ארגון מנגה ואנימה ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארגון מנגה ואנימה ישראל (אמא"י)
פעילות קידום תרבות יפן בישראל
התאגדות מוסד ללא כוונת רווח
תחום תרבות
מדינה ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות נובמבר 2007 – הווה (כ־16 שנים)
https://cami.org.il, https://harucon.org.il האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארגון מנגה ואנימה ישראלראשי תיבות: אמא״י) הוא ארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו לקדם את תחום האנימה והמנגה ואת תרבות יפן בישראל. הארגון הוקם בשנת 2007, כדי לתת מענה לקהילת האוטאקו בישראל כארגון בת של האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה. באוקטובר 2016 נפרד מהאגודה[1] ונרשמה כעמותה.

בין פעילויות הארגון ניתן למנות קיום כנסי חובבים, הקרנות סרטים יפנים שלא הופיעו בקולנועים בישראל, איסוף כרכי מנגה לספריות ציבוריות ופעילות למען הפקת תרגום עברי רשמי בהפצות DVD של סרטי אנימה[2].

אירועים וכנסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה, הארגון מקיים שני כנסים גדולים, הנחשבים כשניים מארבעת הכנסים הגדולים בכמות המבקרים בארץ[3], לצד פסטיבל אייקון וכנס עולמות - הארוקון וכאמ״י. שני הכנסים במרכזם הם כנסי אנימה, מנגה וגיימינג שבמסגרתם מתקיימים תכנים רבים הכוללים הרצאות, סדנאות, פאנלים, חידוני טריוויה, הקרנות בלעדיות של סרטים מיפן, מחזות זמר שהופקו בידי הקהילה וכן, בכנסים אלו משתתפים דוכנים שונים - החל מאמנים המייצגים את עבודותיהם וכלה בחנויות הקומיקס בארץ. גולת הכותרת של כנסים אלו היא תחרות הקוספליי, אשר בה מראים משתתפיה את הקוספליי שהכינו ולפי כך נשפטים על ידי פאנל של מומחים בתחום. בנוסף לתחרות המרכזית, מתקיימת גם תחרות ווק און וסקיטים.

תחילה הכנסים התקיימו באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב, לאחר מכן נדדו לאמפי וואהל באוניברסיטת בר-אילן ולמרכז הקונגרסים בחיפה כשבסופו של דבר, התמקמו בהיכל התרבות בראשון לציון עד כנס הארוקון 2014, כאשר בעקבות תקרית מצערת של השארת חלק מהמבקרים מחוץ למתחם בשל חוסר מקום, הוחלט להעביר את הכנסים למתחם חדש[4]. למרות קיומו של כאמ״י באותה שנה בפעם השנייה במרכז הקונגרסים בחיפה, הוחלט על מיקום קבוע וגדול יותר, כשבסופו של דבר הוחלט על המתחם של בנייני האומה בירושלים כמיקומו של כנס הארוקון 2015. בעקבות הצלחת המתחם, החליט הארגון להישאר במתחם זה ולקיים בו את כנסי הארוקון עד היום ואת כנסי כאמ״י עד 2019.

החל מכנס כאמ״י 2015, הושקע מאמץ מודגש בייבוא אורחי כבוד מהתחום. האורחת הראשונה הייתה הקוספליירית רייקה ומאז מסורת זו ממשיכה כמדי כנס, עם מספר יוצאים מן הכלל.

הארוקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארוקון הוא הכנס הגדול ביותר בישראל המוקדש לתרבות יפנית פופולרית. אמא"י מקיים את הכנס מדי שנה בפורים מאז שנת 2008. המילה הארוקון היא הלחם של המילה היפנית ל"אביב" (הארו) וקיצור של המילה האנגלית לכנס (קון)[5]. בנוסף לקיומו, החל משנת 2011, כנס זה מקבל מדי שנה נושא מסוים שלפיו מרבית התכנים בכנס סובבים סביבו. החל משנת 2019 הכנס מקיים את מוקדמות תחרות ה-WCS, כאשר הזוכה נבחר לייצג את ישראל בתחרות העולמית.

2011: גיימינג
2012: האגדה על אמא״י
2013: אוכל
2014: קלאסיקות
2015: חלל
2016: על טבעי
2019: RPG

כאמ״י[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנס כאמ״י (ראשי תיבות של כנס אנימה ומנגה ישראל) מתקיים מדי שנה בחודש אוגוסט מאז שנת 2009. הכנס נוצר במטרה לתת מענה לקהל האוטאקו בארץ במהלך חופשת הקיץ. בדומה להארוקון, גם כאמ״י סובב סביב נושא מסוים המאפיין את הכנס.

לאחר כאמ"י 2019 הוחלט לבטל את כנסי כאמ"י לטובת אירוע קיץ במתכונת מצומצמת, לאחר התדרדרות בכמות המגיעים לכנס והפסדים כספיים[6][7].

2010: באנקה סאי
2011: קסמים
2012: מוזיקה
2014: ספורט
2015: אקשן
2016: מוזיקה
2017: הרפתקאות
2018: אגדות
2019: מסתורין

  • בשנת 2013 לא התקיים כנס בשל בעיות לוגיסטיות[8].

