בולבול טרנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בולבול טרנג

בולבול טָרַנְגהינדי: बुलबुल तरंग, "גלי הזמיר") או בנג'ו הודי הוא כלי מיתר הנפוץ בהודו.

הכלי מורכב משתי מערכות מיתרים, אחת להשמעת צליל קבוע (drone) ואחת של מיתרים מלודיים, המשמשים לביצוע הנגינה. המיתרים המלודיים בכלי מתוחים מתחת ללוח ובו קלידים, הדומים לקלידי פסנתר או, על פי רוב, למקשים של מכונת כתיבה. לחיצה על אחד הקלידים בעת פריטה על המיתרים המלודיים מניחה מעצור על המיתר (בדומה לאצבעו של הנגן בכלי קשת), ועל ידי כך מקצרת אותו ומשנה את גובה הצליל הנשמע.

המיתרים המלודיים מכוונים לרוב לאותו צליל, או באוקטבות, ואילו המיתרים ה"קבועים" מכוונים לרוב במרווח של פרימה או קווינטה ממיתרי המנגינה. כיוון שמיתרי ה-drone נשמעים לכל אורך הנגינה, פירוש הדבר הוא שאין אפשרות לבצע מודולציה (מעבר מסולם לסולם) במהלך הנגינה. ניתן לכוון את המיתרים המלודיים כך שכל אחד ישמיע צליל שונה (כלומר, לא באוניסון או אוקטבות בלבד), וכך לאפשר מגוון צלילי רב יותר, אך דבר זה דורש מיומנות רבה בנגינה. הבולבול טרנג משמש על פי רוב לליווי זמרה.

הגרסה ההודית לכלי מכונה לעיתים "בנג'ו הודי". כלי נגינה דומה הנפוץ ביפן נקרא טאישוגוטו (大正琴).

לעיתים נעשה שימוש בכלי גם במוזיקה מערבית, למשל בקרב אמני ג'אז שונים. בישראל ידוע הכלי בתור כלי הנגינה האקזוטי שבו השתמשה אהובה עוזרי, שבשנת 1968 למדה לנגן בו ממוזיקאי הודי יחזקאל מזגאוקר.[1] ניתן לשמוע את עוזרי מנגנת בכלי, בין היתר, בשירם של הדג נחש "שירת הסטיקר", בשיר "האיש ההוא" שכתבה ליהודית רביץ, בשיר של אתניקס "קלמנסי", בשירה של קרן פלס "רק אלוהים ישפוט אותי" וגם בשירה שלה "אמי אמי".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בולבול טרנג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לגעת ברוח עם אהובה עוזרי, בערוץ היוטיוב של רשות השידור (דקה 11:08)