אריק סיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק סיני
אריק סיני בהופעה, 2016
אריק סיני בהופעה, 2016
לידה 29 ביוני 1949 (בן 74)
ישראלישראל קריית ביאליק, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1968
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול בס
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.aricsinai.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אריק סיני (רביעי מימין) מופיע עם להקת גולני בשנת 1969

אריק סיני (נולד ב-29 ביוני 1949) הוא זמר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיני (במקור, "יסני") נולד בקריית ביאליק, בן להורים ניצולי שואה. אחיו התאום נפטר בלידה. את שירותו הצבאי החל בחטיבת גולני, עבר קורס חובשים קרביים ושירת בסיירת אגוז. לאחר מכן שירת במסגרת צוות הווי גולני וצוות הווי סיני. במלחמת יום הכיפורים גויס למילואים ושירת כחובש בחטיבת השריון 679.

בשנות השבעים השתתף סיני במספר להקות. לפרסומו הראשון זכה סיני כשהוציא לרדיו בנובמבר 1977, את תקליט השדרים הראשון שלו "שיר פרידה", שכתב והלחין שלמה ארצי, וזכה להצלחה. במצעד השנתי תשל"ח (1978) דורג השיר במקום ה-9.

במאי 1978 הוציא תקליט שדרים שני שנשא את השם "שכח אותי אמרת", שגם אותו כתב והלחין ארצי. השיר זכה להצלחה נאה, ודורג במקום ה-20 במצעד השנתי תשל"ח (1978) של רשת ג'. את שני השירים הללו עיבד אילן גלבוע.

בתחילת 1979 יצא תקליט השדרים השלישי של סיני, "לא יכולתי להגיד" שאף הוא נכתב והולחן על ידי ארצי. עוד באותה שנה, הקליט לפסקול הסרט "דיזנגוף 99" את השיר "רוק באור ירוק" (מילים: תלמה אליגון-רוז, לחן: בני נגרי). בקיץ 1979 הוציא לרדיו לראשונה שיר שכתב והלחין בעצמו בשם "עד שייגמר" בעיבודו של יאיר שרגאי.

כוכב שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1980 הוציא סיני את אלבומו הראשון, "אריק סיני". את שירי האלבום עיבדו מתי כספי, יאיר שרגאי, אילן גלבוע ודוד קריבושי. בין שירי האלבום בלט הלהיט "דרך הכורכר" שכתב יעקב גלעד והלחינה קורין אלאל. באלבום נכללו גם כל שלושת השירים שכתב והלחין לו שלמה ארצי[1], כמו גם השירים "מסתובב ושר" שכתב יאיר שרגאי והלחין גרי אקשטיין, "כמו לפני שנים" שכתב יעקב גלעד והלחינה יהודית רביץ שאותו שר בפסטיבל הזמר והפזמון, שהתקיים במרץ של אותה שנה, וגרסה מחודשת לשיר "גן השקמים".

באוגוסט 1981 הוציא סיני את אלבומו השני, "צל כבד", שעיבד והפיק מוזיקלית מתי כספי. גם אלבום זה כלל מספר שירים מצליחים, ובהם "סיבה טובה" שהלחין כספי למילים של אהוד מנור, "אם אתה בסביבה" (העיירה שלי) שכתב והלחין יצחק קלפטר, "בשעה שכזאת" של יעקב גלעד וגרי אקשטיין ו"שובי שובי לפרדס" שהלחינה יהודית רביץ למילים של מאיר ויזלטיר. כמו כן נכללו באלבום שני שירים של ג'ניס איאן שתרגם לעברית יעקב גלעד, "Shadows on the Sun" שתורגם כ"צל כבד" ו-"Love Made Another Beggar" שתורגם כ"כמו עני בפתח".

באפריל 1982 הוציא סיני את האלבום "שירים חוזרים", שהורכב כולו מגרסאות כיסוי לשירים עבריים ישנים, כ"ערב מול הגלעד", "פרח הלילך", "טיול לילי", "לי ולך", "הבתים שנגמרו ליד הים" ו"לא פעם בקיץ". האלבום הוקלט בהופעה חיה. כמו כן, באותה שנה כיכב סיני במחזמר על נושא תנ"כי, "אברהם אחד" שכתב דני ליטאי והלחין בני נגרי, בתור אברהם אבינו. המחזמר נכשל מסחרית, אך הצליח להוציא את הלהיט "הו מה יפית ארץ כנען" אותו ביצע. בסוף אותה שנה, הוציא את תקליט השדרים "הביתה" (מילים: לאה גולדברג, לחן: יצחק קלפטר, עיבוד: מתי כספי), שלא נכלל באף אחד מאלבומיו, אך זכה להצלחה ודורג במקום ה-26 במצעד הפזמונים השנתי תשמ"ג (1983) של רשת ג'.

