באיג'יו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באיג'יו
白酒
מוצא הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בָּאיְגְ'יוסינית: , פין-יין: báijiǔ, מילולית: "יין לבן" או "יין שקוף") הוא שמה של משפחה של משקאות חריפים מזוקקים שמקורם בסין. כל סגנונות המשקאות המזוקקים שמקורם בסין מכונים באיג'יו, ולכן קבוצה זו של משקאות קשה לאפיון.[1] קאוליאנג

כמו כל המשקאות המזוקקים, יצור הבאיג'יו מתחיל בתסיסה כהלית של פחמימה ולאחר מכן זיקוק נוזלי התסיסה כדי להגדיל את ריכוז האתנול. השמר המשמש להתססת באיג'יו מכונה בסינית צ'וּ (סינית: 麹, פין-יין: ), ואותו שמר משמש גם להתססת רוטב סויה וחואנגג'יו. סוג הבאיג'יו הנפוץ ביותר נקרא קאוֹליאנְג ומותסס מדורה, אך ישנם גם סגנונות באיג'יו המותססים מאורז, חיטה, שעורה ודוחן. לאחר התסיסה המשקה מזוקק ונמהל, ומבוקבק כשהוא מכיל 35%-60% אלכוהול בנפח.

אופן הגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסין לרוב מגישים את הבאיג'יו כשהוא חם או בטמפרטורת חדר בבקבוק חרס קטן. את המשקה הם מוזגים לכוסות קטנות. את הבאיג'יו ניתן לקנות בערכה הכוללת בקבוק, ערכת חימום וכוסות שתייה. אופן שתייתו של הבאיג'יו דומה מאוד לשל הוודקה, בכוסות קטנות לרוב בזמן ארוחה.

בשנים האחרונות החלו גם להגיש קוקטיילים המכילים באיג'יו, בעיקר בסין ובארצות הברית.

סגנונות נפוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם אין ספור סגנונות של באיג'יו בסין, אך ישנם ארבע קטגוריות שנחשבות מרכזיות בתרבות השתייה הסינית.

  • באיג'יו בעל ארומה קלילה- סגנון זה נהוג בצפון מזרח סין ומאופיין בעפיצות המזכירה ג'ין וטעם עדין. הקאוליאנג, שהוא הסגנון הנפוץ ביותר של באיג'יו, משתייך לקטגוריה זו. הוא נפוץ בכל רחבי מזרח אסיה, אך אהוד במיוחד בטאיוואן.[2]
  • באיג'יו בעל ארומה חזקה- מקורו בסצ'ואן, הוא מאופיין בריח פירותי וטעם מורכב ונהוג לשלבו בארוחות בהם אוכלים אוכל חריף, כנהוג במטבח הסצ'ואני. זהו הסוג הפופולרי ביותר בסין, ונהוג להשוות אותו לרום ג'מייקני.
  • באיג'יו בעל ארומה של רוטב- סגנון זה הוא הסגנון הייחודי ביותר ואינו דומה למשקאות מזוקקים אחרים. הוא בעל ריח עוצמתי וטעם אומאמי מורגש. העיר מאוטאי במחוז גוויג'ואו מפורסמת ביצור משקה זה, ולכן הוא לעיתים נקרא על שמה.
  • באיג'יו בעל ארומה של אורז - סגנון זה נהוג בדרום מזרח סין ומזכיר סוג'ו. הוא נחשב עדין וחלק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באיג'יו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Baijiu: China’s Most Feared and Loved Drink with a 5,000 Year Old History - Drink China (E2), נבדק ב-2022-07-28
  2. ^ Taiwan's Food and Drink | Life of Taiwan Tours, Life of Taiwan (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא משקאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.