ארכיפ קוינג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארכיפ קוינג'י
Архип Иванович Куинджи
לידה 27 בינואר 1841
היישוב קאראביובקה, אוייזש מריופול, פלך יקטרינוסלב, אוקראינה, אז באימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 ביולי 1910 (בגיל 69)
סנקט פטרבורג, רוסיה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית עלמין סמולנסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה הקיסרית לאמנויות (1868) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1862
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי איוואן שישקין עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ארכיפ קוינג'י, דיוקן של וסנצוב

ארכיפּ איוואנוביץ' קוינג'יאוקראינית: Архип Іванович Куїнджі;‏ 15 בינואר 184211 ביולי 1910[1]), צייר אוקראיני ממוצא יווני, שבלט בציורי נוף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוינג'י נולד ב-1841 ביישוב קאראסיובקה על יד מריאופול שבאוקראינה) למשפחת סנדלר ממוצא יווני. מועד לידתו אינו ברור, וקיימות גרסאות לפיהן הוא נולד בשנת 1841 או בשנת 1843. בידיו היו שלושה דרכונים ובהם שנת לידה שונה. הוריו נפטרו בהיותו ילד, ולכן היה צריך לעבוד בעבודות מזדמנות שונות לפרנסתו. הוא לא הלך לבית ספר, ולמד אצל מורה יווני. כבר מגיל צעיר אהב לצייר, וניצל לצורך כך כל פיסת נייר. בשנים 1860-1865 עבד קוינג'י בסטודיו לצילום בטגנרוג (עיר על שפת ים אזוב כ-70 ק"מ מרוסטוב על הדון). בשנת 1865, לפי המלצות קרובי משפחה שהכירו את איוון אייווזובסקי, הוא נסע לפאודוסיה. (עיר בחצי האי קרים), אך לא התקבל יפה אצל הצייר הידוע ולאחר מספר חודשים קוינג'י חזר לטגנרוג.

בשנת 1866 קוינג'י נסע לסנקט פטרבורג ברוסיה וניסה להתקבל לאקדמיה לציור, אך ללא הצלחה. הסיבה העיקרית לכך הייתה בכך שלקוינג'י לא הייתה שום השכלה פורמלית והוא לא היה יכול לעבור בחינות בנושאים כלליים. לאחר שהציג באחת התערוכות את הציור שלו, הוא התקבל לאקדמיה תוך הסכמת הנהלה לבחון אותו רק בנושאי ציור. קוינג'י סיים את לימודיו בשנת 1872. כבר בשנת 1873 הוא קיבל מדליות על ציוריו בתערוכות בלונדון ובווינה. החל משנת 1874 החל להציג את עבודותיו במסגרת תערוכות של "הנודדים", ובשנת 1877 התקבל כחבר בארגון זה. במשך מספר שנים השתתף בתערוכות ה"נודדים" באופן קבוע.

בשנת 1880 אורגנה לו תערוכת ציור אחד "ליל ירח על הדנייפר". התערוכה נחלה הצלחה בלתי רגילה. בשנת 1882 אורגנה תערוכה אחרונה של ציוריו. משנה זו קוינג'י לא היה מוכן להציג את ציוריו באף תערוכה. יחד עם זאת, הוא המשיך בציורי נוף. ציורים רבים מאותה תקופה נחשפו לאחר מותו.

בשנים 1894-1897 הוא היה מורה לציור באקדמיה לציור בה למד. ניקולאוס הימונאס, וילהלמס פורוויטיס וארקדי רילוב היו בין תלמידיו. קוינג'י פוטר מהאקדמיה עקב תמיכתו בהפגנות סטודנטים נגד המשטר.

בשנת 1901, לאחר כשני עשורים, הציג קוינג'י בפני חבריו ציור נוסף שלו, "ישו בגת שמנים".

בשנת 1904 תרם קוינג'י לאקדמיה לציור 100 אלף רובל להענקת 24 מלגות כל שנה. בשנת 1909 הוא תרם את כל הונו להקמת ארגון הציירים באחוזתו בחצי האי קרים. ארגון זה פעל עד לשנת 1930.

קוינג'י מת מדלקת ריאות בשנת 1910 בסנקט פטרבורג.

רוב יצירותיו רוכזו במוזיאון הרוסי ובגלריית טרטיאקוב.

עבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארכיפ קוינג'י בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המועדים לפי הלוח היוליאני המקובלים ברוסיה בתקופת חייו