אריה צ'רנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריה צ'רנר
צ'רנר, 2007
צ'רנר, 2007
צ'רנר, 2007
לידה 6 במרץ 1957 (בן 67)
רמלה, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1981
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה ראו פרסים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אריה צ'רנר בהצגה "תעלולי סקפן", החאן, 2009

אריה צ'רנר (נולד ב-6 במרץ 1957) הוא שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה ומדבב ישראלי. את עיקר תפקידיו עשה צ'רנר בתיאטרון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריה צ'רנר ושמרית לוסטיג, בהצגה "אהובת הדרקון", החאן, 2007
אריה צ'רנר וויטלי פרידלנד בהצגה "ירושלים החדשה", תיאטרון החאן, 2012

צ'רנר נולד ברמלה. שירת בצה"ל כחובש קרבי. לאחר שחרורו מהצבא למד משחק ב"בית צבי".

קריירה בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום לימודיו בבית צבי ב-1981, הצטרף צ'רנר לתיאטרון החאן, ובו שיחק במשך שנתיים בשורה של מחזות, בהם "אילומיניטוס", "גימפלתם" ו"אבא אובו". ב-1983 עבר צ'רנר לשחק במסגרת תיאטרון באר שבע בהצגות "אגדות מיערות וינה" ו"חלום ליל קיץ". ב-1987 חזר צ'רנר לתיאטרון החאן, ובו הוא משחק עד היום. במהלך שנותיו בתיאטרון החאן גילם צ'רנר עשרות דמויות בשורה של מחזות, ובהם "אנטיגונה", "האביב מתעורר", "אושר", "המצליחים", "השחף", "השיבה למדבר", "הקמצן", "האשליה", "תעלולי סקפן", "אוכלים", "אהובת הדרקון", "ירושלים החדשה" ו"הצוענים של יפו". ב-2007 גילם את אותלו במחזה "אותלו" בתיאטרון החאן.

ב-2010 גילם צ'רנר את התפקיד הראשי בהצגה "סוף משחק" מאת סמואל בקט, והשתתף בהצגה "גן הדובדבנים" מאת צ'כוב בתיאטרון החאן, בבימויו של מיקי גורביץ'. בשנת 2012 גילם את הרפגון בהצגת "הקמצן" של מולייר בתיאטרון החאן. בשנת 2014, גילם את דמותו של וניה בהצגה "הדוד וניה". ב-2015 מגלם את דמותו של הכומר אוונס בהצגה "נשות וינדזור העליזות" מאת שייקספיר.

במרץ 2016 החל לשחק במחזה "עורבים" של המחזאי אנרי בק, אותו תרגם דורון תבורי וביים עודד קוטלר. המחזה עלה בתיאטרון החאן. משחק גם בהצגה "שיר ישן, רחוק…" מאת ובבימויו של גורביץ' בחאן.

ב-2019 שיחק את אלוהים ב"אוי אלוהים" של ענת גוב וכן השתתף ב"פרקליט", "פונדק הרוחות", "רומיאו ויוליה בכיכר" וב"סיפור על אהבה וחושך".

קריירה בטלוויזיה ובקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1985 השתתף בסרטו של נפתלי אלטר "אירית עירית".

ב-1986 גילם את שלמה בסרטו של נפתלי אלטר "השגעון הגדול".

ב-1987 גילם את רינגו בסרטו של ינקול גולדווסר "אבא גנוב".

ב-1990 גילם חולה בבית משוגעים בסרטו של סם פירסטנברג "נשיקה במצ"ח".

ב-2002 גילם את הלל כהן אבא של מאור ונטלי בסדרה ״החבר'ה הטובים״.

בשנים 2005-2014 גילם את יאיר נועם בסדרת הטלוויזיה "השמיניה". באותה השנה גילם את אלכס בטלנובלה "השיר שלנו" וגילם את צבי הלפרין בסדרת הטלוויזיה שיצר חיים בוזגלו "זינזאנה".

בשנים 2006-2015 גילם את אלברט השיפוצניק בסדרת הטלוויזיה "הפיג'מות". באותה השנה גם גילם את מוטי אוחיון בסרטו של פליקס גרצ'יקוב "ילדי CCCP".

ב-2008 גילם את שעשוע בסרטו של רנן שור "הבודדים".

בשנת 2009 גילם רופא בסדרת הטלוויזיה "דני הוליווד", וגילם את קורנליה בסרטו של שמוליק מעוז "לבנון".

בשנת 2010 גילם את פינסקר בסרטו של חיים בוזגלו "כבוד", וגילם את יצחקי בסדרת הטלוויזיה בכיכובם של איל קיציס וטל פרידמן "מעצר בית". באותה השנה גילם את המפקד של דנה קליין (יעל איתן) בסדרת הטלוויזיה "חטופים".

בשנת 2012 שיחק בסרטים "הבן של אלוהים" בתפקיד קרצנר, "מבצע חמנייה" בתפקיד עמירם. בטלוויזיה שיחק באותה שנה ב"אמא ואבאז" בתפקיד אבא של מיה דגן, ב"סברי מרנן", "דובדבני וקובץ'",וב"תנוחי".

בשנת 2013 השתתף בסדרת הדרמה בפצועים בראש בתפקיד שמעון, ובסדרה נויורק 2 בתפקיד עמרם ובסדרת הדרמה "אניגמה" בתפקיד קדושי ובסרט "הבן של אלוהים".

בשנת 2014 השתתף בסרט ״חתונה מנייר״, בבימויו של ניצן גלעדי, בתפקיד אריה. באותה שנה שיחק בפרק הראשון של הסדרה "70 מיליון סיבות לאושר" והשתתף בתפקיד המוכר בחנות העתיקות בסדרה "שוברי גלים".

