ארמיית קנטקי (קונפדרציה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמיית קנטקי
פרטים
מדינה קונפדרציית המדינות של אמריקה
שיוך צבא הקונפדרציה
סוג ארמייה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 25 באוגוסט 186220 בנובמבר 1862 (12 שבועות ו־4 ימים)
מקים היחידה אדמונד קירבי סמית'
מלחמות מלחמת האזרחים האמריקנית
נתוני היחידה
כוח אדם כ-21,000
פיקוד
מפקדים אדמונד קירבי סמית'

ארמיית קנטקיאנגלית: Confederate Army of Kentucky) היה שמה של יחידה צבאית שהשתייכה לצבא הקונפדרציה בזמן מלחמת האזרחים האמריקנית.

השם "ארמיית קנטקי" ניתן באוגוסט 1862 לכוחות שכונסו יחדיו לצורך הפלישה לקנטקי על ידי מייג'ור גנרל אדמונד קירבי סמית', ששימש כמפקד הארמייה.

כוח האדם נלקח מתוך הפיקוד המרחבי של מזרח טנסי בראשות קירבי סמית', שנוצר בפברואר 1862, ומתוך ארמיית מיסיסיפי, כתוצאה מבקשתו של קירבי סמית' לתגבורת נוספת ממפקדה של האחרונה, מייג'ור גנרל ברקסטון בראג. ב-21 באוגוסט נתן קירבי סמית' ליחידה את השם "ארמיית מזרח טנסי" וחמישה ימים לאחר מכן קיבלה הארמייה את שמה הנוכחי[1].

ארמיית קנטקי הורכבה מארבע דיוויזיות חיל רגלים ומשתי חטיבות חיל פרשים מוקטנות. שתיים מהדיוויזיות, בפיקודם של הגנרלים הנרי הית' וקרטר סטיבנסון נלקחו ממזרח טנסי ושתי הנוספות, בפיקודם של פטריק קליבורן ותומאס צ'רצ'יל הגיעו כתגבורת מארמיית מיסיסיפי. על חטיבות הפרשים פיקדו הקולונלים ג'ון ס. סקוט וג'ון מורגן.

קנטקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלישה לקנטקי, שהחלה ב-14 באוגוסט כחלק ממאמץ התקפי רחב יותר של הקונפדרציה בחזית המערב, תוכננה על ידי קירבי סמית' בשיתוף עם בראג. במסגרת ההסכם ביניהם חוזקה הארמייה בשתי דיוויזיות מתוך צבאו של בראג לצורך פעולה מקדימה כנגד כוחות צבא האיחוד, בפיקודו של בריגדיר גנרל ג'ורג' וו. מורגן, שהחזיקו במעבר ההרים האסטרטגי בהרי קמברלנד, המפריד בין קנטקי לטנסי, בו החזיקו מאז ה-18 ביוני[2].

במקום לתקוף ישירות, בחר קירבי סמית' לעקוף את מעבר קמברלנד ולנוע בנתיב הררי בעל עבירות קשה סביבו, ובכך ליצור איום על קווי האספקה של הכוח המחזיק במעבר ולאלצו לסגת ללא קרב. במקביל, נשלחו הפרשים של מורגן לפשוט על קו מסילת הברזל אשר חיבר בין לואיוויל לנאשוויל כדי לשבש העברת תגבורת לקנטקי[3][4]. לאחר מסע מפרך, הגיעה הארמייה לבארבורוויל (Barbourvile) ב-18 באוגוסט, סובלת מאספקה מדולדלת, אוכלוסייה מקומית עוינת ועם קשר רופף לאזורי העורף בטנסי. כתוצאה מכך החליט קירבי סמית' לנוע קדימה אל תוך הבלוגראס עשיר המשאבים של קנטקי. הדיוויזיה של סטיבנסון הושארה מול מעבר קמברלנד, תוך כוונה להשתלט עליו אם יחליט מורגן להיכנע או לסגת[5]. התמרון הצליח, וכוחות צבא האיחוד נטשו לבסוף את מעבר קמברלנד ב-16 בספטמבר, לאחר שהאספקה שלהם אזלה, ונעו בנתיב הררי דרך מזרח קנטקי לאוהיו[6].