בסוף 1983 יצא אלבומו של סיני "בסוף מעגל". סיני הקליט את האלבום בלונדון עם מוזיקאים אנגלים. לאלבום נכתבו שירים באנגלית והכוונה המקורית הייתה לפרסמו באנגלית, אך לבסוף הוא פורסם בעברית תוך שאת הגרסאות העבריות לשירים כתב יהונתן גפן. האלבום כלל את השירים המוכרים "ילד ירוק" ו"בסוף מעגל", אך לא זכה להצלחה כאלבומיו הקודמים של סיני. באותה שנה הוציא גם את תקליט השדרים "דברים", שהלחין למילים של עדית פאנק. השיר לא הופיע באף אחד מאלבומיו. באותה שנה גם הקליט עם חוה אלברשטיין גרסת כיסוי לשיר "שוב" שביצעו שמוליק קראוס וג'וזי כץ לאלבומה "נמל הבית"[2].

ב-1984 הקליט דואט נוסף עם חוה אלברשטיין, השיר "תן לי יד" (מילים: עלי מוהר, לחן: יוני רכטר), שהופיע באלבום של אלברשטיין, "אבק של כוכבים"[3] בדצמבר 1984 השתתף בפסטיבל שירי הילדים מספר 15 עם השיר "חתולים" (מילים: אהוד מנור, לחן: יהודית רביץ, עיבוד: גרי אקשטיין).

ב-1985 יצא סרט הקולנוע "שוברים" בהשתתפותו של סיני, שגם שר בסרט את השיר "אני אוהב אותי", וכן השתתף בשיר "אהבה הלילה"[4]. באותה שנה הוציא סיני את האלבום "שלום לך תקווה עצובה", בהפקתו המוזיקלית של גרי אקשטיין[5]. בין שיריו המוכרים היו "בת 17" (מילים: יואל לרנר, לחן: יצחק קלפטר) ו"היי גלית" (מילים ולחן: יואל לרנר). גם אלבום זה לא זכה להצלחה. כמו כן, השתתף בקדם-אירוויזיון של אותה שנה עם השיר "מילה ועוד מילה" (מילים: אהוד מנור, לחן: דודי רוזנטל, וקובי אושרת, עיבוד: קובי אושרת), עמו הגיע למקום הרביעי.

גם אלבומו הבא של סיני, "עכשיו", שיצא בסוף 1987, לא שיחזר את הצלחת אלבומיו הראשונים. את רוב שירי האלבום (שישה במספר) כתב והלחין יצחק קלפטר, ובהם "את". שירים מוכרים נוספים מהאלבום היו "עכשיו" שכתב דני רובס והלחין שאול בן אמיתי ו"אחת מהבוהמה" שכתב והלחין דני רובס[6]. באפריל אותה שנה השתתף בשנית בקדם אירוויזיון (ביחד עם להקת "ברור חיל") עם השיר "לחזור הביתה" (מילים ולחן: יגאל בשן, עיבוד: יורם צדוק).

בשנת 1988 ערך סיבוב הופעות משותף עם דני רובס[7].

באפריל 1989 הוציא סיני אלבום נוסף של גרסאות כיסוי לשירים ישנים, בשם "שירים חוזרים ב'". מתי כספי עיבד והפיק מוזיקלית את החידושים, וגם ניגן בפסנתר, גיטרה, בס, כלי הקשה ומפוחית.

לאור כישלון אלבומיו של סיני מאמצע שנות ה-80 החליט לבחור בלואי להב כמפיק אלבומו הבא[8], אך לוח הזמנים הצפוף של להב עיכב את הקלטת האלבום בשלוש שנים. תקליט שדרים ראשון יצאה בתחילת 1992[9], והאלבום, "שמועות על גשם", יצא במאי 1992. סיני עצמו השתתף בכתיבת חלק מהשירים, ובהם שיר הנושא (בשיתוף מיכה שטרית), שהיה הלהיט היחיד של האלבום. לואי להב, יאיר מיכאל, וירון בכר עיבדו את שירי האלבום, שלא נחל הצלחה. באלבום נכלל גם השיר "היא לא דומה", שכתב והלחין ארקדי דוכין והפך כעבור 9 שנים ללהיט בביצועו. לאחר צאת האלבום "שמועות על גשם" עבר סיני להתגורר בארצות הברית.

