אשלי ג'אד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אשלי ג'אד
Ashley Judd
ג'אד, 2014
ג'אד, 2014
לידה 19 באפריל 1968 (בת 56)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Ashley Tyler Ciminella עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1991
מקום לימודים
בן או בת זוג Dario Franchitti (12 בדצמבר 200129 בינואר 2013) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://ashleyjudd.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשלי ג'אדאנגלית: Ashley Judd; נולדה ב-19 באפריל 1968) היא שחקנית קולנוע ופעילה פוליטית אמריקאית מועמדת שני פרסי גלובוס הזהב ושני פרסי אמי. התפרסמה בזכות תפקידיה בסרטים "סיכון כפול" ,"יום ולילה", ו"פיית השיניים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשם אשלי טיילר סימינלה (Ashley Tyler Ciminella) בלוס אנג'לס, קליפורניה שבארצות הברית, למשפחה מרקע נוצרי. אמה היא זמרת הקאנטרי נעמי ג'אד, ואביה הוא מייקל סימינלה. אחותה וינונה ג'אד גם היא זמרת קאנטרי. ג'אד היא קרובת משפחה רחוקה של השחקנים אנדרו ואליזבת שו. לאחר גירושיי הורייה עברה ג'אד עם אמה ואחותה לקנטקי .

בשל קשיי הסתגלות נאלצה ג'אד לעבור כ-13 בתי ספר לפני שהתקבלה לאוניברסיטת קנטקי, שם למדה בין השאר תיאטרון וצרפתית. לאחר שסיימה את לימודייה ללא תואר עברה ג'אד להוליווד כדי ללמוד ולפתח קריירת משחק. ב-2007 השלימה ג'אד באיחור של 17 שנים את התואר שלה בצרפתית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 הופיעה בשני פרקים של הסדרה מסע בין כוכבים: הדור הבא ואז קיבלה את תפקידה הראשון בסדרת הדרמה "אחיות" שם הופיעה במשך שתי עונות. ג'אד צלחה את האודישן הקולנועי הראשון שלה לתפקיד ראשי ב-1993 ושיחקה את הנערה רובי בדרמה "רובי בגן עדן", הופעה עלייה זכתה ג'אד בפרס אינדפנדנט ספיריט. לאחר שנחשפה לראשונה בתפקיד ראשי קיבלה ג'אד תפקידי משנה בסרט הפשע "היט" (1995) בתור שרלין אשתו של הפושע כריס שירליס (ואל קילמר), בקומדיה "עישון" (1995) ובדרמה המשפטית "עת להרוג" (1996) בתור קרלה אשתו של עורך הדין ג'ק בריג'נס (מתיו מקונוהיי).

בשנת 1996 ג'אד שיחקה את נורמה ג'יין לצידה של זוכת האוסקר מירה סורבינו בהפקה הטלוויזיונית של הHBO "נורמה ג'יין ומרילין" והועמדה לפרס אמי ולפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה או סרט.

בשנת 1998 שיחקה בסרט הדרמה "סיימון בירץ'" בדמות אמו של הילד ג'ו ונוטוורת' (ג'וזף מאזלו). בשנת 1999 הופיעה במותחן שובר הקופות "סיכון כפול" לצידו של טומי לי ג'ונס בתפקיד אליזבת פרנסוס המואשמת ברצח בעלה.

בשנת 2000 הופיעה לצידה של נטלי פורטמן בקומדיה "מפתח הלב" ובשנת 2001 הופיעה לצידו של יו ג'קמן בקומדיה "מישהו כמוך". בשנת 2002 ג'אד שיחקה את הצלמת האיטלקייה טינה מודוטי בדרמה הביוגרפית "פרידה".

ג'אד שיתפה פעולה עם זוכה האוסקר מורגן פרימן בשלושה סרטים "חתום בנשיקה" (1997) בתור החטופה קייט מקת'ירן, "זהות שאולה" (2002) בתור עורכת הדין קלייר קובליק ובסרט "סיפורו של דולפין" (2011).

בשנת 2004 ג'אד קיבלה מועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בסרט קומדיה או מוזיקלי על הופעתה בתפקיד לינדה לי תומאס, אשתו של המלחין קול פורטר (קווין קליין) בדרמה המוזיקלית "לילה ויום".

בשנת 2007 גילמה את הדמות הראשית בסרט האימה "באג". בשנת 2010 שיחקה בפנטזיה הקומית "פיית השיניים" בתור קרלי חברתו של שחקן ההוקי דרק תומפסון "פיית השיניים" (דוויין ג'ונסון).

בשנת 2012 שיחקה בתפקיד ראשי בסדרה "היעלמות" (Missing) כבקה (רבקה) וינסטון, הנשאבת לעברה כסוכנת CIA עקב היעלמותו של בנה מייקל, ועל תפקידה קיבלה מועמדות לפרס אמי לשחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה או סרט.

בשנת 2016 שיחקה בסרט הקומי "החופשה הראשונה" לצידם של זואי דויטש, דמיאן ביצ'יר ורנדי קוטור.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 2001–2013 הייתה ג'אד נשואה לנהג המרוצים הסקוטי דריו פרנצ'יטי, הם נישאו בטקס בטירה בסקוטלנד והעבירו את זמנם בין סקוטלנד לחווה שלהם שבעיר פרנקלין, טנסי. ג'אד שהתה במרכז טיפולים מיוחד בטקסס במשך למעלה מחודש בשל בעיות דיכאון, התבודדות וחוסר שינה, באותו המוסד שהתה גם אחותה של ג'אד שסבלה מבעיות אכילה. ג'אד קיבלה תואר של כבוד ממכללת אוניון והוציאה ב-2010 תואר במנהל ציבורי מבית הספר לממשל ע"ש ג'ון פ. קנדי שבאוניברסיטת הרווארד. ג'אד היא גם פעילה הומניטרית הפועלת ודוברת להעלאת מודעות מחלת האיידס ברחבי העולם, ביקרה במקומות התחלואה הקשים ביותר לרבות במדינות אפריקה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשלי ג'אד בוויקישיתוף