אירוע החנוכה של אמא״י[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירוע תוכן מצומצם המתקיים מדי שנה בחנוכה במתחם אשכול פיס ברמת גן. אירוע זה סובב סביב תחום הקוספליי וכן, מקיים תחרות בנושא זה. החל משנת 2017 הוחלט לקיים את האירוע במתכונת כנסית, כאשר הכנס ב-2017 התקיים באשכול הפיס בתל אביב. ב-2018 אירוע החנוכה התקיים בדיזנגוף סנטר כיריד "היקאריפסט", בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם החנות אקיהברה הקטנה.

עיסוק הארגון בקוספליי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת מגולות הכותרת של הארגון היא ההשקעה בקהילת הקוספליי באמצעות פרויקט שנקרא: צוות המשימה לקראת WCS (לימים צוות ACC, ועידת הקוספליי של אמא"י). מטרתו של הפרויקט היא לקדם את קהילת הקוספליי בארץ במטרה לשלוח נציגים מהקהילה בארץ לתחרות הקוספליי הגדולה בחו״ל הידועה כ-WCS והיא מתקיימת ביפן. במסגרת פרויקט זה מתקיימים ראיונות שבועיים עם קוספליירים מחו״ל וכן, העברת סדנאות בנושא. ביוני 2018 הכריזו צוות ACC ומארגני ה-WCS על השתתפותה של ישראל בתחרות הבינלאומית ב-2019, תוך קיום מוקדמות לתחרות בכנס הארוקון של אותה השנה.

כמו כן, תחרויות הקוספליי בכנסי הארגון ידועות כ״התחרויות המושקעות ביותר״ לפי דעת מבקרים רבים בכנסים ובנוסף, מרבית חברי קהילת הקוספליי בארץ עובדים עם הארגון בנוסף לכך שהם פעילים בו.

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המנגזין - מגזין וידאו חודשי אשר בו מסוקרות חדשות בעולם האנימה והמנגה וגם סיקורים על המלצות חודשיות.
  • מנגה קפה - מפגשים בבתי קפה המתקיימים מדי סוף חודש ובהם דנים על מנגה מסוימת באותו הרגע.
  • פרויקט הספרייה של אמא״י - פרויקט שהושק בשנת 2011, שבמסגרתו ספריות מחזיקות אצלן כותרי מאנגה אשר נתרמו על ידי חברי קהילה שונים במטרה לחשוף קוראים צעירים לתחום. נכון להיום פועלות ספריות בראשון לציון (בתיכון מקיף ט׳), כרמיאל (בספרייה העירונית), נהריה (בספרייה העירונית), אשדוד (בספרייה העירונית ע״ש יוסף מאירהוף), באר שבע (בספרייה העירונית), הוד השרון (בספריית יד לבנים), ירושלים (בספרייה העירונית בבית העם) ותל אביבבית אריאלה).
  • אירועי קראוקה - אירועי קריוקי אשר בהם שרים בדרך כלל שירים מסגנונות הג׳יי פופ והג׳יי רוק.
  • הקרנות בלעדיות - הקרנות סרטים בלעדיים מיפן.

כמו כן, הארגון לוקח על עצמו שיתופי פעולה באירועים הקשורים לתרבות יפן (כדוגמת יום יפן באוניברסיטה העברית ואירועי תרבות הסובבים סביב התרבות היפנית כדוגמת פתיחת תערוכות הקשורות לתחום) וכן משתף פעולה רבות עם שגרירות יפן בארץ תוך השתתפות באירועים שהשגרירות מארגנת כדוגמת אירוע הטאנאבאטה. הארגון דואג לשמור על קשר רציף עם הקהילה בפייסבוק וכך מעודד אותם להגיע לאירועים ולכנסים שהם מקיימים או תומכים בהם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההכרזה הרשמית על יציאת הארגון מהאגודה, באתר www.facebook.com
  2. ^ עומר כהן, "להיות הוא": הבניית תפיסות מגדר בקהילת הקוספלייריות בישראל, אוניברסיטת תל אביב, 2014, עמ' 19
  3. ^ ניתן לראות זאת בכמות המבקרים המאשרים את הגעתם לכנסים בדפי האירועים בפייסבוק
  4. ^ הודעת ההתנצלות של הארגון בעקבות תקרית הארוקון 2014
  5. ^ עומר כהן, "להיות הוא": הבניית תפיסות מגדר בקהילת הקוספלייריות בישראל, אוניברסיטת תל אביב, 2014, עמ' 34-35
  6. ^ ארגון מנגה ואנימה ישראל, הודעת יו"ר אמא"י על צמצום כנס הקיץ, באתר פייסבוק, ‏17 בדצמבר 2019
  7. ^ ארגון מנגה ואנימה ישראל, ההכרזה על אירוע הקיץ של אמא"י 2020, באתר פייסבוק, ‏15 בדצמבר 2019
  8. ^ ההודעה על ביטול כנס כאמ״י 2013, באתר www.facebook.com