חזרה לישראל והמשך הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-90 חזר סיני לישראל, ובשנת 2002 הוציא סינגל ראשון לאחר עשר שנים, "מכור", שכתב והלחין עמיר לב. השיר זכה להצלחה, ונכלל באלבום אוסף של סיני שיצא באותה שנה. ביוני 2003 הוציא סיני אלבום אולפן ראשון לאחר 11 שנים, "נאהב עד שנמות", בהפקתו של אסף אמדורסקי. באלבום בלטו שיר הנושא וכן "מכור", ו"אור אדום כמו דם". האלבום סימן את חזרתו של סיני לבמה לאחר היעדרות ממושכת. בהקלטות האלבום השתתפו ג'וני שועלי, קרני פוסטל, יוסי פרץ, חברי מוניקה סקס בנגינה ושרון רוטר בקולות. באביב 2004 הוציא סיני סינגל משותף עם הזמרת שרון רוטר בשם "שלח לי גל". השיר, שנכתב על ידי עובדיה חממה ויוסי פרץ, הוקלט במסגרת פרויקט "דגל אורות התקווה" של עמותת עלם. בשנת 2006 הוציא סיני את הסינגל "תני לי סיבה", גרסת כיסוי לשירה של להקת בנזין.

בשנת 2007 החל סיני במופע של שירי הזמר הקנדי לאונרד כהן[10]. כעבור שנה השתתף בפרויקט המוזיקלי "עבודה עברית", שבו חידש את שירה של גלי עטרי משנת 1988 "רק אתמול" (עיבוד והפקה מוזיקלית: שמוליק נויפלד). בשנת 2009 יצא השיר שסק ששר סיני וכתב ארקדי דוכין במסגרת האלבום "החברים של ארקשה", אלבום שירי ילדים מאת דוכין. בנובמבר 2009 הוציא סיני לרדיו את הסינגל "אהבתי האסורה", שכתב זיו רובינשטיין והלחין ארקדי דוכין[11].

בשנת 2011 השתתף בתוכנית המציאות של ערוץ 24 "היכל התהילה"[12]. באותה שנה הוציא את אלבומו העשירי "הולך ובא". מתוכו הצליחו השירים: "להתאהב" [1] ו"נובלס (הסיגריה האחרונה)"[13]. מיד לאחר הוצאתו יצא סיני בהודעה בפייסבוק כי ימשיך להופיע אך יפסיק להקליט חומרים חדשים: "זה האלבום האחרון שלי, יותר לא אוציא אלבומים חדשים ושירים חדשים, אולי אופיע עם להיטים ישנים שהקהל אוהב. אני למעשה פורש מלעשות מוזיקה חדשה". כמו כן, השתתף בשירו של פיט "העיירה שלי" ושר את הפזמון, "כן כך נראית העיירה שלי...". בשנת 2012 ביצע הרכב יוסטון פרוג'קט יחד עם סיני רמיקס לשירו "סיבה טובה". הרמיקס החדש נקרא "הנה זה בא". גרסת כיסוי נוספת לשיר בוצעה ב-2018 על ידי איתי לוי, להקת מה קשור ונועה קירל. באותה שנה ביצע סיני את השיר "אל אדון" יחד יוני גנוט לאלבומו של גנוט "אות לאות". בשנת 2013 יצא סיני במופע חדש עם אשתו בשם "שרים אהבה". ביולי 2016 הוציא את השיר "ואלס אחרון" שנכתב והולחן על ידי רן שפירא. בדצמבר 2016 ביצע שוב שיר עם יוני גנוט לאלבומו "דבר אלי באדמית" בשם "נשבעתי לך".

במרץ 2018 הוציא את הסינגל השני, "כרתים" למילים ולחן של עמיר לב, ועיבוד והפקה מוזיקלית של אודי תורג'מן[14]. בפברואר 2019 הוציא את הסינגל "מנגנת בי" למילים של שי רותם, לחן של לירון בן שמעון ועמרי קסטן, והפקה מוזיקלית של אורי זך. לשיר הופק קליפ בבימויה של איה זך. ביוני 2019 הוציא את השיר "כמו נצח". באוגוסט 2020 הוציא סינגל בשיתוף פעולה עם ענת אסתר חיטמן, ״האהבה לא תמות״, אותו הלחינה חיטמן למילים של הכותב ישי ויסמן.