כוח החוד של הארמייה, חטיבת הפרשים בפיקודו של סקוט, נעה קדימה במהירות לפני הכוח העיקרי, כבשה את לונדון ב-17 באוגוסט, הניסה את כוחות האיחוד מביג היל ב-23 בחודש ופתחה בכך את הדרך לעבר ריצ'מונד. באותו זמן יצאה מלקסינגטון ארמיית קנטקי של צבא האיחוד, שהוקמה רק ימים ספורים קודם לכן, לעבר ריצ'מונד. לאחר התכתשות קצרה בין פרשי הקונפדרציה לכוחות האיחוד דרומית לריצ'מונד ב-29 באוגוסט, נסוגו הפרשים והמתינו להגעת הכוח העיקרי של הארמייה[7][8].

ב-30 באוגוסט נערך קרב ריצ'מונד בין שתי הארמיות. ארמיית קנטקי של הקונפדרציה נהנתה מניסיונם הקרבי של חייליה, שחלקם לקחו חלק בקרב שילה ומשדרת פיקוד מוכשרת, בעוד שלמרבית חיילי ומפקדי ארמיית קנטקי של האיחוד, שגויסו בחיפזון זמן קצר קודם לכן בניסיון להגן על המדינה, היה ניסיון קרבי דל. הקרב הסתיים בניצחון מוחץ של הקונפדרציה[9].

הארמייה כבשה ללא התנגדות את לקסינגטון ואת בירת קנטקי, פרנקפורט. כוחות הארמייה פוצלו ליחידות משנה אשר הופעלו לצורכי בזיזת מזון, כלי נשק, בהמות ואף בגדים ונעליים ממחסני האספקה של צבא האיחוד ומהתושבים המקומיים. בד-בבד נעשה ניסיון להתקדם אל נהר אוהיו כדי לאיים על סינסינטי. הפיזור הרב של כוחות הארמייה מנע פעולה תכליתית ולא נערכו קרבות גדולים נוספים.

הדיוויזיה של קליבורן שבה לארמיית המיסיסיפי ונטלה חלק בקרב פריוויל ב-8 באוקטובר, אך כוחות הארמייה האחרים נותרו בסביבות לקסינגטון ועסקו בעיקר בהגנה על העגלות שהובילו אספקה למחנה דיק רובינסון. ב-9 באוקטובר שולבה ארמיית קנטקי בתוך ארמיית מיסיסיפי וכונתה קורפוס קירבי סמית'[10][1].

בראג נוכח לדעת שהכוח המאוחד קטן מידי להחזקת המדינה, והארמייה נסוגה בחזרה לטנסי דרך מעבר קמברלנד, תוך נשיאת השלל שנלקח מהבלוגראס בשיירת עגלות ארוכה. על אף הכישלון במערכה על קנטקי, הצליחה הארמייה לצבור אספקה חיונית שאפשרה את המשך הלחימה של כוחות הקונפדרציה בחזית המערבית.

לאחר הנסיגה מקנטקי מונה קירבי סמית' ב-14 בינואר 1863 לראש הפיקוד המרחבי של עבר-המיסיסיפי (Department of Trans-Mississippi). כחודשיים קודם לכן, ב-20 בנובמבר 1862, כבר התמזגו כוחותיו לתוך ארמיית טנסי בפיקודו של בראג.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Brown, Kent Masterson. The Civil War in Kentucky: battle for the Bluegrass State. Da Capo Press, 2000. ISBN 1882810473
  • Eicher, David J. The Longest Night: A Military History of the Civil War. Simon and Schuster, 2001. ISBN 9780743218467
  • Eicher, John H., Eicher, David J. Civil War High Commands. Stanford, CA: Stanford University Press, 2001. ISBN 0-8047-3641-3.
  • Parks, Joseph Howard. General Edmund Kirby Smith, C.S.A.. Southern biography series. LSU Press, 1992. ISBN 0807118001
  • Woodworth, Steven E. (FRW), Bergeron, Arthur W., Hewitt, Lawrence L. Confederate Generals in the Western Theater, Vol. 3: Essays on America's Civil War. Univ. of Tennessee Press, 2011. ISBN 1572337532

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Woodworth, עמוד 279
  2. ^ Parks, עמודים 188–189, 200-202
  3. ^ Eicher, עמוד 313
  4. ^ Parks, עמוד 208
  5. ^ Parks, עמודים 204-210
  6. ^ Parks, עמוד 227
  7. ^ Brown, עמודים 109-112
  8. ^ Parks, עמוד 210-211
  9. ^ Parks, עמודים 212-217
  10. ^ Eicher, David & John, עמודים 887, 994