בשנת 2015 שיחק בסרטים "הקפות" ו"קאפו בירושלים". באותה השנה גילם שופט בסדרת הסטיקום "פרודים" ששודרה בערוץ 2.

בשנת 2016 שיחק בסרטו של אבי נשר "החטאים" ובסרטו של איתן גרין "חדרי הבית".

בשנת 2019 שיחק בסרטו של ליאור חפץ "הרפתקה בשחקים". באותה השנה שיחק בסרטו של יובל אדלר "המורה לאנגלית". וגם באותה השנה שיחק ב"בוטיק פריז" של מרקו כרמל ובהרפסודה של עודד רז. וגם שיחק בסדרה שב"ס.

ב-2020 שיחק בעונה השנייה בסדרה תאג"ד בתור אביו של עומר.

בשנים 2021-2022 שיחק בסדרת הנוער סקיי בתור שר הביטחון ריסקין. באותה השנה שיחק בסדרה מותק בול באמצע בתפקיד חבר הכנסת מוקי פטיש.

ב-2022 שיחק בסרט קריוקי בתפקיד השכן.

ב-2023 שיחק בסדרה קופה ראשית, בתפקיד אבא של נעמי, אחת מעובדות הסופרמרקט (מיה לנדסמן).

קריירת דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השאר, ב-2000 דיבב דמויות שונות בנוני התמנון ואת הקריין ב"איתן הקטן", ב-2003 השתתף בדיבוב הסרט היפני המצליח המסע המופלא. דיבב את רובאוס האגריד בסרטים: הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (2004), הארי פוטר וגביע האש (2005), הארי פוטר ומסדר עוף החול (2007) והארי פוטר והנסיך חצוי-הדם (2009). ב-2004 החל לדבב את מורטי בסדרה "קובי קובי". ב-2005 דיבב את באק קלאק, אביו של צ'יקן ליטל, בסרט צ'יקן ליטל. ב-2005 דיבב מוכר בחנות בסרט צ'ארלי בממלכת השוקולד.

ב-2006 דיבב את שריף בסרט "מכוניות" ובסרט הקצר "מטור ואור הרפאים", גלוי לב בסרט הברווזון המכוער ואני, ביגוב בסרט הסקטיניני דיונות הזהב, קזאר בסרט ג'ונגל סיטי ואת אחד היועצים בסרט "החלילן מהמלין". ב-2007 דיבב את גוסטו בסרט רטטוי, את לו דובה בסרט כוורת בסרט, ואת דוריס בסרט שרק השלישי. ב-2008 דיבב את ואצ'יר בסרט קונג פו פנדה, אטיל זוובא בסרט סטראספיד בעולם המטורף, את האריה זובא בסרט מדגסקר 2, והשתתף בדיבוב הסרטים בולט ווול-E. ב-2010 דיבב את ביג דדי לה בוף בסרט הנסיכה והצפרדע, את באיארד האמר בסרט אליס בארץ הפלאות, את הנשיא סטון בסרט אסטרו בוי, את סטויק הרחב בסרט הדרקון הראשון שלי, את דוריס וגראצ'ט בסרט שרק לנצח ואת אבא של מגה מוח בסרט מגה-מוח, ב-2011 השתתף בדיבוב הסרטים קונג פו פנדה 2, רנגו ומכוניות 2. ב-2017 שב לדבב את דמותו של השריף במכוניות 3. ב-2018 דיבב את דמותו של ראש העיר בסרט הגרינץ'. ב-2019 דיבב את דמותו של מופסה בסרט "מלך האריות".

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 קיבל צ'רנר את פרס קלצ'קין לתיאטרון. בנימוקי חבר ועדת השופטים לפרס נאמר בין היתר "השחקן אריה צ'רנר עבר מסלול התפתחות יוצא דופן שנמשך שנים רבות. מי שהחל את דרכו כשחקן אופי, בדרך כלל בתפקידים קטנים שהוסיפו צבע, הומור והרבה נשמה להצגות בהן נטל חלק, החל בשנים האחרונות נושא בהצלחה רבה בנטל תפקידים ראשיים ממיטב הרפרטואר הקלאסי. להומור ולנשמה היתרה נוספו כוח ועומק וכאב. ליכולת הגופנית שליוותה את שלל תפקידיו, נוספה יכולת הגשת טקסטים קשים ומורכבים. אריה צ'רנר הוא פרטנר נדיב וחם שחוויה לשחק איתו. דרכו של אריה צ'רנר שזורה כבר למעלה מ-15 שנה בתיאטרון החאן הירושלמי שארבעה מנהלים אמנותיים הקפידו להשקיע באריה האדם ובצ'רנר השחקן כדי ליהנות מפירות הקסם של יצירתו".[דרוש מקור]

בשנת 2009 זכה צ'רנר בפרס התיאטרון הישראלי לשחקן השנה על תפקיד המלך בוניפציוס ויקטור פליקס בהצגה "הנסיכה האמריקאית" מאת המחזאי נסים אלוני בתיאטרון החאן. בנאום קבלת הפרס אמר צ'רנר בין היתר: "עבורי לאחר 24 שנים בחאן, זכייה בפרס השחקן הראשי היא סוג של סגירת מעגל".

משנת 2012 משמש דירקטור במועצת הקולנוע הישראלי.

בשנת 2021 קיבל צ'רנר אות הוקרה מהפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים בחיפה, על תרומתו לתיאטרון ולתיאטרון הילדים.

בשנת 2022 זכה צ'רנר בפרס רון לאודר למצוינות אומנותית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'רנר מתגורר בראשון לציון, נשוי לטלי, מפיקה, ואב לשלושה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריה צ'רנר בוויקישיתוף