במרץ 2021 הוציא דואט עם הזמר אייל גולן בשם "מלחמה ושלום" מתוך אלבומו המוזיקלי של גולן "להיות מאושר". את השיר כתבו אבי אוחיון, בניה ברבי ודודי בר דוד, והלחינו אוחיון וברבי יחד עם מתן דרור. בקיץ 2022 נאלץ לבטל הופעה מחוסר קהל. באותה שנה הוציא את הסינגל החדש "אני כאן", אותו כתב והלחין יהל דורון, מהצמד גיא ויהל[15]. בדצמבר 2022 הוציא אריק דואט עם אשתו לשעבר, הזמרת יפעת תעשה, בשם "כל פעם מחדש". את השיר כתבה שחר הדר, והלחינו לירון בן שמעון ועמרי קסטן. בחודש פברואר 2023 הוציא דואט עם הזמר רותם כהן בשם "השיר הזה נכתב עכשיו עלייך" אותו כתב והלחין טל שגב. ב-21 במאי הוציא גרסה מחודשת לשיר "בסוף מעגל", אותו הוציא לראשונה בשנת 1983, לזכרו של יהונתן גפן.[16] ב-31 ביולי הוציא את הסינגל "אל תדבר חלומות", שיתוף פעולה בין סיני ליוצר רן שפירא.[17] ב-10 בדצמבר הוציא את השיר "לא הייתי שם בשבילך" לזכרו של עוז (עוזי) מנדלוביץ', לוחם סיירת גולני שנפל במהלך לחימה במבצע צוק איתן. אביו של עוז, עופר, כתב את המילים לשיר לכבוד יום הולדתו ה-30 של עוז.[18]

בשנת 2023 השתתף בעונת העשור של תוכנית המציאות "הכוכב הבא", במטרה לייצג את ישראל באירוויזיון 2024, והודח בשלב שמינית הגמר. ב-26 בדצמבר הוציא את השיר "שמים", אותו ביצע בשלב האודישנים בתוכנית (ואותו ביצע במקור יגאל בשן), כסינגל.[19]

ב-25 בינואר 2024 הוציא את הסינגל "קיץ חדש", אותו כתבו שי המבר ודודו טסה.[20]

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הבחירות לכנסת השמונה עשרה הצטרף סיני למפלגת "ישראל ביתנו" והשתלב בצוות ההסברה שלה[21]. ב-2018 הודיע שהוא עבר לתמוך בבני גנץ[22].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיני היה נשוי חמש פעמים והוא אב לחמישה ילדים[23].

את אשתו הראשונה, ליאורה, נשא לאחר שחרורו מצה"ל וממנה יש לו בן.

לאחר גירושיו מליאורה היה נשוי לשושי וממנה יש לו בן נוסף. הם התגרשו ב-1984[24].

ב-1986 התחתן עם טלי סיני (רקדנית וזמרת ליווי, "עולה עולה")[25], שהיא אלמנתו של משולם ריקליס, וממנה יש לו שתי בנות.

ב-23 בדצמבר 2003 התחתן (באמצעות רב רפורמי) על הבמה במהלך הופעה בצוותא עם יפעת תעשה, שהייתה בת זוגו במשך כעשר שנים וממנה יש לו בן. ההופעה שודרה בשידור חי בגלי צה"ל והנישואין הפומביים הפתיעו את הצופים והמאזינים. השניים התחתנו אזרחית אך התגרשו לאחר כשלוש שנים. ביולי 2011 התחתן בשנית עם תעשה, הפעם בטקס אורתודוקסי בשידור חי בטלוויזיה במסגרת תוכנית המציאות "היכל התהילה" שבה השתתף[26]. בשנת 2015 שוב התגרשו השניים[27].

סיני היה המפרסם של מותג הסיגריות "ברודוויי 80" של היצרן דובק בשנות ה-80[28], עם התמונה המפורסמת שבה יושב סיני ליד מדורה ומדליק סיגריה, תחת הסלוגן "מתאים לי. Broadway 80"[29].

במשך השנים סבל מקשיים כספיים, וצבר חובות, שהביאו להוצאת צווי עיקול ובקשות לפשיטת רגל נגדו[30][23]. באוגוסט 2019 אגודת אמני ישראל (אמ"י) הודיעה כי הציעה סיוע לסיני, לאחר שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא על סף פשיטת רגל[31].

