בדיקות תוכנה למכשירים ניידים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בדיקות תוכנה על מכשירים ניידים נועדו על מנת לוודא כי היישום או אתר האינטרנט מתאימים לשימוש במכשירים ניידים, כגון טלפונים חכמים ומחשבי לוח.

הקדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם נמצא במעבר מסביבה של מחשבים אישיים לסביבה של מכשירים ניידים. לכן, כל ארגון הנותן שירות עסקי באמצעות מכשירים ניידים, וכן המפתחים עצמם צריכים לוודא את התאמת האתרים או היישומים למכשירים ניידים.

אתגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתגר המרכזי העומד בפני הבודק הוא ריבוי מערכות ההפעלה והמכשירים הסלולריים הקיימים, המחייבים בדיקות תאימות לכל סביבה וסביבה. כאשר מדובר ביישומים, על התוכנה להיות מותאמת למערכת הפעלה מסוימת ועל המתכנתים העובדים על פיתוח היישום מוטל כבר בשלבים הראשונים של הפיתוח לעבוד לפי הדרישות של מערכת ההפעלה שנבחרה. לכן במקרים אלו אתגר הבדיקה מצומצם למכשירים השונים של מערכת ההפעלה עבורה פותח היישום. אתרי אינטרנט ניתנים לפיתוח חוצה-פלטפורמות ולכן הבדיקות עבורם יהיו בכמה מערכות הפעלה. בנוסף, מסכי מכשירים ניידים קטנים יותר ממסכי מחשב ולכן מחייבים ממשק נוח ובעיקר ניווט קל בין הדפים. במכשירים ניידים בדרך כלל גם כוח המעבד, רוחב הפס והזיכרון קטנים יותר בהשוואה למחשבים אישיים.

בדיקות תאימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמיית אתר כפי שיראה במכשיר אייפון, באמצעות אפליקציית iPhoney

כאמור, האתגר הגדול ביותר המייחד את עולם בדיקות המכשירים הניידים, הוא ההיצע הרב של המכשירים הקיימים ומערכות ההפעלה המותקנות עליהם.

מערכות ההפעלה הנפוצות ביותר הן:

ישנם כלים רבים בשוק, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום, המאפשרים סימולציה של התוכנה או האתר במערכות ההפעלה השונות. באמצעותם, ניתן לראות מבעוד מועד כיצד התוכנה או האתר פועלים ונראים במערכות הפעלה שונות, בחומרה שונה ובגודלי מסך שונים. כמו כן, ישנן מעבדות המחזיקות מבחר רב של מכשירים בהן ניתן להשלים את בדיקת התאימות.

התאמת הממשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

התאמת אפליקציה לסביבת הסלולר

קיימים מאמרים ומדריכים רבים המתארים בניית ממשק משתמש עבור יישומים ואתרים המיועדים למחשבים אישיים, בעוד שהמחקר על תחום עיצוב הממשק למכשירים ניידים חדש יחסית ולוקה בחסר. במאמרו של בן שניידרמן, "שמונה כללי הזהב לתכנון ממשק", מוצגים כללים בסיסיים לעיצוב ממשק למחשבים אישיים, אשר יכולים להוות נקודת פתיחה לכללים לעיצוב אתרים עבור מכשירים ניידים.

שמונת כללי הזהב לתכנון ממשק
  1. אפשר למשתמשים מיומנים להשתמש בקיצורי דרך.
  2. הצע משוב אינפורמטיבי.
  3. עצב דיאלוגים סגורים.
  4. אפשר יכולת שליטה פנימית על ידי משתמשים מנוסים.
  5. שאף לאחידות.
  6. אפשר יכולת חזרה (הפיכות).
  7. הצע מניעת טעויות וטיפול בבעיות פשוטות.
  8. הפחת העומס על הזיכרון לטווח הקצר.

ארבעת הכללים הראשונים תקפים ללא שינויים גם עבור מכשירים ניידים: השימוש בקיצורי דרך הכרחי ביותר בעולם המכשירים הניידים, שכן המשתמש שואף לצמצם ככל האפשר את מספר הפעולות שהוא מבצע ולהגיע לתוצאה הרצויה בזמן המזערי. כמו כן, קבלת משוב על הפעולות שהמשתמש ביצע, הגדרת מבנה הפעולות כך שתהיה התחלה, אמצע וסוף, והרגשה כי המשתמש הוא זה ששולט ביישום ולא להפך, הכרחיים הן לעבודה מול מחשב והן לעבודה במכשיר נייד. ארבעת הכללים האחרונים דורשים שינויים על מנת להתאים לעולם המכשירים הניידים.

אחידות
במכשירים ניידים לאחידות יש מימד נוסף שיש לתת עליו את הדעת. ייתכן כי משתמש ירצה להשתמש ביישום לסירוגין במחשב האישי ובמכשיר הנייד שלו. ייתכן כי יישומים מסוימים יעבדו במחשב ולא במכשיר הנייד, עקב אי תמיכה בתוכנות מסוימות. לדוגמה, משתמש מבקש לקרוא מסמך מסוג מסוים במחשב שלו ולאחר מכן להעבירו למכשיר הנייד על מנת להמשיך ולקרוא אותו. אולם, המכשיר הנייד לא בהכרח תומך בקריאת מסמך מסוג זה.
יכולת ביטול פעולה
קשה יותר ליישם זאת במכשירים ניידים, בגלל זיכרון קטן יותר וכוח עיבוד חלש יותר בהשוואה למחשבים אישיים. בגלל מגבלות הזיכרון מוגבלת היכולת לזכור את מצבי המערכת לפני הפעולות האחרונות.
הצעת מניעת טעויות וטיפול בבעיות פשוטות
יש להתייחס גם לצד הפיזי של מכשירים ניידים. במכשירים ניידים עולה הסבירות לטעויות הנגרמות מהקשה לא נכונה, בגלל הקרבה הפיזית של המקשים (הפיזיים או מקשי המגע).
הפחתת העומס על הזיכרון לטווח הקצר
שימוש במכשיר נייד חושף ליותר הסחות דעת מאשר שימוש במחשב אישי. ייתכן כי השימוש במכשיר נייד נעשה לצד שלל פעולות אחרות ולעיתים אף אינו העיסוק המרכזי (כמו בזמן הליכה למשל). לכן, הפעולות צריכות להיות פשוטות וללא העמסת פרטים מיותרים על המשתמש.

בדיקות נגישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרים שנבדקו ונמצאו נגישים ממחשבים אישיים, אינם בהכרח נגישים גם ממכשירים ניידים. התקן לנגישות אתרים למכשירים ניידים נוסח על ידי קהילת W3C אשר מובילה קווים מנחים לנגישות באינטרנט. על מנת לבדוק אם אתר הוא נגיש למכשירים ניידים (Mobile Friendly), ניתן להשתמש בשירות החינמי של הקהיליה. בין בדיקות הנגישות, נבדק האם האתר עומד במגבלות נפח העמוד המרבי, המצאות טבלאות מקוננות ועוד.

צריכת סוללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להבדיל ממחשבים אישיים, למכשירים ניידים יש סוללה מוגבלת ולכן חשוב לשים לב כי היישום חסכני בצריכת החשמל מן הסוללה. על מנת לתמוך בבדיקה זו, ניתן להשתמש בכלים אשר ממפים את אחוז צריכת הסוללה עבור כל יישום בנפרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]