בחירות אמצע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בחירות אמצע הכהונהאנגלית: Midterm election) הן בחירות לרשות שלטונית, על פי רוב מחוקקת, באמצע הכהונה של הרשות המבצעת. המונח משמש בדרך כלל כדי לתאר את הבחירות לגוף שלטוני (בדרך כלל רשות מחוקקת), שהן מופרדות כך שמספר המשרות לגוף זה לא יהיה נתון לבחירה באותו הזמן. רק שבריר ממספר המנדטים מועמד לבחירה בעוד המושבים האחרים לא ייבחרו עד לתום הקדנציה שלהם. למחוקקים תיתכן משך כהונה ארוכה יותר או כזו שמסתיימת סמוך לבחירות אמצע הקדנציה.

בארצות הברית הבחירות לקונגרס אינן חופפות לבחירות לנשיאות, כלומר מתקיימות גם באמצע כהונת הנשיא. בארצות הברית יש משטר נשיאותי כך שהנשיא מכהן מכוח בחירה (כמעט) ישירה של הציבור ואינו תלוי בתמיכת הקונגרס לכהונתו. אחת ההשלכות של מצב זה היא שתקופות הכהונה של הקונגרס והנשיא אינן חופפות: הנשיא נבחר מדי ארבע שנים, בית הנבחרים נבחר מחדש מדי שנתיים ובכל שנתיים עומדים גם שליש ממושבי הסנאט לבחירה. בהרחבה, בארצות הברית, הנשיא וסגן הנשיא נבחרים מדי ארבע שנים באופן עקיף לנשיאות. הרשות המחוקקת של ארצות הברית היא הסנאט (אשר חבריה משרתים בקדנציה בת שש שנים) ובית הנבחרים (המכהן במשך שנתיים). שליש מחברי הסנאט נבחרים כל שנתיים. בקונגרס האמריקני ישנה חשיבות לעמדת הכוח של המפלגה בתקופת הכהונה של הנשיא. ישנם שלושה סוגים של סנאטורים; כל בחירות מחליפה סוג אחד ומכאן "בחירות אמצע הקדנציה" הוא העמדה לבחירה של שליש המסנאטרוים מחברי בית הנבחרים, כשהנשיא עדיין באמצע כהונתו. גם במשטרים נשיאותיים אחרים נערכות בחירות אמצע כהונה - בפיליפינים, לדוגמה, תזמונן דומה לארצות הברית - הנשיא נבחר לשש שנים, בית הנבחרים לשלוש, ומחצית מהסנאטורים מתחלפת מדי שלוש שנים, בעוד שבקפריסין, כהונותיהם גם של הנשיא וגם של בית הנבחרים (המהווה פרלמנט חד-ביתי) נמשכת חמש שנים, וכהונה אחת מתחילה סמוך למחצית האחרת.

ביפן, בית היועצים אינו נבחר בבחירות קבועות שנערכות באמצע הכהונה כפי שזה קורה עם בית הנבחרים ולמרות שראש ממשלת יפן נבחר על ידי בית הנבחרים, ראש הממשלה בדרך כלל לוקח אחריות ובהתאם לתוצאות הבחירות לבית היועצים הוא מכריז על התפטרות או הרכבת ממשלה ולכן גם בחירות אלה מכונות לעיתים בשם "בחירות אמצע הכהונה", כי הן נערכות באמצע הכהונה של ראש ממשלה מכהן.

תוצאות בחירות אמצע הכהונה משמשות מדד לפופולריות של נשיא מכהן, אם כי בארצות הברית המפלגה השלטת סובלת בדרך כלל מתבוסות ברוב הזמן. במדינות אירופה, היכן ששיטות ממשל פרלמנטריות הן נפוצות, ובעוד הבחירות המקומיות, האזוריות, או הבחירות לפרלמנט האירופי משמשות מדד לאחוז התמיכה במפלגה השלטת, אין הבחנה במובן זה ולא בהכרח שבחירות שכאלה נערכים בדיוק באמצע כהונת הפרלמנט או הנשיא.

מדינות בהן מתקיימות בחירות אמצע כהונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "In Argentina's Economy, It Takes Three to Tango". 26 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Liberia: Midterm Elections - a Vigorous Civic and Voter's Education Over-Riding Ebola Fear". 10 בנובמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "US midterm elections 2014 - US news". the Guardian.
  4. ^ Forero, Juan; Kurmanaev, Anatoly (7 בדצמבר 2015). "Venezuelan Opposition Wins Congressional Midterm Elections". {{cite web}}: (עזרה)