בועת נדל"ן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחירי הבתים בבריטניה בין השנים 1975 - 2006 (מותאם לאינפלציה)

בועת נדל"ן או בועת דיור היא סוג של בועה כלכלית בתחום הנדל"ן.

בועת הנדל"ן מאופיינת בעלייה חדה ומהירה בשווי נכסי מקרקעין עד אשר השווי המוערך מגיע לרמות גבוהות באופן לא פרופורציונלי ביחס להכנסה הממוצעת של התושבים או לאינדיקטורים כלכליים אחרים.

התרסקות של בועות נדל"ן בדרך כלל מלווה בירידה משמעותיות בשווי של נכסי המקרקעין אשר יכולה להוביל למצב בו חוב המשכנתא של בעלי הנכסים יהיה גבוה באופן משמעותי מהערך הנוכחי של הנכס. בדומה לשאר סוגי הבועות הכלכליות, לרוב ניתן לזהות בועת נדל"ן רק בדיעבד, לאחר הדפלציה.

בארצות הברית נהוג להעריך את סבירות עלות נכס נדל"ן באמצעות מדד כללי, לפיו משווים בין מחיר קנייה של דירה לעומת מחיר השכרתה. בארצות הברית, במשך שנים ארוכות, היה מקובל שמחיר קנייתה של דירה גבוה בערך פי חמישה עשר ממחיר השכרתה השנתית.

האקונומיסט הדגים כיצד סביב מטרופולינים במדינות שונות בעולם, ביניהן ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וישראל, לשוק הדיור של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21 ישנם סממנים רבים של בועת נדל"ן, ובעיקר עלייה משמעותית של מחירי הדיור והשכירות בהשוואה לתחומים אחרים בשוק ובקיזוז אינפלציה[1].

בישראל, היחס המסורתי גבוה יותר כך שמחיר קניית הנכס גבוה לטובת הקניה.[דרושה הבהרה] מצב שבו אין הסבר מניח את הדעת (כמו למשל שיפור או פגיעה בתשתיות אזוריות) על יחס שונה בהרבה מהיחס הזה, עשוי להעיד על בועת נדל"ן.

בועות נדל"ן מפורסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.