אריה לובין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריה לובין
אריה לובין (1978)
אריה לובין (1978)
לידה 6 בדצמבר 1897
שיקגו, ארצות הברית
פטירה 17 בינואר 1980 (בגיל 82)
תל אביב-יפו, ישראל
מקום קבורה בית הקברות טרומפלדור עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלי
תחום יצירה ציור
פרסים והוקרה פרס דיזנגוף לאמנות הציור והפיסול עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קבוצת אמנים בתצלום מאת אברהם סוסקין. אזור שנת 1925. משמאל לימין: יוסף זריצקי, אריה לובין, יונה צלייק, ראובן רובין (יושב), ציונה תג'ר, פנחס ליטבינובסקי, יצחק כץ (יושב), ברוך אגדתי ויצחק חזין.

אריה לוביןאנגלית: Arieh Leo Lubin;‏ 6 בדצמבר 189717 בינואר 1980) היה צייר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריה לאו לובין נולד בי"א בכסלו תרנ"ח בשיקגו שבארצות הברית בבית שאופיין ברוח יהודית ותרבות עברית וציונית. בגיל 16 שלח אותו אביו ללמוד בגימנסיה הרצליה בארץ ישראל. לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, באוקטובר 1914, חזר לארצות הברית ולמד במכון האמנות של שיקגו. ב-1918 התנדב ל"גדוד 39 של קלעי המלך" (האמריקני) של הגדודים העבריים, שם התיידד עם אברהם מלניקוב, מנחם שמי ונחום גוטמן. לאחר המלחמה סיים את לימודיו בשיקגו ונסע לאירופה במסגרת מלגה שקיבל, שם שהה שנה באנגליה, פריז ובלגיה. בין השאר למד באקדמיה לאמנות גראנד שומייר ואצל הצייר והפסל אנטואן בורדל. ב-1923 חזר לארץ ישראל וקבע בה את ביתו. בשנת 1930 יצא לסיור ממושך באיטליה, צרפת ומספר מקומות במזרח התיכון. עם שובו ארצה התיישב בתל אביב.

בשנת 1924 השתתף בתערוכת האמנים במגדל דוד שבירושלים. באותה שנה הוא צייר "מבט מתל אביב אל גבעות רמת גן" ובשנת 1925 "צבע דומם". בשנת 1947 הוצגה תערוכת-יחיד שלו במוזיאון תל אביב. בשנים 1948, 1950, 1960 השתתף בביאנלה של ונציה. בשנים 1953, 1958 בביאנלה בסן פאולו. השתתף גם בתערוכות מגדל דוד בירושלים ובתערוכות האוהל בתל אביב.

לובין היה בין ראשוני האמנים שהתיישבו בקריית האמנים בצפת בשנות ה-50. בשנת 1968 הוקדשה ללובין תערוכה רטרוספקטיבית שהוצגה במוזיאון תל אביב לאמנות.

אריה לובין נפטר בתל אביב בכ"ה בטבת תש"מ ונקבר בבית הקברות טרומפלדור בתל אביב.

אוסף מכתבים של לובין, משנות העשרים של המאה ה-20, שמקורו בעזבון בת שבע ויצחק כץ, נמצא באוסף מרכז המידע לאמנות ישראלית במוזיאון ישראל.

עבודתו האמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לובין ייצג בכמה מרישומיו וציוריו מגמה של התיישרות על-פי הקו של גישות אמנותיות עכשוויות בשנות העשרים. כמה רישומים נעשו בסגנון קוביסטי. ה"דומם" שלו נעשה בהשפעת הסגנון הפוריסטי של לה קורבוזיה ואוזנפאן, שהגיע אליו דרך כתב העת "הרוח החדשה" בעריכתם. השפעה נוספת באה מצדו של פבלו פיקאסו. עצם השאיפה לינוק מאמנות עכשווית בארץ המנותקת יחסית מהשפעות וממידע תרבותי הייתה בבחינת ציון דרך[דרוש מקור].

החל מ-1929 לבשו ציוריו של לובין אופי אחר לחלוטין. הוא נטש את הסגנון הקוביסטי והפוריסטי והתקרב לסגנון פיגורטיבי פוסט-אימפרסיוניסטי, המושפע מפול סזאן, והתמקד בעיקר בציור נוף. לקראת שנות הארבעים עבר לצייר בעיקר דמויות מזרחיות, ערבים ותימנים היושבים ומעשנים נרגילה או משוחחים בהתרגשות. הדמויות המזרחיות הן בבואות נאמנות להווי הערבי, שלובין למד להכירו בקפדנות ובהתמדה. בציורים אלו נגלה לובין בעל הסגנון האישי והמקורי, והודות להם יצא לו מוניטין. פול סזאן והמזרח הם מוריו הנאמנים והם דרים ביצירותיו בכפיפה אחת, עבודותיו מצטיינות בצבעוניות רבה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 אפריל 1982, הנפיק השירות הבולאי סדרה של שלושה בולי דאר שנקראה "אמנות ישראלית 1982" , שעוצבה על ידי האמן א. ואן אויין, שבה נכלל בול של ציור של רובין שכותרתו "נוף תל אביב" . השירות הבולאי מכר 613,000 בולים של בול זה עד להפסקת המכירה ב- 18 במרס 1983 . [1]


מבחר תערוכות יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריה לובין בוויקישיתוף
  1. ^ יעקב צחור (עורך), בולי ישראל תש"ח - תשכ"ב, קטלוג מס' 12, רשות הדאר - השירות הבולאי , הוצאת כרטא, 1989, עמוד 220