בחירת עם ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "עם סגולה" מפנה לכאן. לערך העוסק בתוכנית טלוויזיה, ראו עם סגולה (תוכנית טלוויזיה).

רעיון מרכזי ביהדות הוא בחירת עם ישראל על ידי אלוהים להיות עמו. הרעיון מופיע פעמים רבות בתורה[1] מסיפורי שלושת האבות ואילך[2] ובא לידי ביטוי בקטעי תפילה שונים, בין השאר בברכות התורה[3], בברכה שלפני קריאת שמע[4] בתפילות החגים[5], ובקידוש ליום טוב (בחלק מהנוסחים גם בקידוש לשבת). רעיון הבחירה מהווה אבן יסוד ביהדות. גם הכנסייה הנוצרית טוענת להיותה היורשת היחידה של הבחירה.

בקרב פרשנים, רבנים ופילוסופים נידונות שאלות שונות הנוגעות לרעיון הבחירה, לתפקיד שהיא ממלאת מבחינת האל[6], לסיבות בגינן נבחר דווקא עם ישראל, ולמשמעותה של הבחירה והנגזר ממנה.

דברי המהר"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת ההגדרות הידועות ביותר בסוגיה זו היא הגדרתו של המהר"ל מפראג לפיה הבחירה בעם ישראל אינה תלויה בזכויות, אלא היא יצירה אלוהית של עם מיוחד לה'. מסיבה זו לא מוזכרות זכויותיו של אברהם אבינו בתורה לפני שה' פונה אליו ומצווה אותו ללכת אל ארץ ישראל[7]: ”באברהם לא היה בחירה פרטית, רק באומה הישראלית, שהם זרעו. שהרי כתיב באותה בחירה[8] ואעשה אותך לגוי גדול, וזה בחירה כללית, ובחירה כמו זאת אין תולה במעשה כלל ולא בחטא.”

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ה'; ספר דברים, פרק י', פסוק ט"ו
  2. ^ ראו דברי אלוהים לאברהם; בראשית יג, טו: "כִּי אֶת-כָּל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד-עוֹלָם".
  3. ^ "אשר בחר בנו מכל העמים".
  4. ^ "ובנו בחרת מכל עם ולשון" ו"ברוך אתה ה' הבוחר בעמו ישראל באהבה".
  5. ^ "אתה בחרתנו מכל העמים, אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות, וקידשתנו במצוותיך וקרבתנו מלכנו לעבודתך; ושמך הגדול והקדוש, עלינו קראת"
  6. ^ ראו פירוש הרמב"ן לספר שמות כ, מו; וכן פירושו לדברים לב, כו.
  7. ^ נצח ישראל פרק יא
  8. ^ ספר בראשית, פרק י"ב, פסוק ב'
ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.