ארין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמותה של ארין בסמל מונטסראט
דמותה של ארין בסמל מונטסראט
דגל פטריוטי אירי עם הסיסמה "ארין לנצח"

אריןגאלית אירית: Éirinn - כיום נכתב כ-Erin, Eryn, Erynn, Eirinn, Aeryn) היא שמה הקדום של אירלנד, אשר נקראה על שם הדמות המיתולוגית של האלה אריו. בעת ההתעוררות הלאומית האירית במאה ה-19 שימשה "ארין" כהאנשה רומנטית של אירלנד, כישות גאוגרפית ומדינית ורוח העם האירי. האנשה זו מתוארת כאישה בעלת לבוש ירוק, והביטוי "ארין זוכרת" מתאר את זיכרון השלטון האנגלי באי.

הביטוי בגאלית Erin go bragh (ארין גו בראך, מילולית: ארין לנצח) נטבע בסביבות 1780 כסיסמת המפלגה הפטריוטית האירית. במהפכת 1798 שימשה הסיסמה את המתנגדים לאיחוד עם אנגליה. ב-1847 שימשה הסיסמה את "גדוד פטריק הקדוש" של צבא ארצות הברית, שהורכב מאירים-קתולים, שעזבו את הצבא האמריקני וחברו ללוחמים המקסיקנים במהלך מלחמת ארצות הברית–מקסיקו. הסיסמה משמשת גם כמוטו של מועדון הכדורגל היברניאן (למרות שמדובר במועדון סקוטי, הוא הוקם על ידי אירים-קתולים)[1]. הביטוי מסמל גם את יום פטריק הקדוש.

ארין הוא גם שם פרטי מקובל לנשים ולגברים באירלנד, ויילס, סקוטלנד וארצות הברית.

בקיץ 1940 הגישו הסופר ג'יימס ג'ויס ואשתו, ששהו בפריז, בקשת כניסה לשווייץ, על רקע כיבושה של העיר על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה. הם נענו בשלילה מאחר ששלטונות ההגירה הפדרליים של שווייץ חשבו שג'ויס יהודי[2], וקיבלו אשרה רק לאחר התערבות ידידים בעלי השפעה בשווייץ. בתגובה לקביעה שהוא יהודי אמר ג'ויס כי:

"Je ne suis pas juif de Judee mais aryen d'Erin" ("איני יהודי מיהודה כי אם ארי מארין ")[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפרק מתוך ההיסטוריה של המועדון באתר המועדון
  2. ^ שווייץ סירבה לאפשר הכנסת יהודים לתחומה בתקופת מלחמת העולם השנייה
  3. ^ מקור
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה ובנושא אירלנד. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.