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איתמר זהר, שלוש המתנות שהעניק שלמה ארצי לאלבום הבכורה של אריק סיני, באתר הארץ, 4 במרץ 2019
  2. ^ רן דביר, חוה אלברשטייו - ברוח הזמו, דבר, 20 באוקטובר 1983
  3. ^ גידי אביבי, ציפיות גדולות - 'אבק של כוכבים' -תקליט חדש של חוה אלברשטיין, כותרת ראשית, 25 בספטמבר 1984
  4. ^ שבא סלהיב, אריק סיני: "לא נשברתי, לא בניתי", חדשות, 19 במרץ 1985
  5. ^ יוסי חרסונסקי, אריק סיני: תקוות עצובות, מעריב, 26 בספטמבר 1985
  6. ^ יובל ניב, לא עוזב את הג'ינס, חדשות, 4 בינואר 1988
  7. ^ יוסי חרסונסקי, הצל זז לכיוון של אריק סיני, מעריב, 17 בינואר 1988
  8. ^ עירית לינור, צילום: משה לוי, והוא עוד מעשן ברודדוי 80, חדשות, 17 במאי 1989
  9. ^ יואב בירנברג, עובר לערוץ אחר, חדשות, 11 בפברואר 1992
  10. ^ לילך גביש, לקראת מופע: אריק סיני שר לאונרד כהן, באתר "הבמה", 6 בדצמבר 2006
  11. ^ טל פרי, ‏מדבר ושר, באתר גלובס, 16 בדצמבר 2009
  12. ^ עכבר העיר, הריאליטי "היכל התהילה" של ערוץ 24 יוצא לדרך, באתר הארץ, 11 במאי 2011
  13. ^ עכבר העיר, שיר להשמעה: אריק סיני חוזר עם שיר שכתב לו איתי פרל, באתר הארץ, 23 במרץ 2011
  14. ^ אהבה וכאב: אריק סיני מוציא שיר חדש שכתב והלחין עמיר לב, באתר וואלה!‏, 6 במרץ 2018
  15. ^ אבי שושן, רנין בולוס, אריק סיני: "הלוואי ויכולתי לעשות נועה קירל", באתר ynet, 24 בנובמבר 2022
  16. ^ אריאל פייגלין, אריק סיני במחווה לזכר חברו יהונתן גפן - 'בסוף מעגל', באתר ערוץ 7, י"ח בסיון תשפ"ג
  17. ^ מערכת תל אביב אונליין, "אל תדבר חלומות" – שיר חדש לאריק סיני, באתר תל אביב אונליין, ‏7 באוגוסט 2023
  18. ^ אריאל פייגלין, אביו של עוז מנדלוביץ' ז"ל: איך לא הייתי שם בשבילך בלילה ההוא?", באתר ערוץ 7, כ"ג באדר תשפ"ג
  19. ^ הראל ישראל, אריק סיני בסינגל חדש: ״שמים״ - אירוויזיון 2024, באתר EuroMix, ‏31 בדצמבר 2023
  20. ^ רינת קרמר יבלינוביץ, ‏"קיץ חדש": אריק סיני בשיר חדש, באתר "סרוגים", 28 בינואר 2024
  21. ^ קובי בן-שמחון, בחירות 2009: אריק סיני התאהב באביגדור ליברמן. עכשיו הוא בצוות ההסברה של ישראל ביתנו, באתר הארץ, 2 בינואר 2009
  22. ^ אתר למנויים בלבד רז שכניק, "משולם אמר לי: 'אריק, כשאני אלך לעולמי טלי לא תהיה עשירה גדולה, אבל היא תהיה מסודרת'", באתר "ידיעות אחרונות", 13 בפברואר 2019
  23. ^ 1 2 דודי פטימר, ‏ההחלטות השגויות, הקשיים הכלכליים והגירושים: אריק סיני חוגג 70, באתר מעריב אונליין, 29 ביוני 2019
  24. ^ יוסי ורטר, שיר פרידה של אריק סיני, חדשות, 12 ביולי 1984
  25. ^ זמר מאוהב א: אריק סיני, חדשות, 26 בינואר 1986
  26. ^ אלעד בילו, עכבר העיר, אריק סיני יתחתן בשידור חי, באתר הארץ, 29 ביוני 2011
  27. ^ מיקי לוין, ‏לא החזיקו מעמד: אריק סיני ויפעת תעשה מתגרשים בפעם השנייה, באתר מעריב אונליין, 26 במרץ 2015
  28. ^ לפני כל הופעה, כותרת ראשית, 25 בפברואר 1987
  29. ^ אריק סיני: דובק הייבת לי כסף, מעריב, 13 באוקטובר 1987
  30. ^ איה אורנשטיין, בימ"ש התבקש להכריז: "אריק סיני פושט רגל", מעריב, 4 בנובמבר 1985
    יואב בירנברג, המעקלים פשטו על ביתו של אריק סיני ורוקנו את תכולתו, חדשות, 8 בספטמבר 1992
  31. ^ איה חיות, אמ"י הציעה סיוע כלכלי לאריק סיני: "נתקלים במקרים כאלה יום־יום", באתר הארץ, 6 באוגוסט 2019