בכל רחבי אפריקה.
  • B. a. somalica - מצוי בסומליה וצפון קניה.

תיאור המין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו הממוצע של הביטיס המתנפח הוא 1 מטר. נצפו גם פרטים גדולים באורך 1.90 מטרים, ובמשקל מעל 6 ק"ג ובעלי היקף של 40 ס"מ. פרטים מאזור ערב הסעודית אינם גדולים כל כך, לרוב הם מגיעים לאורך של עד 80 ס"מ. הזכרים גדולים מהנקבות ובעלי זנב ארוך יותר. לראש צורה פחות משולשת עם חוטם קהה ומעוגל, אך עדיין הוא הרבה יותר רחב מהצוואר. צבע התבנית של עורם משתנה בהתאם לאזור הגאוגרפי. פרטים מהאזורים הגבוהים של מזרח אפריקה ואזור כף התקווה הטובה שבדרום אפריקה, הם בעלי תבנית בגוון צהוב ושחור.

תפוצה ואזור מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה הוא כנראה הנחש הנפוץ ביותר באפריקה. הוא מצוי ברוב רחבי אפריקה שמדרום לסהרה עד לכף התקווה הטובה, כולל את דרום מרוקו, מאוריטניה, סנגל, מאלי, דרום אלג'יריה, גינאה, סיירה לאון, חוף השנהב, גאנה, טוגו, בנין, ניג'ר, ניגריה, צ'אד, סודאן, קמרון, הרפובליקה המרכז-אפריקאית, קונגו, אוגנדה, קניה, סומליה, רואנדה, טנזניה, בורונדי, אנגולה, זמביה, מלאווי, מוזמביק, זימבבואה, בוטסואנה, נמיביה, ודרום אפריקה. כמו כן הוא נפוץ בחצי האי ערב, בערב הסעודית ותימן.

הוא מצוי ברוב אזורי המחיה, למעט מדבריות, יערות גשם ואזורים טרופיים. לרוב הוא שכיח באזורי מרעה הרריים.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל הוא מין איטי, המתבסס בעיקר על הסוואה כהגנה. כאשר מציקים לו, הוא נע בצורה אופיינית לנחשים עם מהירות מפתיעה. למרות שהוא חי ביבשה לרוב, הביטיס המתנפח הוא שחיין טוב ואף מסוגל לטפס על עצים בנוחות; לעיתים קרובות מוצאים אותם נחים על שיחים נמוכים. פרט אחד נמצא בגובה 4.6 מטרים מעל האדמה על עץ בעל ענפים סבוכים.

כאשר מפריעים לו, הוא משמיע קול אזהרה חזק ומתמשך, ומתכרבל לעמדה הגנתית כאשר החלק העליון שלו מוטה בצורת האות "S". בזמן הזה הוא עשוי לסגת מהאיום לכיוון מחסה. הוא עלול להכיש בפתאומיות במהירות גבוהה, הצידה או קדימה, ולאחר מכן לסגת חזרה לעמדה הגנתית, מוכן להכיש בשנית. במהלך התקיפה, הכוח מהמהלומה כה חזק, שהניבים הארוכים חודרים כל כך עמוק, שהטרף לעיתים קרובות מת רק מהטראומה הפיזית. הניבים ככל הנראה מסוגלים לחדור עור רך.

הביטיס המתנפח מסוגל לתקוף למרחק של כשליש מאורך גופו, אולם פרטים צעירים ישליכו את כל גופם קדימה במהלך התקיפה. נחשים אלו לעיתים נדירות יאחזו בטרף, במקום זאת הם יכישו וישחררו מהר על מנת לחזור לעמדת תקיפה מחדש.

הביטיס המתנפח פעיל בעיקר בלילה, והוא צד בצורה אקטיבית לעיתים נדירות בלבד, במקום זאת הוא מעדיף לארוב לטרף שלו. הטרף שלו כולל יונקים, ציפורים, דו-חיים ולטאות.

ארס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מין זה אחראי ליותר מקרי הכשה ומוות מכל נחש אחר באפריקה. הדבר נובע משילוב של גורמים, הכולל את תחום מחייתו הרחב, שכיחותו הרבה, גודלו, כמות הארס הרבה שהוא יוצר, ניבים ארוכים והעדפתו להימצא בצידי דרכים ולהיות בשקט כאשר ניגשים אליו.

הארס שלו הוא אחד מהרעילים מבין הצפעונים. מספיקים 100 מ"ג של הארס שלו להרוג אדם בוגר, כאשר המוות מתרחש לאחר כ-25 שעות ללא טיפול.

ללא טיפול נכון וזהיר, נקרוזה עלולה להתפשט, וגורמת לעור, לרקמה תת-עורית ולשריר להיפרד מרקמות בריאות ולהתמלא בתפליט. נמק וזיהומים משניים קורים בדרך כלל ועלולים לגרום לאיבוד גפיים. אחוז התמותה תלוי לרוב בחומרת ההכשה ובגורמים אחרים. מוות מתרחש בפחות מ-10% מכל הנשיכות הלא מטופלות, אולם דיווחים שונים מעידים על 52% תמותה. רוב מקרי המוות מיוחסים לטיפול לא נכון או חוסר טיפול בכלל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביטיס מתנפח בוויקישיתוף
  1. ^ ביטיס מתנפח באתר הרשימה האדומה של IUCN