בבון זנוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבבון זנוב
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: קופים בעלי זנב
סוג: תרופיתקוס
מין: בבון זנוב
שם מדעי
Theropithecus gelada
ראפל, 1835
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בַּבּוּן זָנוּב[2] או בבון זהוב או ג'לדה (שם מדעי: Theropithecus gelada) הוא מין של קוף ממשפחת קופים בעלי זנב, והוא המין היחיד ששרד בסוג תרופיתקוס (Theropithecus), החי ברמת אתיופיה והרי סימן הגבוהים יחד עם פאונה של חיות נדירות כמו זאב אתיופי ויעל אתיופי.

למרות השם בבון הוא לא שייך לסוג זה וקיימת מחלוקת על קרבתו למיני הבבון.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבבון הזנוב ניכר בשיער הארוך המכסה את כתפיו וידיו, וכן בשיער הארוך שלצידי פניו. צבע פרוותו חום ושחור, ובחזהו יש אזור נטול שערות שצבעו אדום, הבולט במיוחד בזכרים. חלקי גופו התחתונים מכוסים פרווה שצבעה אפור.

אורך ממוצע של בבון זנוב הוא 30 - 50 ס"מ ומשקלו 11 - 18.5 ק"ג. הוא ניצוד על ידי זאב אתיופי, תנים ונמרים ואוכל בעיקר עשבים ועלים. בעת התגוננות, מסוגל הבבון הזנוב לזרוק אבנים על טורפיו וכן לגלגל גושי סלע במדרונות ההרים. בניגוד לשאר הקופים הם ניזונים מרעייה ומבלים שעות במרעה. לעיתים יאכלו גם פירות, זרעים וחרקים.

בבון זנוב חי ברמות אתיופיה והרי סימיאן בגבהי 1,800 - 4,400 מטר ונח בצוקים שבמורדות ההרים. הבבון הזנוב מעדיף אזורים קרירים בהרים מאשר צחיחים ויבשים.

עד השנים האחרונות היה הבבון הזנוב נדיר יחסית בגני חיות. כיום מצליחים לגדלו בכלובים יחד עם קופים בעלי זנב אחרים, אולם רבייתם בשבי נדירה.

למרות שהבבונים הזנובים אינם מאוימים, שומרים עליהם מחקלאים שעלולים לירות בהם אם יזיקו לגידול ולגדר את אזורי המרעה שלהם. מכיוון שהם חיות אנדמיות הסיכון של המין גבוה ולכן נוקטים אמצעים לשמירה על המין.

אורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופי הג'ילדה חיים בלהקות. בכל להקה יש מנהיג זכר ומספר נקבות. לפעמים יש זכר נוסף. הזכר המנהיג הוא היחיד המקיים יחסי מין עם נקבות הלהקה להולדת גורים. זכרים ללא להקה מסתובבים ביחד בקבוצות. זכרים אחרים מנסים לתפוס את מקומו של הזכר. הזכר המנהיג צריך להגן על מעמדו. לפעמים באמצעות הדגמת כוחו הפיזי, למשל בהקדמת המתחרה בתחרות ריצה. לפעמים נדרש מאבק מול המתחרה. הזכר השולט זקוק גם לתמיכת הנקבות שבלהקתו כנגד מתחרים. הנקבות יכולות לבחור לתמוך בו או לתמוך במתחרה. כאשר הוא מנוצח הוא מסולק מהלהקה[3].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בבון זנוב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]